Introducció
Aplicacions didàctiques
Estructura del material
Objectius
Continguts
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments
Introducció
El material
proposat consisteix en un Quadern
Virtual amb enllaços a llocs web d'informació
específica sobre el tema treballat i un llistat d'activitats
sobre els diferents continguts. Les activitats en un Quadern
Virtual es presenten agrupades en fulls de treball dins dels
quals hi ha diversos tipus d'exercicis. Per a més informació
sobre els quaderns virtuals podeu consultar l'apartat corresponent
de la presentació.
Es treballen
continguts agrupats en sis fulls d'exercicis :
- Els angles
i la seva mesura
- El teorema
de Tales i la semblança
- El teorema
de Pitàgores
- Definició
i propietats de les raons trigonomètriques
- Resolució de problemes amb triangles rectangles
- Triangles
no rectangles : teorema del sinus, teorema del cosinus i resolució de problemes
Aplicacions
didàctiques
Les activitats
proposades s'adapten especialment al contingut del mòdul
de GES "Trigonometria". Tot i això no es treballa
completament el contingut del mòdul, ja que no s'han
inclòs exercicis sobre àrees i volums de cossos
geomètrics. En canvi, sí que es treballen exercicis
sobre les raons trigonomètriques i les estratègies
de resolució de problemes mitjançant triangles.
El Quadern
Virtual és bàsicament un seguit d'activitats
i, per tant, ha d'estar acompanyat de l'estudi dels continguts
teòrics a l'aula. Els exercicis proposats en el Quadern
Virtual es poden fer servir a l'aula de diverses maneres:
- Podeu
presentar el Quadern Virtual directament als i a les alumnes com uns
exercicis autocorrectius. D'aquesta manera es potencia la
independència de l'alumnat i l'autoavaluació,
servint aquests exercicis com a eina de reforç i respectant
els diferents ritmes d'estudi.
- Integrat
en una plataforma educativa, com ara l'Educampus, és
possible presentar el Quadern Virtual sense possibilitat
d'autocorrecció, de manera que els alumnes lliurin telemàticament
al o a la formador/a els diferents fulls del quadern un cop realitzats.
D'aquesta manera és possible fer servir els exercicis
del Quadern Virtual com una eina de seguiment i d'avaluació en xarxa.
Estructura
del material
El Quadern
Virtual està format pels set fulls de treball següents
:
- Full
1: "Presentació". En aquest full s'indiquen
el nivell, l'àmbit i l'autor del quadern. Es
pretén també que l'alumnat tingui un primer
contacte amb el tema d'estudi i amb el funcionament dels quaderns
virtuals. Amb aquest objectiu es presenten unes activitats
d'avaluació inicial sobre equacions de primer grau,
útils en la resolució de problemes de semblança
de triangles.
- Full
2: "Els angles i la seva mesura". Es presenten
un seguit d'activitats relacionades amb els diferents tipus
d'angles i la seva mesura en graus sexagesimals i radians.
- Full
3: "El teorema de Tales". En aquest full
es treballen els conceptes de semblança, raó
de semblança, i la resolució de triangles semblants
mitjançant el teorema de Tales.
- Full
4: "El teorema de Pitàgores". Es plantegen
activitats de càlcul i de resolució de problemes
utilitzat el teorema de Pitàgores.
- Full
5: "Les raons trigonomètriques". En
aquest full es treballa amb la definició de les raons
trigonomètriques sinus, cosinus i tangent. També
s'introdueixen problemes la resolució dels quals requereix
la utilització de les raons trigonomètriques.
- Full
6: "Triangles rectangles". Es presenten deu
problemes basats en triangles rectangles.
- Full
7: "Triangles no rectangles". En aquest full trobareu un seguit d'exercicis per tal de
practicar la resolució de triangles fent servir els
teoremes del sinus i del cosinus.
