Inici > Artícles
La Música sempre ha gaudit de la sortosa 
                    tasca d'acompanyar la humanitat en el decurs de milions d'anys. 
                    No sempre ha tingut però, l'atenció pedagògica 
                    indispensable per a la formació integral dels alumnes.
                    Actualment sabem que la Música és una intel·ligència 
                    estructuradora del pensament i no pas un simple talent.També 
                    coneixem els beneficis emocionals, de salut, de coordinació 
                    social, de plaer i de solidaritat que ens proporciona. Sabem, 
                    també, que es desenvolupa molts abans que la parla, i estudis 
                    recents afirmen que l'home de Neandertal ja s'expressava a través 
                    de la Música. 
                    Des de diferents àmbits de la recerca científica 
                    ens estan indicant que la Música és una matèria 
                    indispensable per estructurar les funcions i l'activitat neuronal 
                    de les diferents capacitats mentals d'aquesta gran amalgama que 
                    som les persones. A més, la música dóna àmplies 
                    perspectives al desenvolupament emocional mitjançant la 
                    creació i la pràctica musical. És doncs, 
                    d'un interès extraordinari que els/les alumnes aprenguin 
                    a analitzar, sintetitzar, reflexionar, solucionar problemes, aprendre, 
                    compartir coneixements i expressar-se també a través 
                    de la Música.
                    A la música no solament li cal “sonar” sinó també 
                    reconèixer-li els continguts de coneixement i pràctica 
                    al nivell universitari, per fonamentar la intel·ligència 
                    musical des de l'úter de la mare fins al doctorat i la 
                    pràctica en societat de la professió musical. La 
                    Música s'ha d'experimentar perquè esdevingui un 
                    coneixement capaç de transformar a la persona. 
                    
                    Compondre sempre ha estat un acte creatiu. Els/Les alumnes poden 
                    i han de desenvolupar les seves capacitats cognoscitives, artístiques 
                    i creatives, per la qual cosa es poden sentir atrets a compondre 
                    una cançó perquè és una activitat 
                    creativa, vigorosa i expressiva que es pot aconseguir mitjançant 
                    un aprenentatge adequat. Dic doncs, que és un projecte 
                    creatiu i com tot acte creatiu ha de tenir la finalitat de treballar-hi 
                    amb plaer i de compartir-lo. 
                    
                    Una WebQuest és una estratègia que evoluciona en 
                    la mesura que es practica. I la seva evolució és 
                    interessant perquè la tasca d'una WebQuest sempre comporta: 
És per aquests motius que em va interessar crear una activitat pedagògica musical amb una WebQuest, que intentaré explicar-vos des d'un enfocament artístic i pedagògic.
La proposta de recerca: com ja he manifestat 
                    abans, dissortadament no disposemde suficients espais i d'eines 
                    de recerca per a l'àrea de la Música, principalment 
                    perquè no és una carrera universitària en 
                    el nostre país, la qual cosa fa que en l'àrea d'educació 
                    musical ens trobem amb més dificultats que les altres matèries 
                    i també per la manca d'hàbit de fer recerca musical. 
                    Tenim a més a més,
                    el problema afegit que la pràctica musical es treballa 
                    molt poc als Centres educatius. Sembla doncs que fer un treball 
                    de recerca en l'àmbit musical hagi de ser un treball dirigit 
                    cap a la Musicologia i/o la Història de la Música. 
                    El fet de voler experimentar la Música i compartir-la amb 
                    els/les alumnes em va fer prendre la decisió de reflexionar 
                    amb els alumnes, i el resultat fou que teniem el convenciment 
                    de que ells i elles tenien la oportunitat i la capacitat per a 
                    compondre música. Tant sols fa falta tenir l'entusiasme 
                    de construir el procés que comença en la voluntat 
                    de voler dir el que sentim i amb quins instruments volem que soni 
                  i amb quina harmonia volem que estigui arranjada la nostra cançó.   
Organitzar la tasca : 
                    volem que els/les alumnes descobreixin que l'aprenentatge és 
                    molt més enriquidor si treballem amb gust d'una forma sistemàtica 
                    i si treballem amb gust amb col·laboració amb altres 
                    companys/es. És un repte aprendre de l'error; estem poc 
                    acostumats a entendre que l'error ens aporta coneixement. És 
                    un repte escoltar les opinions del altres i reflexionar conjuntament. 
                    Organitzar la tasca és també fer-se responsable 
                    del treball personal que esdevindrà una part molt important 
                    del que es farà conjuntament amb el grup.
                    Cal crear hàbits que potenciïn la tolerància 
                    de les diferències que posseïm com a éssers 
                    humans i que cada alumne/a assoleixi la comprensió des 
                    de diferents camins. Això ens duu a les noves tecnologies 
                    amb els ordinadors i a la xarxa d'Internet que ens permet un tipus 
                    d'educació més personalitzada ja que persones de 
                    diferents edats i nivells poden accedir als coneixements de forma 
                    tan gradual com desitgin i amb la individualització que 
                    necessitin. 
                    La WebQuest és una de les millors estratègies o 
                    metodologies que aporten el dinamisme de les noves tecnologies.
                    Per a realitzar la tasca proposo que s'organitzin en grups de 
                    tres persones. Cada grup té una funció diferent: 
                    un grup escriu la lletra de la música, l'altre escriu la 
                    melodia i l'harmonia de l'acompanyament musical i el tercer grup 
                    té la missió de convertir la música que han 
                    escrit en arxius de so. 
                    Poden seguir dos processos diferents: compondre una cançó 
                    MIDI, o compondre una cançó i enregistrar un CD. 
                    
