MERCURI

84 anys
165 anys
248,5 anys
560 anys

UA: Unitats astronòmiques (Distància mitjana de la Terra al Sol)

1 UA = 149.597.870 km

97
4,6 anys
248,5 anys
560 anys

UA: Unitats astronòmiques (Distància mitjana de la Terra al Sol)

1 UA = 149.597.870 km

Des del 24 d'agost de 2006, Plutó encapçala un grup anomemat PLANETES NANS.

Aquests planetes són: Ceres, Plutó i Xena.

24 d'agost de 2006

Plutó perd la condició de planeta del Sistema Solar per decisió de la Unió Astronòmica Internacional

• La històrica decisió de l'assemblea general de la UAI fa que el sistema passi de nou a vuit planetes
agències

Praga. -- La Unió Astronòmica Internacional (UAI) ha aprovat una resolució històrica per la qual Plutó deixa de considerar-se un planeta, de manera que el Sistema Solar es queda amb vuit d'aquests cossos celestes.

Després d'una tumultuosa setmana de discussions sobre l'essència del cosmos, la UAI ha decidit retirar a Plutó l'estatus de planeta que mantenia des del seu descobriment el 1930, ja que és un cos molt més petit que la resta de planetes, i d'aquesta manera entra en la categoria de "planeta nan".

La 26a Assemblea General de la Unió Astronòmica Internacional (UAI) ha aprovat per unanimitat la definició científica del que és un planeta al Sistema Solar.

Tres categories

Segons la resolució adoptada, precedida per dos anys de debats i 10 dies de controvertides sessions a la capital txeca, els planetes i els seus cossos en el nostre Sistema Solar es divideixen en tres grups:

Primera categoria: "Un planeta és un cos celeste que està en òrbita al voltant del Sol, que té prou massa per tenir gravetat pròpia per superar les forces rígides d'un cos de manera que assumeixi una forma equilibrada hidrostàtica, és a dir, rodona, i que ha aclarit els voltants de la seva òrbita".

Segona categoria: "Un planeta nan és un cos celeste que està en òrbita al voltant del Sol, que té prou massa per tenir gravetat pròpia per superar les forces rígides d'un cos de manera que assumeixi una forma equilibrada hidrostàtica, és a dir, rodona; que no ha aclarit els voltants de la seva òrbita i que no és un satèl·lit."

Tercera categoria: "Tots els altres objectes que orbiten al voltant del Sol són considerats col·lectivament com a cossos petits del Sistema Solar".

En conseqüència, d'acord amb aquesta definició, els planetes del Sistema Solar són a partir d'ara vuit: Mercuri, Venus, Terra, Mart, Júpiter, Saturn, Urà i Neptú (ordenats per la seva proximitat al Sol, de més a prop a més lluny).

El Periódico.com, 24 d'agost de 2006

Plutó perd la condició de planeta

• La Unió Astronòmica limita a 8 els cossos més grans del Sistema Solar
  • L'astre més allunyat del Sol, Xena i Ceres tindran la categoria de "nans"

EL PERIÓDICO
PRAGA

El sector més estricte de la Unió Astronòmica Internacional (UAI) es va imposar ahir. Aquest organisme, en lloc d'ampliar a 12 el nombre de planetes per justificar així el manteniment de Plutó, com proposava inicialment el seu secretariat, l'ha reduït a 8. Després d'una votació en la qual només van participar 300 dels 2.500 científics assistents, la 26a assemblea anual de la UAI reunida a Praga va aprovar reduir la nòmina al considerar el cos celeste descobert pel nord-americà Clyde Tombaugh el 1930 com un "planeta nan", una nova categoria en el rànquing astronòmic.
Segons la definició de la UAI, un planeta es defineix per estar en òrbita al voltant del Sol, comptar amb "suficient massa per tenir una gravetat pròpia" que li hagi fet prendre una forma arrodonida i per haver
"buidat els voltants de la seva òrbita". En una segona categoria hi ha els "planetes nans", que a diferència dels anteriors "no han buidat els voltants de la seva òrbita i, al seu torn, no són un satèl.lit". I en tercer lloc, els anomenats "cossos petits del sistema solar", un calaix de sastre que agrupa tots els altres.
Caront seguirà sent un satèlit de Plutó. Ceres, que té una forma més aviat polièdrica; Plutó i Xena (o UB313), un cos celeste descobert el juliol del 2003 per un equip de l'Institut Tecnològic de Califòrnia, queden fora perquè formen part de cinturons d'objectes menors. Tots tres passen a ser "planetes nans", una categoria que la UAI espera ampliar "en pròxims mesos i anys".

RETICÈNCIES ANTIGUES
Molts astrònoms ja havien expressat els seus dubtes durant anys sobre el fet que Plutó es considerés planeta. En contra seu adduïen que tenia una mida petita, que l'òrbita no coincidia amb el pla de la resta de planetes i que se solapava amb la de Neptú, i això podria indicar que va ser un astre format més tard. També va pesar en contra seu el descobriment de la quantitat d'altres cossos similars situats més enllà de Neptú (cinturó de Kuiper).
Ahir, la discussió sobre la categoria de Xena va ser la que va decantar la balança sobre la consideració de Plutó.
La decisió de la UAI tindrà repercussions en diferents àmbits, especialment en l'àmbit educatiu. Llibres de text, enciclopèdies (encara que ahir a la tarda la Viquipèdia ja recollia el canvi) i jocs hauran d'adaptar aquesta nova classificació planetària. Els planetaris, en canvi, ho veuen més com un atractiu afegit per plantejar noves explicacions.

El Periódico.com, 25 d'agost de 2006