EL MES DE ...

Moltes vegades, a les classes de llengua, oblidem fer servir altres mitjans de comunicació, més àudiovisuals que no pas la lletra impresa. I també oblidem d'estimular la creativitat a partir de models donats, la qual cosa enriqueix molt més els exercicis,que no pas fiant-los només a la capacitat de cada nen. A primària vaig crear, fa anys, "El mes de..." per a les classes de català per a castellanoparlants, que feia amb alumnes de cicle superior (6è,7è i 8è d'EGB). Cada mes anava dedicat a una de les propostes que tot seguit comento, que eren complementades amb altres activitats relacionades amb la redacció (tenien una "llibreta d'expressió" i hi passaven a net els dictats, i altres tipus de redaccions del curs):

1. El mes dels detectius

2. El mes de la poesia

3. El mes de la imatge

4. El mes de la rondalla.

5. El mes de la cançó

Avui, aquestes activitats haurien de repartir-se entre diferents cursos: el mes dels detectius i el de la imatge poden ser fins i tot per a 2n cicle d'ESO, i el mes de la poesia, de la rondalla i de la cançó s'han de treballar amb alumnes més petits, de 1r cicle d'ESO o bé de cicle superior de primària.

1. EL MES DELS DETECTIUS

Es presenten quatre històries, una per setmana, extretes d'algun dels grans autors britànics de novel.la policíaca, com Agatha Christie o Sir Arthur Conan Doyle .Però es donen incompletes: falta el final o resolució del cas, però s'han de donar suficients pistes per a resoldre'l. Es llegeixen fotocopiades, s'explica bé el delicte i el vocabulari. Els alumnes han de trobar el culpable, la seva motivació, mètode i paper dels altres personatges, tot destriant les pistes bones de les falses.

Després, es dona la solució per escrit i el/la professor/a corregeix l'explicació i l'ortografia. Ho retorna, i els alumnes ho passen a net, fent-hi una il.lustració per decorar la pàgina.

Els casos que jo vaig treballar pertanyien a Agatha Christie i eren: L'aventura de la tomba egípcia, El cas del ball de la Victòria, La desaparició del Sr. Davenheim i el misteri d'Hunter's Lodge.

2. EL MES DE LA POESIA

Es dictaven una sèrie de poemes-o bé es donaven fotocopiats- i els alumnes en feien una nova versió, canviant el tema, mantenint només les rimes, etc. depenent del text.

Els poemes triats foren:

1. Poema per grups o poema del disbarat. La primera activitat consistia a fer grups de set persones i cada alumne agafava un full amb el seu nom posat a dalt. El professor, llavors, diu QUI? i l'alumne ha d'escriure un subjecte , amb tres o quatre paraules definitòries, sense que el vegi ningú. Després ha de doblegar la part escrita cap endarrera i passar el paper a un altre company de grup, sense que aquest vegi què ha escrit. Acte seguit, el professor diu COM ÉS? i llavors qui ha rebut el paper (tothom) escriu dos o tres adjectius sobre una persona, animal o objecte inventat, que no tingui res a veure amb el QUI? de la primera línia, perquè el paper on escriu ja no és el seu. Es torna a doblegar la part escrita endarrera (va formant un acordió) i es torna a passar el full a un altre membre del grup. Les altres preguntes són QUÈ FA?, QUÈ ? (complement directe del verb anterior), ON? , QUAN? i AMB QUÈ?. Així és com surt un poema de set versos, que no rima, però és molt divertit, i cadascú té el seu, un cop acabada la ronda.

2. Saltamartí de Joan Brossa. Els alumnes utilitzen el diccionari per a cercar un altre tema,i després creen el darrer vers, cercant la metàfora sorprenent i de caire social o de denúncia.

SALTAMARTÍ

Ninot

que porta un

pes a la base i que

desviat de la seva posició

vertical es torna a posar

dret.

El poble

3. La vella nit es posa, de Salvador Espriu. Els alumnes cercaven una nova metàfora sobre el temps o els fenòmens atmosfèricsi l'expressaven amb un dibuix, el més avantguardista o surrealista possible.

La vella nit es posa

de nou l'abric.

