TEXTOS DE LITERATURA I
FILOSOFIA
Aquests són petits exemples de la utilització
de la filosofia en la literatura i de com saber filosofia pot
ajudar a entendre millor alguns fragments i obres literàries.
Llorenç VILLALONGA Bearn o la sala de les nines Ed. 62
" ... - Es grecs - em replicà - arribaren a demostrar
que sa neu és negra.
Els sofistes grecs, evidentment. També Zenó
demostrà que no existeix el moviment. ..."
"... El senyor retreia velles doctrines orientals: El Bé
i el Mal, dos aspectes d'un principi únic, d'un Ser Suprem.
Pareixia tocat de maniqueisme, heretgia en la qual s'han extraviades
intel.ligències tan poderoses com la del propi Sant Agustí,
abans d'esser sant... "
Pio BAROJA El árbol de la ciencia Part IV Ed. Alianza
"... - Yo busco una filosofía que sea primeramente una
cosmogonía, una hipótesis racional de la formación
del mundo ; después una explicación biològica del
origen de la vida y del hombre. (Andrés)
- Dudo mucho que la encuentres. Tu quieres una síntesis que complete
la Cosmología y la Biología; una explicación del
Universo físico y moral. ¿No es eso?
- Sí.
- ¿Y en dónde has ido a buscar esa síntesis?
- Pues en Kant, y en Shopenhauer, sobre todo. (...)
- Estás perdido - murmuró Iturrioz -. Ese intelectualismo
no te puede llevar a nada bueno.
- Me llevará a saber, a conocer. ¿Hay placer más
grande que éste? La antigua filosofía nos daba la magnífica
fachada de un palacio; detrás de aquella magnificencia no había
salas espléndidas, ni lugares de delicias, sino mazmorras oscuras.
Ese es el mérito sobresaliente de Kant; él vio
que todas las maravillas descritas por los filósofos eran fantasías,
espejismos; vio que las galerías magníficas no llevaban
a ninguna parte.
-¡Vaya un mérito! - murmuró Iturrioz.
- Enorme. Kant prueba que son indemostrables los dos postulados
más trascendentales de las religiones y de los sistemas filosòficos:
Dios y la libertad. Y lo terrible es que prueba que són indemostrables
a pesar suyo.
- ¿Y qué?
- ¡Y qué! Las consecuencias son terribles; ya el
Universo no tiene comienzo en el tiempo ni límite en el espacio;
todo està sometido al encadenamiento de causas y efectos; ya
no hay causa primera; la idea de causa primera, como ha dicho Schopenhauer,
es la idea de un trozo de madera hecho de hierro.
... Después de Kant el mundo és ciego; ya no puede
haber ni libertad ni justicia, sino fuerzas que obran por un principio
de causalidad en les dominios del espacio y del tiempo. Y esto, tan
grave, no es todo; hat, además, otra cosa que se desprende por
primera vez claramente de la filosofía de Kant, y es que
el mundo no tiene realidad ; es que ese espacio y ese tiempo y ese principio
de causalidad no existen fuera de nosotros tal como nosotros los vemos,
que pueden ser distintos, que pueden no existir.
- ¡Bah! Eso es absurdo - murmuró Iturrioz -. Ingenioso
si se quiere, pero nada más..."
Isaac ASIMOV Jo, Robot
Ed. Pleniluni
"... - M'he passat els dos darrers dies en concentrada introspecció
- va dir Cutie -, i els resultats han estat molt interessants. Vaig
començar per l'única afirmació segura que em sentia
capaç de fer. Penso, doncs existeixo.
- Oh, per Júpiter, un robot Descartes! - botzinà
Powell.
- Qui és Descartes? - demanà Donovan -. Escolta,
ens hem de quedar aquí asseguts, escoltant aquest maníac
de metall? Cutie continuà impertorbable.-I la qüestió
que va sorgir immediatament va ser : quina és exactament la causa
de la meva existència ?... "