|
|
||||
TIPUS
DE TEXT
|
Intenció
|
Presentació
externa i/o Estructura interna
|
Llenguatge
|
Formes
que adopta aquest tipus de text
|
Relatar fets i
processos, reals o fantàstics, protagonitzats per personatges
en un temps i espai determinats. És un text subjectiu.
|
Ordre cronològic dels fets en plantejament-nus i desenllaç (tot i que també hi pot haver alteracions, com el flashback) |
Verbs d'acció
(entrar, ballar, viatjar...)en prretèrit perfet simple o perifràstic
o en imperfet. Temps verbals correlacionats (presents amb pret. indefinits,
etc.) Connectors temporals (quan...) Adverbis de temps i manera (llavors,
l'endemà, suaument...), punts de vista narratius (omniscient,
objectiu, protagonista, testimoni...)
|
Novel.la,conte,relat,rondalla,llegenda,faula,
etc. Memòries, dietaris (o diaris), autobiografies, biografies,
llibres de viatges i cròniques històriques, etc. Notícies
de periòdic ,reportatges, cròniques, annals històrics,
guions de TV, cinema i ràdio, etc. Còmics i auques.La
carta
|
|
Destacar les característiques,
qualitats o detalls d'allò descritÉs un text subjectiu.
|
Ordre espacial
de les expansions qualificatives sobre allò descrit: d'esquerra
a dreta, de dalt a baix, de dins a fora (i a l'inrevés),etc.....
|
Adjectius i comparacions.
Llenguatge retòric en les descripcions literàries.Precisió
lèxica en els noms. Verbs en present o imperfet. Connectors espacials
( des de, fins a....) Adverbis de lloc (fora, dins, baix...), oracions
de predicat nominal o atributives (amb verbs copulatius i atributs).
Oracions amb CN, oracions de relatiu. Frases curtes amb comes, punts,
punts i coma i punts suspensius.
|
Novel.les, contes,
cartes, Retrats, caricatures, etc. Fitxes científiques. Classificacions
i taxonomies. Guies turístiques, catàlegs i postals. Definicions
de diccionari i enciclopèdia. Ressenyes bibliogràfiques,
de cinema, teatre, TV, etc....
|
|
Captar l'atenció
cap a la bellesa o raresa del llenguatge. És un text subjectiu.
|
Forma lliure: per
versos, per estrofes, per elements visuals, etc.....
|
Figures retòriques
de tota mena (metàfores, anacoluts, al.literacions, hipèrbatons,etc.),
jocs de paraules, dobles sentits i ironia....
|
Poesies, cançons,
romanços, etc. Prosa poètica, haikús, tankes, etc.
Poesies visuals, cal.ligrames, poemes-objecte, etc. Converses quotidianes
, plenes de metàfores col.loquials. Publicitat.Creació
literària en general.
|
|
Transmetre informació
i coneixements de forma clara . És un text objectiu.
|
Ordre lògic
d'idees o conceptes, amb o sense gràfics i il.lustracions: introducció-
desenvolupament-conclusió i fonts d'informació....
|
Verbs en present
i passat. Oracions subordinades causals, finals, consecutives,etc. Connectors
discursius (per tant, així, però, causa-conseqüència,ordre
etc.), cohesió lèxica mitjançant sinònims,
repeticions, camps lèxics i famílies de mots, etc. Enunciats
entre parèntesis o guions, aposicions, oracions de relatiu explicatives.
|
Temes teòrics i treballs monogràfics. Tríptics informatius. Informes i conferències. Exàmens, apunts, llibres de text. La tesi doctoral. Documentals i reportatges, articles divulgatius. Invitacions. Regles de jocs i esports. Ponències en simposis, participacions en seminaris, exposicions orals a classe, documents àudiovisuals |
|
Incitar a la realització
d'alguna activitat.És un text objectiu.
|
Ordre lògic
de les accions: materials o ingredients, ordre 1,2,3,4,... amb o sense
il.lustracions....
|
Verbs en imperatiu.
Perífrasis d'obligació (haver de+ inf. caldre +inf. deure
+inf.). Lèxic molt precís. Numerals ordinals o lletres
ordenades. Segona persona verbals (tu, vosaltres, vostè, vós),
disposició espacial específica, amb punts o representable
amb esquemes.
|
Receptes de cuina.
Instruccions d'aparells. Regles de jocs. Prospectes de medicaments.
Consells, ordres i normatives.Lleis. Instruccions dels caixers automàtics,
receptes mèdiques, textos legals, publicitat, prevenció
de malalties i accidents. Llibres d'estil. Formularis.
|
|
Presentar proves
i raons per defensar una idea o opinió i convèncer algú
d'alguna cosa. És un text subjectiu.
|
Presentació
del tema o tesi, presentació dels arguments (1,2,3, etc.) i conclusions....
|
Verbs com creure,
pensar, opinar, dir, etc. Subordinades causals, consecutives i adversatives.
Connectors de causa , conseqüència i ordre, finalitat, oposició
(així doncs, però). Numerals ordinals. Cometes per les
citacions d'altres textos (intertextualitat).....
|
Assaigs i articles
d'opinió. Debats, tertúlies, taules rodones, tesis doctorals,
cartes al director, discursos, crítiques d'art (o TV, cinema,
pintura, novel.la, etc.) anuncis publicitaris. Instàncies, sol.licituds
i cartes
|
|
Establir un diàleg
entre dos interlocutors. És un text subjectiu.
|
Estructura de pregunta-resposta
o comentari-resposta, amb intervenció 1,2,1,2, etc.....
|
Frases breus i
simples (coordinades o juxtaposades), sovint inacabades. Pronoms personals,
febles i interrrogatius. Codis no verbals (entonació, gesticulació,
etc.). Interjeccions i onomatopeies.Lèxic col.loquial. Rutines
i estereotips lingüístics. Formes de cortesia. Inversions,
omissions, repeticions. Signes de Puntuació per regular la intenció
dels missatges. Adverbis d'afirmació, negació, dubte,
etc.....
|
Diàlegs
quotidians, converses telefòniques, discussions. Teatre. Entrevistes
i debats. Excuses, salutacions i comiats. Enquestes i qüestionaris.
Acudits dialogats. Diàlegs dins de les novel.les i contes. Còmics.Assemblees.
Reunions de treball
|
|
Anunciar l'esdevenidor.
És un text objectiu o subjectiu, depenent del tema (horòscop,
subjectiu; temps atmosfèric, objectiu).
|
Ordre per temes
|
Verbs en futur
o condicional, perífrasis de probabilitat (podrà ser que,
deu ser que...) lèxic especialitzat del tema. Adverbis de temps,
dubte o probabilitat. Subordinades condicionals.
|
Horòscops, prediccions metereològiques, prediccions econòmiques i socials. Programes electorals, Projectes.
|
PROPOSTA
D'EXERCICIS
|
1. | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|