Se'l corda amb una llarga

cançó de grills.

4. Les formigues i Romàntica, de Joan Salvat-Papasseit. Es tracta de dos cal.ligrames. El primer, per exemple, diu "camí de sol- per rutes antigues- unes formigues" i les lletres formen la corrua d'un grup de formigues. Els alumnes havien de fer un altre cal.ligrama.

5. La princesa del Iang-Tsé, de Salvador Espriu. Els alumnes havien d'il.lustrar el romanç amb imatges, com si fos una auca, cada quatre versos.

6. Marina, de Miquel Costa i Llobera . Es mantenien els mots en posició de rima i els alumnes havien d ecrear un nou poema a partir d'ells.

Canta i voga el mariner

tot sols dins la seva nau

i al fons serè del mar blau

aguaita l'estel primer.

I la nau, seguit, seguit,

se balandreja i avança

i sobre el mar en bonança,

vola adormida la nit.

I alçant els ulls a l'altura

i d'enyorança cantant,

se'n va el mariner remant,

damunt la mar insegura.

7. Sàpigues company, de Pere Quart. Els alumnes havien de fer un altre poema contra les injustícies socials, mantenint l'estructura i alguns mots del de P. Quart.

8. Nabab, de Xavier Bru de Sala. En comptes d'anar a l'Orient, els poemes dels alumnes havien de recórrer a un altre continent i llurs tòpics.

9. Festa Major de tu, de Jordi Sarsanedas . Els nois havien de crear un altre poema utilitzant els mots contraris als de Sarsanedas, per cercar un efecte pessimista, de desamor.

10. Plou...plou!, de Ma. del Carme Girau servia per a treballar les onomatopeies

11. Si jo fos pescador, de Joan Salvat-Papasseit. Els alumnes havien de canviar l'ofici citat en el primer vers i fer tot el joc d'enllaços posterior.

12. Cançó de la puntaire de setze anys, de Miquel Desclot. Se n'havia d'imitar l'estil , cercant un objectiu poètic a una feina usual.

La noia del bar

copia l'escuma,

la barba del mar,

al cor d'una punta.

Hi trena un parany

filant teranyina,

per tal d'atrapar

la joia de viure.

 

13. Drap de pols, escombra, espolsadors, de Ma. Mercè Marçal. Aquest poema és molt senzill, perquè només s'havia de triar un ofici i fer el llistat de les seves eines i materials, per acabar amb la mateixa frase de Marçal: "Surt el guerrer vers el camp de batalla"

14. És quan dormo que hi veig clar, de J.V. Foix. En aquest poema es tractava de tornar a les imatges surrealistes, que ja havien treballat amb Papasseit, explicant visions de somnis.

3. EL MES DE LA IMATGE

Durant aquest mes, es treballaven quatre tipus d'imatges diferents:

La portada de còmic d'adults: els alumnes s'havien d'inventar una història, basada en un dibuix que proporcionava la professora. La imatge podia ser-ne l'inici, el nus o el desenllaç, però la història havia de tenir el mateix gènere i ambientació del dibuix.

El quadre artístic: cada alumne/a rebia una fotografia d'algun dels grans quadres de la pintura universal,i de tots els temps, i n'havien de crear una narració , de caire realista.

La tira diària (Mafalda, de Quino). Cada alumne/a rebia una tira retallada de Mafalda, i explicar quin conflicte plantejava i opinar sobre el tema. Després havien de fer ells una tira, on un alumne opinava sobre un tema a classe, i xocava amb l'opinió de la seva professora, molt més antiquada, cercant el riure.

El còmic. Cada alumne/a rebia una pàgina de còmic, adequada a la seva edat, i l'explicava en prosa, intentava esbrinar de quinsmitjans de servia per a fer gràcia, i després feia una petita pàgina, de 8 vinyetes, de tema i tècnica lliures.

4. EL MES DE LA RONDALLA

Després de la lectura de cada conte, la professora plantejava la creació d'una narració nova, amb tècniques extretes de Gianni Rodari:

1. Els alumnes havien de crear una rondalla a partir del binomi fantàstic "gavina-estel"

2. S'havien d'inventar una rondalla que expliqués això: Què passaria si el teu ascensor, amb tres persones més a dins, i tu, aterrés sobre la Lluna?

