2.6. El Patrimoni Artístic
 

Ja a l'Antiqüitat, i també des del segle XV, havia col·leccionistes d'Art que reunien les obres pel seu plaer i, potser, pel prestigi social que atorgava la seva possessió.

A la dreta veim un home molt ric que vol comprar una escultura; fixa-t en l'obra que hi ha al fons, el Laocoont.

TADEMA: El Marxant d'Escultures, oli sobre tela, 1867, Museu de Belles Arts de Montreal.A: BOARDMAN:Classical Art, Làm. 3.

Al Segle XIX, amb el naixement de les nacions modernes i els Estats, apareix l'interés per reunir aquelles obres que ajuden a explicar el passat d'un poble i fonamentar la seva identitat; és així com neixen els museus moderns: el del Prado, a Madrid, el Nacional d'Art de Catalunya, a Barcelona, el del Louvre, a Paris, el Britànic, a Londres, etc...

Si les pintures de Sant Climent de Taüll, de les que ara veus un detall a la dreta, no s'haguèssin portat al Museu de Barcelona, molt possiblement ara estarien a algun museu nordamericà (com les de Mur, de Lleida, avui a Boston, algunes de la Vall d'Aran, a Nova York).

Pantocràtor, tremp sobre mur, cap el 1123, MNAC, Barcelona.

Activitat # 14:

Ara pots navegar per les webs dels principals museus del Món.

Ara, les obres d'Art valuoses es consideren sense preu: és allò més preciós que pot tenir una persona o un grup social. Aqui veiem Les Demoiselles d'Avignon, que Picasso va pintar a Paris, l'any 1907; aquesta imatge està considerada una de les més importants del segle XX. L'any 1939 van reunir els seus esforços alguns milionaris nordamericans per comprar-la i portar-la al Museu d'Art Modern de Nova York, on ara es troba.

PICASSO: Les Demoiselles d'Avignon, oli sobre tela, 1907, MoMA, Nova York. A: RUBIN: Les Demoiselles d'Avignon, 12.

Els qui van comprar Les Demoiselles pel Museu d'Art Modern de Nova York (1939). A: RUBIN: Les Demoiselles d'Avignon, 203.

Aqui veiem els qui van donar els seus diners perquè Les Demoiselles d'Avignon anessin al Museu de Nova York.

L'home vell del mig és Goodyear, el famós fabricant de pneumàtics; té a la dreta a Nelson Rockefeller, el magnat i banquer.

El patrimoni artístic té un gran valor espiritual però també material, i sovint l'Administració Pública ha de demanar l'ajut dels particulars (persones riques i empreses) per atendre els Museus, conservar bé les obres i comprar-ne de noves.

Amb això acabem aquesta unitat.

La seguent tracta de la Pintura