Objectius
- Potenciar
l'autonomia de l'alumnat
- Potenciar
l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport
a l'estudi
- Valorar
la conveniència d'emprar, segons el cas, aproximacions
per excés o per defecte
- Escollir
adequadament quin és el mètode més convenient
per a la realització d'un càlcul determinat
- Utilitzar
la calculadora de manera reflexiva, controlant-ne els seus
resultats parcials i finals, per resoldre de manera àgil
les tasques de càlcul
- Conèixer
les unitats de mesura d'angles i la seva equivalència
- Reconèixer
què són figures semblants i els mètodes
que cal emprar per obtenir-les
- Obtenir
raons trigonomètriques d'angles aguts per mètodes
gràfics o mitjançant calculadores i, donada
una raó trigonomètrica, saber trobar l'angle
a què correspon. Aplicar-ho a la resolució de
triangles rectangles
- Enunciar
i aplicar el teorema de Tales i les principals relacions mètriques
dels triangles rectangles
- Utilitzar
els teoremes del sinus i del cosinus per tal de calcular magnituds
en triangles no rectangles
- Resoldre
problemes mitjançant la utilització de triangles
rectangles i no rectangles
Continguts
- Utilització
dels teoremes de Tales i Pitàgores en el càlcul
d'elements geomètrics de figures planes
- Reconeixement
de figures semblants
- Càlcul
de longituds en representacions a escala
- Resolució
de problemes mitjançant l'aplicació de les relacions
trigonomètriques
- Resolució
de problemes mitjançant l'aplicació dels teoremes
del sinus i del cosinus
Fets,
conceptes i sistemes conceptuals
- Angles:
classificació i operacions
- Proporcionalitat
de segments. Teorema de Tales i les seves aplicacions
- Teorema
de Pitàgores
- Raons
trigonomètriques d'un angle agut d'un triangle rectangle.
Concepte de sinus, cosinus i tangent
- Les raons
trigonomètriques i la calculadora
- Relació
entre les raons trigonomètriques del primer quadrant
i de la resta de quadrants
- Teoremes
del sinus i del cosinus
- Resolució
de problemes mitjançant triangles rectangles i no rectangles
Valors,
normes i actituds
- Valoració
de la necessitat d'unes normes convencionals en la nomenclatura
matemàtica
- Superació
de les possibles dificultats inicials en la resolució d'un problema
- Predisposició
a la utilització sistemàtica de les tècniques
i algorismes matemàtics
- Valoració
de la importància del treball sistemàtic i metòdic
en la resolució de problemes
- Hàbit
de seleccionar i aplicar els recursos i eines adquirits per
resoldre problemes que es presenten en la pràctica
- Predisposició
davant de l'exercitació sistemàtica per a l'adquisició
i consolidació de determinades tècniques matemàtiques
- Interès
per les diferents estratègies en la resolució d'un problema
- Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca
d'informació
Coneixements
previs
Per la realització
dels exercicis que integren aquest quadern virtual els i les alumnes
han d'haver estudiat prèviament els continguts teòrics,
ja que aquests continguts no apareixen pròpiament dins
del quadern.
A més a més es considera convenient que els i les
alumnes tinguin un
cert domini en l´ús de la calculadora i de la resolució
d'equacions de primer grau.
Si feu servir el Quadern Virtual directament com a plana web
la seva utilització no requereix coneixements previs
dels i de les alumnes més enllà de l'ús bàsic
de l'ordinador.
Si feu servir el Quadern Virtual integrat en una plataforma
educativa serà necessari que els i les alumnes estiguin
introduïts en l'ús del correu electrònic
i d'internet.
Temporització
El Quadern
Virtual és una eina adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge
dels i de les alumnes. Per la realització d'aquest quadern
proposem la següent distribució temporal :
- En
una classe amb el docent s'estudiarien els
continguts teòrics bàsics.
- En
una segona sessió es presentaria als i a les alumnes
el Quadern Virtual, en la modalitat que es consideri
més adient (directament o integrat en un portal educatiu).
En aquesta mateixa sessió els i les alumnes podrien realitzar
les activitats del full "presentació", amb
l'objectiu de valorar els seus coneixements previs i, paral·lelament,
introduir-se en el funcionament dels Quaderns Virtuals.
- En
les sessions posteriors es podrien alternar sessions teòriques
a l'aula amb sessions de treball amb el
Quadern Virtual per realitzar les activitats corresponents
als continguts estudiats anteriorment.
Comentaris
i suggeriments
Els vostres
comentaris seran ben rebuts a l'adreça
jbroch@xtec.cat.
trigonometria dalt
|