3. Explicar què passaria si es trobessin amb un home de gel (o de vidre, o de plàstic, o de sucre)...

4. Explicar com sobreviure en una illa deserta, quan tota la classe hi ha arribat després d'un naufragi, i només hi troben un llac de peixos, terra conreable, una selva feréstega i la platja. Hi havien de passar 3 anys i no hi hauria cap altra ésser humà. Només podien triar 3 objectes d'una llista de 50, per tant, calia distribuir-se en grups de tres i decidir-ho.La llista era la següent:

 

4. Explicar com sobreviure en una illa deserta, quan tota la classe hi ha arribat després d'un naufragi, i només hi troben un llac de peixos, terra conreable, una selva feréstega i la platja. Hi havien de passar 3 anys i no hi hauria cap altra ésser humà. Només podien triar 3 objectes d'una llista de 50, per tant, calia distribuir-se en grups de tres i decidir-ho.La llista era la següent:

Un equip complet de pesca

2 pales i 2 pics de jardineria

3 raquetes de tennis i 20 pilotes

2 guitarres

20 pastilles de sabó

La Gioconda

10 pel.lícules eròtiques i un projector de piles

Una Verge Maria

Un Kg de marihuana

Una vaca i un brau

100 caixes de conserves

100 llibres de literatura

100 ampolles de cervesa

Un 4x4 nou de trinca.

Una barca de rems

Un llibre de Medicina general

10 barres de ferro

100 capses de llumins

Un cavall de 6 anys

Molta penicil.lina

100 paquets de tabac

3 jocs de cartes

Llavors de diversos tipus

Maquillatge

Un gat siamès

Una màquina d'escriure

5 armaris plens de roba

25 fotografies de gent estimada

5000 fulls de paper d'escriure

1 fusell i 100 bales

Una paleta de pintor i pintures

Una post de planxar i una planxa a piles.

100 discos i un CD a piles

Un cadillac i 100 l. de benzina

Material per a fer un reportatge fotogràfic

2 tendes de campanya de 3 places cadascuna.

100 capses d'anticonceptius

3 llits de matrimoni

1 bateria de cuina

10 hamaques

Un vano

500 lots per fer llum

Eines de pagès variades.

Un equip complet d'alpinisme

Un fogonet de gas

Un extintor

100 flascons de perfum

100 bronzejadors

 

Reescriure els contes clàssics també és un bon sistema.Per exemple, la Blancaneus viu en un matriarcat, on els homes s'ocupen dels fills i la casa i estan governats per una Presidenta, que només vol ser reelegida. Un dia fa una enquesta entre la gent, però llavors un 15 % de l'electorat considera que Blancaneus és més intel.ligent i bonica que ella. L'envia a buscar i la troben fàcilment, perquè no duu ulleres, no fuma en pipa, ni sap jugar a cartes, i tracta els homes com a iguals. La caseta dels nans es converteix en la cova d'uns bandits, i ella esdevé el seu cap.

 

El servei d'espionatge de la presidenta la troba, i ella hi va, en forma de venedora de fruita, i la Blancaneus menja la poma i mor. Els bandits provoquen una guerra civil, posant-se els homes oprimits del seu cantó, i la Presidenta ha de fugir a Sud-amèrica, amb barba postissa, i fa un cop d'estat a Uruguai, on s'erigeix en dictadora. Mentre, a la Blancaneus la salva un viatjant de comerç que passava per allà...etc.etc.etc.

5. EL MES DE LA CANÇÓ

El darrer mes, es dedica a la cançó catalana. En aquella època, vaig fer escoltar una tanda de cançó "seriosa" (L'estaca , Escolta-ho en el vent, Cal que neixin flors a cada instant i Sé) i una altra de satírica, entre les que cantaven la Trinca (Com el Far-West no hi ha res, Flash Reagan, Anna Ma, La guerra de l'enciam) Es llegien, s'escoltaven, es cantaven, s'opinava sobre el tema i després, cada grup portava una altra cançó catalana i la presentava a la classe (cantants, tema...)

web realitzada durant el rpimer trimestre de 2005