GUIA DIDÀCTICA

 

Si és la primera vegada que us plantegeu utilitzar aquest tipus d'estratègia didàctica amb els vostres alumnes, se us aconsella llegir aquesta primera part. Si ja heu utilitzat altres WebQuests, podeu passar directament a la segona part.

Què és una WebQuest?

DEFINICIÓ DE WEBQUEST:

"Una WebQuest és una estratègia de recerca guiada amb recursos d'Internet que té en compte el temps de l'alumne/a. És un treball col·laboratiu del qual cada alumne/a es fa responsable d'una part. Obliga a la utilització d'habilitats cognitives d'alt nivell i dóna prioritat a la transformació de la informació en coneixement."


Totes les WebQuests tenen els mateixos apartats: una portada o pàgina principal, una introducció, la tasca, el procés, l'avaluació, les conclusions, els crèdits i aquest apartat de guia didàctica on us trobeu ara.

Introducció : si entreu a l'apartat de la introducció veureu com, si teniu en compte la filosofia constructivista en què es basen les WQ, és l'apartat on es plantegen unes preguntes, uns reptes, uns problemes que els alumnes han de solucionar. Des d'aquest apartat, convideu els alumnes a fer una recerca que li concretareu a l'apartat de la tasca.

Tasca : aquí, com podeu comprovar, expliqueu als alumnes què han de fer, és a dir, quina transformació han de fer amb la informació que trobin a Internet i en quin tipus de producte final l'han de convertir .

Procés : aquí veureu que s'han ordenat els passos necessaris per dur a terme la tasca. Hi ha activitats que poden fer en grups, que veuran el tema des de punts de vista diferents, investigaran diferents aspectes en diferents webs...
En aquest apartat trobareu els recursos, és a dir, els enllaços a totes les pàgines web que heu seleccionat amb molta cura. Es recomana, però, que, abans de començar la WebQuest, els reviseu tots per si algun enllaç ha canviat o ha desaparegut.

Avaluació : cal que, des de la presentació de la WebQuest, els feu fixar en aquest apartat i els recomaneu de llegir tots els apartats de la rúbrica perquè sàpiguen què espereu d'ells, què tindreu en compte a l'hora d'avaluar. Si us sembla necessari, adapteu les rúbriques als vostres alumnes reduint o ampliant els aspectes que cal avaluar i els nivells d'exigència.

Conclusions : aquí el vostre paper és molt important, ja que els ha de fer reflexionar sobre tot  allò que han fet des del començament i també com els ha funcionat el grup. A més, els heu d'orientar respecte a la destinació que han de donar al producte: a qui l'han de fer arribar, on penjar-lo, quan representar-lo, etc. Potser heu de parlar primer amb el director/a o amb altres mestres. Cal que els alumnes vegin que allò que han fet és valorat i que incideix en el món que hi ha més enllà de les parets de l'aula.

A l'apartat de Crèdits trobareu d'on heu tret la informació, qui us ha ajudat a crear aquesta WebQuest, etc.

El vostre paper com a mestres durant el desenvolupament d'una WebQuest ha de ser sobretot el de:

  • Conductors
  • Dinamitzadors
  • Facilitadors
  • Orientadors
  • Reorientadors
  • Guies
  • Creadors d'entorns d'aprenentage òptims
  • Etc.

Segona part

Aquesta WQ està pensada inicialment per a nens que encara no dominen la lectura, és per això que s'hi ha introduït, d'entrada, la possibilitat d'escoltar el text.

L'objectiu bàsic és fer conèixer i apreciar diferents llocs del món amb el pretext que els nous companys hi tenen les arrels.

Procés

Observa, escolta, pregunta, construeix. Aquest és el procés que proposem.

 

Proposem dues vies:

Via A (per als més petits)

-- Escollim un país. Treballem de dos en dos en un sol ordinador.

-- Obrim totes les finestres possibles.

-- Imprimim imatges que ens semblen significatives.

-- Ho posem en comú en assemblea. Muntem entre tots un mural.

Treballarem els països de manera espaiada, en dies diferents. Cada vegada un. A cada mural parlarem de les peculiaritats de cada lloc i els compararem. Els anirem penjant un al costat de l'altre. La/el mestra/e pot mirar que conservin una estructura semblant per tal que les comparacions puguin ser més fàcils d'observar.

Via B

-- Fem cinc grups. A cada grup li correspon un país.

-- Recollim tota la informació.

-- Fem un debat. La mestra fa preguntes concretant aspectes de geografia: continents i hemisferis. Es fa una segona lectura conjunta, amb intervencions sobre la marxa.

-- Novament formem els cinc grups per tal d'elaborar el mural de cadascun.

. Per anar bé, els alumnes han de saber moure's una mica en l'ús de l'ordinador. Aspectes bàsics com fer anar el ratolí i el teclat. Per imprimir, si els nens són petits potser necessitaran l'ajuda de la/el mestra/e, però tal com està plantejat no hauria de comportar cap dificultat.

 

Avaluació

Volem fixar-nos tant en aspectes de continguts com d'actituds i valors.