ELS NIVELLS DE LLENGUATGE
     
 

Ei, penya!

He anat a la plaça tal com havíeu dit i m'he quedat ben fumut. Allà no hi havia ni una rata!

Era bola, oi, allò dels calés que hi havia a la paperera del costat del quiosc?

M'heu ben engalipat, però si us atrapo, us les carregareu.

Paraula d'en Pere.

 
 
1. Torna a escriure la nota que ha fet en Pere canviant les paraules des-tacades per unes altres de més adequades per adreçar-se a la seva mes-tra.

 

 

Quan parlem o escrivim no sempre ho fem de la mateixa manera, sinó que adeqüem el vocabulari a la situació i a la persona a qui ens adrecem.

  • Utilitzem el nivell formal quan ens adrecem a una persona gran, que no coneixem o que ocupa un càrrec important.
  • Utilitzem el nivell col·loquial quan ens adrecem als de casa, als amics o als companys de l'escola.
 

2. Relaciona al teu quadern les expressions que volen dir el mateix i classi-fica-les en el quadre.

  • Estic fet pols.
  • Sempre fa el manta.
  • Està empipat com una mona.
  • El cotxe es va donar una nata.
  • Està enfadat de debò.
  • No em trobo gens bé.
  • El cotxe va topar.
  • No fa mai res.
expressions formals
expressions col·loquials

 

 

 

 

3. Observa i explica quin nivell de llenguatge faran servir els personatges en cada situació.