Ja a l'Antiqüitat, i també des del segle XV, havia col·leccionistes d'Art que reunien les obres pel seu plaer i, potser, pel prestigi social que atorgava la seva possessió. A la dreta veim un home molt ric que vol comprar una escultura; fixa-t en l'obra que hi ha al fons, el Laocoont. |
TADEMA: El Marxant d'Escultures, oli sobre tela, 1867, Museu de Belles Arts de Montreal.A: BOARDMAN:Classical Art, Làm. 3. |
Al Segle XIX, amb el naixement de les nacions modernes i els Estats, apareix l'interés per reunir aquelles obres que ajuden a explicar el passat d'un poble i fonamentar la seva identitat; és així com neixen els museus moderns: el del Prado, a Madrid, el Nacional d'Art de Catalunya, a Barcelona, el del Louvre, a Paris, el Britànic, a Londres, etc... Si les pintures de Sant Climent de Taüll, de les que ara veus un detall a la dreta, no s'haguèssin portat al Museu de Barcelona, molt possiblement ara estarien a algun museu nordamericà (com les de Mur, de Lleida, avui a Boston, algunes de la Vall d'Aran, a Nova York). |
Pantocràtor, tremp sobre mur, cap el 1123, MNAC, Barcelona. |
Activitat
# 14: Ara pots navegar per les webs dels principals museus del Món. |
Ara, les obres d'Art valuoses es consideren sense preu: és allò més preciós que pot tenir una persona o un grup social. Aqui veiem Les Demoiselles d'Avignon, que Picasso va pintar a Paris, l'any 1907; aquesta imatge està considerada una de les més importants del segle XX. L'any 1939 van reunir els seus esforços alguns milionaris nordamericans per comprar-la i portar-la al Museu d'Art Modern de Nova York, on ara es troba. |
PICASSO: Les Demoiselles d'Avignon, oli sobre tela, 1907, MoMA, Nova York. A: RUBIN: Les Demoiselles d'Avignon, 12. |
Els qui van comprar Les Demoiselles pel Museu d'Art Modern de Nova York (1939). A: RUBIN: Les Demoiselles d'Avignon, 203. |
Aqui veiem
els qui van donar els seus diners perquè Les
Demoiselles d'Avignon anessin al Museu de Nova York. L'home vell del mig és Goodyear, el famós fabricant de pneumàtics; té a la dreta a Nelson Rockefeller, el magnat i banquer. El patrimoni artístic té un gran valor espiritual però també material, i sovint l'Administració Pública ha de demanar l'ajut dels particulars (persones riques i empreses) per atendre els Museus, conservar bé les obres i comprar-ne de noves. |
Amb això acabem aquesta unitat. La seguent tracta de la Pintura |