ANÀLISI FORMAL
La marededéu de Núria té l'infant a la falda, que es decanta cap al genoll esquerre. Asseguda damunt d'un tron flanquejat per uns pilars coronats amb un pom de bola, té la funció de servir de suport al nen.
La frontalitat de totes dues figures és molt acusada i el posat presenta un clar hieratisme.
Els rostres són esquemàtics i simètrics, però tot i aquest hieratisme primitiu, la marededéu de Núria presenta ja una humanització en el posat pel fet que descansa una mà damunt l'espatlla de l'infant. Aquesta imatge presenta l'atractiu afegit que conserva en perfectes condicions la policromia. La Mare de Déu es troba asseguda en un seient en forma de tron; sosté amb la mà dreta un motiu esfèric, possiblement una poma que deu al·ludir Eva, i presenta Maria com a redemptora del pecat original.
Jesús apareix en la seva actitud més habitual, beneint amb la mà dreta i sostenint el llibre amb l'esquerra
ESTIL
El tema més tractat en la imatgeria romànica és la Mare de Déu com a suport de Jesús infant. Aquest beneeix amb la mà dreta i amb la mà esquerra aguanta el Llibre de la Llei. Aquesta imatge transmet solemnitat i grandesa i deixa de banda qualsevol sentiment humà.
L'origen d'aquest tipus d'imatges s'ha de buscar en la Theotokos i en els mosaics bizantins.
INTERPRETACIÓ
Les marededéus acostumaven a ser encarregades per l'Església. De vegades però eren donacions de senyors feudals que volien guardar-se el seu raconet a la destra del Senyor. Darrera de cada imatge de la Mare de Déu hi ha una llegenda.
|