Formació de Persones Adultes

   ELS MATERIALS

 
GUIA DIDÀCTICA

Introducció

El material proposat consisteix en un Quadern Virtual amb enllaços a llocs web d'informació específica sobre el tema d'estudi, i un llistat d'activitats sobre els diferents continguts treballats. Les activitats en un Quadern Virtual es presenten agrupades en fulls de treball, dins dels quals hi ha diversos tipus d'exercicis. Per a més informació sobre els quaderns virtuals consulteu l'apartat corresponent de la presentació.

Aquest quadern virtual es presenta com un suport per a l'avaluació en xarxa i el seguiment de l'alumnat de primer nivell de GES. Es treballen els continguts següents:

  • Propietats dels materials
  • Diferents tipus de materials: fusta, vidre, metalls, plàstics, ceràmica,...
  • Els residus

Aplicacions didàctiques

El Quadern Virtual és, bàsicament, un seguit d'activitats i, per tant, ha d'estar acompanyat de l'estudi dels continguts teòrics a l'aula. Els exercicis proposats en el Quadern Virtual es poden fer servir a l'aula de diverses maneres:

  • Podeu presentar el Quadern Virtual directament a l'alumnat com uns exercicis autocorrectius. D'aquesta manera es potencia la independència de l'alumne/a i l'autoavaluació, servint aquests exercicis com a eina de reforç i respectant els diferents ritmes d'estudi.
  • Integrat en una plataforma educativa (Educampus,...) , és possible presentar el Quadern Virtual a l'alumnat sense possibilitat d'autocorrecció, de manera que es lliuri telemàticament al o la formador/a els diferents fulls del quadern un cop realitzats. D'aquesta manera es poden fer servir els exercicis del Quadern Virtual com una eina de seguiment i d'avaluació en xarxa.

Estructura del material

Aquest Quadern Virtual està format pels vuit fulls de treball següents:

  • Full 1: "Introducció". En aquest full s'indiquen el nivell, l'àmbit i l'autor del quadern. Seguidament es presenta una senzilla activitat inicial.
  • Full 2: "Les propietats dels materials ". Es proposen tres activitats sobre les diferents propietats dels materials.
  • Full 3: "La densitat ". En aquest full es presenten cinc activitats amb càlculs i qüestions relacionats amb el concepte de densitat.
  • Full 4: "La fusta, el paper i les fibres tèxtils ". Conté tres activitats sobre les propietats d'aquests materials.
  • Full 5: "Metalls i plàstics". Es proposen quatre activitats sobre aquests materials.
  • Full 6: " Vidre, ceràmica i altres materials". Conté dues activitats de frases vertaderes i falses sobre el vidre, la ceràmica, els semiconductors, els materials radioactius i els combustibles fòssils.
  • Full 7: "Materials per a la construcció". S'inclouen sis activitats en les quals es demana identificar el material o materials que corresponen a una definició determinada.
  • Full 8: "El reciclatge". Es presenten tres enllaços a llocs d'internet amb informació específica sobre el tema dels residus i el reciclatge. Seguidament es demana a l'alumnat identificar diferents tipus de residus amb uns determinats problemes ambientals.

Objectius

  • Potenciar l'autonomia de l'alumnat
  • Potenciar l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport a l'estudi
  • Identificar i classificar, segons diferents criteris, els recursos naturals.
  • Descriure les propietats i les aplicacions més importants d'alguns materials bàsics.
  • Descriure l'origen, les propietats més rellevants i l'ús de metalls, materials de construcció, combustibles, plàstics i fibres naturals i sintètiques més comunes.
  • Reflexionar sobre l'actitud quotidiana personal envers problemes com ara la generació de deixalles. Prendre consciència de la necessitat del reciclatge de materials.

Continguts

Procediments
  • Classificació dels materials segons les seves diferents propietats.
  • Realització de càlculs relacionats amb la densitat de les substàncies.
  • Identificació de les propietats més rellevants dels diferents grups de materials.
  • Conèixer els usos més importants dels diferents tipus de materials.
  • Identificar els problemes ambientals relacionats amb els diferents tipus de residus.
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
  • Matèries primeres i materials.
  • Propietats dels diferents tipus de materials.
  • Usos de diferents tipus de materials.
  • Problemes relacionats amb la generació de residus. El reciclatge.

Valors, normes i actituds

  • Valoració de les propietats dels materials.
  • Preferència a emprar materials reutilitzables, reciclables i reciclats.
  • Necessitat del reciclatge de materials.
  • Valoració dels avantatges i inconvenients derivats de la tecnologia.
  • Interès en la utilització correcta de lèxic de caire científic
  • Esperit crític i objectiu davant de qualsevol idea prèvia
  • Valoració del mètode científic per la resolució de problemes
  • Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca d'informació

Coneixements previs

Tal i com s'ha indicat anteriorment, els exercicis presentats en el Quadern Virtual són una eina d'avaluació de continguts, però no els continguts en si.
Per tant, aquests exercicis haurien de realitzar-se posteriorment a l'estudi dels continguts teòrics relacionats, els quals pertanyen al mòdul de primer nivell de GES "Recursos naturals.".

Si feu servir el Quadern Virtual directament com a plana web la seva utilització no requereix de coneixements previs dels/de les alumnes més enllà de l'ús bàsic de l'ordinador.
Si feu servir el Quadern Virtual integrat en una plataforma educativa serà necessari que els/les alumnes estiguin introduïts en l'ús del correu electrònic i d'internet.

Temporització

El Quadern Virtual és una eina adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge dels i de les alumnes. Per la realització d'aquest quadern es proposa la següent distribució temporal:

  • En una classe amb el/la formador/a s'estudiarien els continguts teòrics bàsics.
  • En una segona sessió es presentaria a l'alumnat el Quadern Virtual, en la modalitat que es consideri més adient (directament o integrat en una plataforma educativa). En aquesta mateixa sessió els i les alumnes podrien realitzar les activitats del full "introducció", amb l'objectiu de valorar els seus coneixements previs i, paral·lelament, introduir-se en el funcionament dels Quaderns Virtuals.
  • En les sessions posteriors es podrien alternar sessions teòriques a l'aula, i sessions de treball amb el Quadern Virtual, per realitzar les activitats corresponents als continguts estudiats anteriorment.

Comentaris i suggeriments

Els vostres comentaris seran ben rebuts a l'adreça      jbroch@xtec.cat.

els materials     dalt