                    Procés d'aprenentatge: quan em vaig plantejar 
                    el procés que s'havia de seguir per a compondre una cançó 
                    vaig haver de fer un esforç per saber com podria sistematitzar 
                    el treball per aconseguir el producte educatiu que havia proposat 
                    als/les alumnes.
                    L'ordinador ha mostrat els aspectes més atractius de l'acústica 
                    musical. El so analògic/digital, el so sintetitzat, el 
                    so comprimit....de cop i volta parlàvem d'arxius de so 
                    que s'havien de comprimir, o de cançons que es podien escoltar 
                    des de l'ordinador a qualsevol lloc del món. 
                    El procés que em va semblar més adient va ser el 
                    següent: el de partir de la necessitat dels/les alumnes per 
                    expressar el seu món interior a través del llenguatge 
                    musical.
                    No m'ha interessat mai crear en els alumnes l'expectativa d'una 
                    fita comercial, com per exemple compondre una cançó 
                    per obrir-se camí en el món de les discogràfiques 
                    o programes televisius, sinó crear expectatives a les seves 
                    pròpies necessitats emocionals i d'aprenentatge perquè 
                    els alumnes són conscients que formen part de la societat 
                    com a persones que desenvolupen els seus coneixements i habilitats 
                    en el seu propi benefici i en el dels altres. 
                    Tot seguit ja es fa més fàcil: escriure una lletra 
                    que expressi allò que volen dir. Posar en pràctica 
                    l'aprenentatge musical que els permet escriure una melodia i posar 
                    un acompanyament; tot seguit, utilitzar l'aprenentatge tècnic 
                    per convertir la seva composició en un arxiu de so que 
                    puguin compartir amb tothom a través d'Internet o enregistrar-la 
                    en un Cd. 
                    
                    Proporcionar informació : A la xarxa podem 
                    trobar nombroses webs que aporten recursos. L'aprenentatge d'una 
                    bona navegació és d'una importància cabdal. 
                    Un aspecte negatiu que tenim a Catalunya, és que no disposem 
                    de cap Portal de Música de formació interactiva 
                    el que agreuja la situació de l'educació musical 
                    del nostre entorn educatiu. 
                    
                    Donar pautes d'autoavaluació : També 
                    em va interessar molt l'aspecte que promou les WebQuest de l'autoavaluació. 
                    Senzillament es proposa una graella que l'alumne/a pot consultar 
                    al moment que vulgui quin és el procés per aconseguir 
                    el resultat òptim per a compondre una cançó. 
                    D'aquesta manera entenc que l'alumne/a aprèn a autoavaluar-se 
                    i autovalorar-se fent-se responsable de la seva tasca amb col·laboració 
                    amb els seus companys/es. 
                    
                    Conclusió: Ens cal dir als alumnes com 
                    és d'interessant i estimulant quan aconseguim allò 
                    que ens proposem. Els/Les alumnes han de tenir el nostre suport 
                    en tot moment per a que treballin amb l'entusiasme propi de la 
                    persona que fa una tasca que sap que la pot fer, que té 
                    la capacitat per desenvolupar-la. L'educació promou el 
                    desenvolupament i ajuda a que els alumnes siguin assertius i perdin 
                    la por a cometre errors. 
                    L'experiència de la WebQuest “Compondre una cançó” 
                    ha estat, tant per a mi com per els/les alumnes, una meravellosa 
                    descoberta del treball en conjunt amb la finalitat d'acomplir 
                    l'objectiu de desenvolupar la gratificant experiència que 
                    comporta el contacte amb la música i que facilita una comprensió 
                    multidisciplinària per tota persona que vol aprendre. 
©Carme Miró 2005