FEM CARTELLS

Des de l'escola sovint hem de fer arribar a casa notes, avisos de sortides, informacions diverses....

Aquesta activitat ha estat pensada per al Cicle Mitjà però es creu fàcilment adaptable als cicles contigus, variant-ne simplement l'abast i l'exigència.

Nivells

Cicle Inicial, Cicle Mitjà.

Objectius

  • Àrea de llenguatge:
    Lectura comprensiva de textos informatius i publicitaris.
    Reconèixer l'eslògan en un text publicitari.
    Comporvar i valorar el missatge compartit entre text i imatge.
    Excriptura d'un text en funció de la imatge que ha d'acompanyar.
  • De l'àrea d'educació visual i plàstica:
    Lectura de la imatge: elements, composició, intenció.
    Elaboració o tria d'una imatge en funció del missatge que vol donar i del text que ha d'acompanyar.
    Valoració del missatge compartit entre imatge i text com un tot unitari.

Competències bàsiques TIC-EA

Observar i reflexionar sobre la influència dels missatges publicitaris dels cartells en la nostra vida diària.
Diferenciar entre mitjans interactius i mitjans unidireccionals.
Reflexionar sobre la influència de la publicitat i les seves estratègies bàsiques per a induir el públic a determinades conductes.
Observar la importància de l'autoria en la producció de cartells.
Diferenciar entre les dues possibles intencions del cartell: publicitat o informació.
Observar les relacions que s'estableixen entre una imatge i el text que l'acompanya.
Aprendre a observar els elements bàsics d'un anunci gràfic.
Realitzar exercicis de trucatge de les imatges per entendre com es pot manipular la representació de la realitat.
Recerca de fonts a Internet.

Descripció de l'activitat.

Busquem cartells i els pengem a classe. Suggerim cartells de les entitats locals (Ajuntament, Oficina de turisme...), d'empreses i comerços locals (amb més intencionalitat publicitària). Demanem als alumnes si en poden portar algun que tinguin a casa o sàpiguen on aconseguir-lo. Podem fer l'activitat introductòria proposada en l'aplicació Flash adjunta.

Dediquem una sessió a fixar-nos en les imatges, si són reals o no, si són en color (o de quins colors), si són grans, si n'hi ha diverses o només una, l'espai de cartell que ocupen, de quina imatge ens crida l'atenció, quina ens agrada més, si podem explicar per què.

Dediquem una altra sessió a llegir atentament els textos, saber què diuen, com ho diuen. Ens fixarem també en les lletres, mida, color, forma, espai que ocupen, si hi ha algun fragment de text que destaqui més que els altres. Comentem quin ens crida més l'atenció i per què, quin ens agrada més...

Encara dedicarem una altra sessió a mirar els cartells en conjunt, mirar de veure la relació que hi ha dins de cada cartell entre text i imatge, la disposició de cada element, els colors en general, la composició en conjunt, quin cartell ens crida més l'atenció o ens agrada més, i a la inversa, i intentar argumentar-ho.

Per acabar, dedicarem les sessions necessàries a la producció de cartells. Potser el procediment més fàcil és crear una necessitat informativa o publicitària i provar de donar-hi resposta des de la classe: informar d'un acte o d'una campanya, promoure un hàbit, promocionar la revista escolar... Es pot optar per agafar un dels cartells que tenim a classe com a model o bé seguir un esquema més general que ens permeti agafar idees de qualsevol aspecte de qualsevol cartell. Hom pot serguir l'esquema:
. ¿què volem informar o promocionar?
. ¿quina/es imatge/s hi posarem?
. ¿quin/s text/os hi posarem?
. ¿com colocarem cada element i quin espai ocuparà?
. ¿com farem les còpies?
. ¿on posarem els cartells o com els distribuïrem?


Adaptacions de l'activitat a altres nivells

Educació Infantil:
La primera activitat seria identificar-lo com a cartell diferenciant-lo d'altres tipus de text.
A l'hora d'anticipar el contingut del cartell, els podem ensenyar tot sencer.
El guió haurà de ser més senzill.
A l'hora de fer la composició del cartell podem utilitzar un projector de cossos opacs per poder fer proves i decidir entre tots el format que ha de tenir el cartell.

Càndid Miró.
CEIP de Saus-Camallera. ZER Tramuntana
Camallera