Formació de Persones Adultes

   ELS NOMBRES

 
GUIA DIDÀCTICA

Introducció
Aplicacions didàctiques
Organització dels alumnes
Objectius
Continguts
Competències bàsiques en TIC
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments

 

Introducció

El material que es presenta té format de Webquest, és a dir, es tracta de materials que fan servir internet per tal d'assolir els objectius, però posant l'èmfasi més en la transformació i el processament de la informació que no en la seva cerca. En les Webquests es fa servir la "cerca guiada", de manera que intentem que els alumnes no estiguin molt de temps cercant la informació, sinó analitzant-la i transformant-la, per tal d'aconseguir que siguin els mateixos alumnes els que construeixin el seu coneixement. Per a més informació sobre les webquests podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.

Amb aquesta activitat es vol introduir l'alumnat en l'estudi dels nombres, la seva classificació i les propietats dels diferents grups. L'activitat està adreçada als alumnes de primer nivell de GES, per la qual cosa es presenta com una activitat senzilla, tant en els continguts com en l'ús d'internet i l'ordinador.

La proposta s'estructura en els quatre apartats següents:

  • Introducció: es presenta a l'alumnat una reflexió inicial sobre la importància dels nombres en el nostre entorn quotidià i l'objectiu de l'activitat. Aquest objectiu és que els i les alumnes siguin capaços d'identificar i classificar els diferents tipus de nombres.
  • Tasca: s'expliquen els diferents tipus d'activitats que hauran de realitzar-se, així com la tasca final.
  • Procés: es presenten els dos blocs de preguntes següents.
    • Qüestions generals: es tracta d'un conjunt de vint preguntes que es poden respondre directament amb la informació facilitada pels diferents enllaços. Amb aquestes preguntes es pretén que l'alumne/a faci un estudi dels diferents grups de nombres, el perquè d'aquesta classificació i les seves propietats.
    • Tasca final: en aquesta activitat es proposa als/a les alumnes que preparin un informe sobre un dels tipus de nombres i realitzin una exposició oral a partir d'aquest mateix informe. La idea de l'activitat és que l'informe contingui tota la informació rellevant de cada tipus de nombres, però valorant l'esforç de síntesi de la informació i l'originalitat en la seva presentació, tal i com es fa constar en els criteris d'avaluació.
  • Recursos: en aquest apartat s'ofereixen un seguit d'enllaços a llocs web amb informació suficient per realitzar tota l'activitat. Recordem que una Webquest és una activitat de cerca guiada, de manera que intentem que els i les alumnes inverteixin el seu temps en l'anàlisi de la informació més que en la seva cerca.
  • Avaluació: en aquest apartat es presenten els percentatges d'avaluació i els criteris per avaluar el treball realitzat en forma de rúbriques. És recomanable que els i les alumnes analitzin aquesta informació abans de començar l'activitat, per tal de tenir clar des del principi què se'ls està demanant i com seran avaluats. D'aquesta manera milloren la confiança de l'alumnat i el resultat final.
  • Conclusions: es realitza una reflexió sobre el procés dut a terme en tot el treball. Finalment es presenten uns enllaços a qüestionaris sobre els nombres que poden servir d'autoavaluació per l'alumnat. Es presenta també un enllaç d'internet amb acudits sobre els nombres.

Aplicacions didàctiques

Aquest material pretén servir d'introducció tant al treball de matemàtiques en el GES com al treball amb ordinadors a l'aula. L'activitat és per tant de nivell inicial des d'aquests dos punts de vista.
La idea de l'autor és oferir aquesta activitat en el primer nivell de GES com una introducció a l'estudi de les matemàtiques a partir de la classificació dels nombres. Amb les qüestions plantejades es pretén que els i les alumnes coneguin els diferents tipus de nombres, les seves característiques i el perquè d'aquesta classificació. Però, al mateix temps, els i les alumnes van descobrint les regles de càlcul fonamentals en els nombres enters i racionals, permetent d'aquesta manera que l'alumne/a es vagi introduint en el càlcul numèric i preparant-se per assolir les competències necessàries en aquest àmbit.
Tal i com s'ha indicat l'activitat és també una introducció a l'ús de l'ordinador a l'aula. Així, les activitats proposades són senzilles en la seva realització i no requereixen de l'ús de programari específic més enllà de l'ús d'internet i de l'editor de textos. A més a més, la llista de fonts d'informació proposada és intencionadament curta per tal que els i les alumnes sense gaire experiència en l'ús d'internet no trobin la cerca d'informació excessivament complicada.
Si el/la formador/a ho considera adient es pot fer, com a activitat prèvia, que els i les alumnes es crein un compte de correu electrònic, per exemple en http://www.lamalla.net. Si tot l'alumnat disposa d'un compte de correu electrònic es pot demanar que la resposta a les qüestions generals es lliuri mitjançant aquest recurs al/a la formador/a. D'aquesta manera els i les alumnes adquireixen major destresa i autonomia en el treball amb l'ordinador i internet a l'aula.

Organització dels alumnes

La proposta que es presenta en l'activitat és la de realitzar les "qüestions generals" de manera individual, mentre que per la realització de la "tasca final " es formarien cinc grups d'alumnes a l'aula, fent-se responsable cada grup d'un tipus de nombres determinat.
Aquesta organització de l'alumnat es centra en diferenciar entre els cinc tipus de nombres estudiats, de manera que es realitzin cinc exposicions orals que formin un conjunt complet. Per tant, el número d'alumnes de cada grup es determinaria en funció del nombre total d'alumnes de la classe.
De totes maneres aquesta activitat és suficientment senzilla com per a poder-se plantejar com una activitat completament individual. En cas d'optar per presentar l'activitat com totalment individual cada alumne/a faria un informe complet sobre tots els tipus de nombres i l'exposició oral corresponent.

Objectius

  • Potenciar l'autonomia de l'alumnat
  • Potenciar l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport a l'estudi
  • Conèixer la classificació dels nombres en naturals, enters, racionals, irracionals i reals
  • Entendre el perquè de la necessitat dels diferents tipus de nombres
  • Analitzar les característiques fonamentals de cada grup de nombres
  • Introduir-se en l'estudi de les regles de càlcul dels nombres enters i racionals
  • Introduir-se en el treball amb ordinador i l'ús d'internet com a eina de cerca d'informació

Continguts

Procediments
  • Utilització correcta del concepte de sistema de numeració
  • Comprensió de la classificació dels nombres en diversos grups
  • Capacitat d'identificar els diferents tipus de nombres
  • Coneixement i comprensió de les característiques bàsiques de cada tipus de nombres
  • Coneixement i comprensió de les regles bàsiques de càlcul en nombres naturals, enters i racionals
  • Anàlisi i síntesi de la informació procedent de diverses fonts
  • Realització d' una exposició oral organitzada a partir d'un informe prèviament preparat

Fets, conceptes i sistemes conceptuals

  • Classificació dels nombres: naturals, enters, racionals, irracionals i reals
  • Necessitat de fer servir els diferents tipus de nombres
  • Evolució històrica de la classificació dels nombres
  • Sistemes de numeració
Valors, normes i actituds
  • Interès per conèixer les respostes de tipus científic a problemes plantejats pels éssers humans en diverses èpoques
  • Valoració del treball sistemàtic i organitzat
  • Interès per l'autoaprenentatge i la formació contínua
  • Valoració del respecte en la comunicació de les idees i la tolerància envers les diferències entre les persones
  • Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca d'informació

Competències bàsiques en TIC

  • Saber trobar documents a internet i localitzar informacions concretes
  • Fer servir els navegadors de manera adient per a trobar una informació a la xarxa
  • Utilitzar correctament l'editor de textos per a presentar un document escrit
  • Utilitzar el correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació

Coneixements previs

Tal i com s'ha indicat anteriorment aquesta és una activitat d'introducció a l'estudi de les matemàtiques i a l'ús d'internet a l'aula. Els coneixements previs són els corresponents a tots els i les alumnes que accedeixen al GES.

Temporització

Aquesta activitat es pot realitzar en quatre o cinc sessions, segons l'estructura següent:

  • En una primera sessió es llegirien conjuntament a l'aula els apartats corresponents a la introducció i l'avaluació, per tal que tots/totes els i les alumnes tinguin clar des d'un començament què se'ls està demanant i com seran avaluats. Posteriorment es començaria el treball amb la resolució de les "qüestions generals".
  • En la segona sessió es poden finalitzar les "qüestions generals".
  • En la tercera sessió es formarien els diferents grups de treball i es realitzarien els informes sobre cada tipus de nombres. La finalització dels informes es pot deixar com una tasca per realitzar fora de l'horari de classe.
  • En una quarta sessió a l'aula es realitzarien totes les exposicions orals.
  • Resulta convenient dedicar una última sessió a comentar les conclusions i analitzar la feina realitzada, per tal que els i les alumnes facin una reflexió sobre el propi treball i les estratègies d'aprenentatge utilitzades.

L'activitat ha estat creada com una activitat de suport a les classes presencials a l'aula i no com una activitat independent del contingut de les mateixes. Per aquest motiu la realització d'aquesta activitat només té sentit en el context d'una programació trimestral més àmplia.

Comentaris i suggeriments

Els vostres comentaris seran ben rebuts a l'adreça      jbroch@xtec.cat.

els nombres     dalt