Formació de Persones Adultes

   TRIGONOMETRIA

 
GUIA DIDÀCTICA

Introducció
Aplicacions didàctiques
Estructura del material
Objectius
Continguts
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments

Introducció

El material proposat consisteix en un Quadern Virtual amb enllaços a llocs web d'informació específica sobre el tema treballat i un llistat d'activitats sobre els diferents continguts. Les activitats en un Quadern Virtual es presenten agrupades en fulls de treball dins dels quals hi ha diversos tipus d'exercicis. Per a més informació sobre els quaderns virtuals podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.

Es treballen continguts agrupats en sis fulls d'exercicis :

  • Els angles i la seva mesura
  • El teorema de Tales i la semblança
  • El teorema de Pitàgores
  • Definició i propietats de les raons trigonomètriques
  • Resolució de problemes amb triangles rectangles
  • Triangles no rectangles : teorema del sinus, teorema del cosinus i resolució de problemes

Aplicacions didàctiques

Les activitats proposades s'adapten especialment al contingut del mòdul de GES "Trigonometria". Tot i això no es treballa completament el contingut del mòdul, ja que no s'han inclòs exercicis sobre àrees i volums de cossos geomètrics. En canvi, sí que es treballen exercicis sobre les raons trigonomètriques i les estratègies de resolució de problemes mitjançant triangles.

El Quadern Virtual és bàsicament un seguit d'activitats i, per tant, ha d'estar acompanyat de l'estudi dels continguts teòrics a l'aula. Els exercicis proposats en el Quadern Virtual es poden fer servir a l'aula de diverses maneres:

  • Podeu presentar el Quadern Virtual directament als i a les alumnes com uns exercicis autocorrectius. D'aquesta manera es potencia la independència de l'alumnat i l'autoavaluació, servint aquests exercicis com a eina de reforç i respectant els diferents ritmes d'estudi.
  • Integrat en una plataforma educativa, com ara l'Educampus, és possible presentar el Quadern Virtual sense possibilitat d'autocorrecció, de manera que els alumnes lliurin telemàticament al o a la formador/a els diferents fulls del quadern un cop realitzats. D'aquesta manera és possible fer servir els exercicis del Quadern Virtual com una eina de seguiment i d'avaluació en xarxa.

Estructura del material

El Quadern Virtual està format pels set fulls de treball següents :

  • Full 1: "Presentació". En aquest full s'indiquen el nivell, l'àmbit i l'autor del quadern. Es pretén també que l'alumnat tingui un primer contacte amb el tema d'estudi i amb el funcionament dels quaderns virtuals. Amb aquest objectiu es presenten unes activitats d'avaluació inicial sobre equacions de primer grau, útils en la resolució de problemes de semblança de triangles.
  • Full 2: "Els angles i la seva mesura". Es presenten un seguit d'activitats relacionades amb els diferents tipus d'angles i la seva mesura en graus sexagesimals i radians.
  • Full 3: "El teorema de Tales". En aquest full es treballen els conceptes de semblança, raó de semblança, i la resolució de triangles semblants mitjançant el teorema de Tales.
  • Full 4: "El teorema de Pitàgores". Es plantegen activitats de càlcul i de resolució de problemes utilitzat el teorema de Pitàgores.
  • Full 5: "Les raons trigonomètriques". En aquest full es treballa amb la definició de les raons trigonomètriques sinus, cosinus i tangent. També s'introdueixen problemes la resolució dels quals requereix la utilització de les raons trigonomètriques.
  • Full 6: "Triangles rectangles". Es presenten deu problemes basats en triangles rectangles.
  • Full 7: "Triangles no rectangles". En aquest full trobareu un seguit d'exercicis per tal de practicar la resolució de triangles fent servir els teoremes del sinus i del cosinus.

Objectius

  • Potenciar l'autonomia de l'alumnat
  • Potenciar l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport a l'estudi
  • Valorar la conveniència d'emprar, segons el cas, aproximacions per excés o per defecte
  • Escollir adequadament quin és el mètode més convenient per a la realització d'un càlcul determinat
  • Utilitzar la calculadora de manera reflexiva, controlant-ne els seus resultats parcials i finals, per resoldre de manera àgil les tasques de càlcul
  • Conèixer les unitats de mesura d'angles i la seva equivalència
  • Reconèixer què són figures semblants i els mètodes que cal emprar per obtenir-les
  • Obtenir raons trigonomètriques d'angles aguts per mètodes gràfics o mitjançant calculadores i, donada una raó trigonomètrica, saber trobar l'angle a què correspon. Aplicar-ho a la resolució de triangles rectangles
  • Enunciar i aplicar el teorema de Tales i les principals relacions mètriques dels triangles rectangles
  • Utilitzar els teoremes del sinus i del cosinus per tal de calcular magnituds en triangles no rectangles
  • Resoldre problemes mitjançant la utilització de triangles rectangles i no rectangles

Continguts

Procediments
  • Utilització dels teoremes de Tales i Pitàgores en el càlcul d'elements geomètrics de figures planes
  • Reconeixement de figures semblants
  • Càlcul de longituds en representacions a escala
  • Resolució de problemes mitjançant l'aplicació de les relacions trigonomètriques
  • Resolució de problemes mitjançant l'aplicació dels teoremes del sinus i del cosinus
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
  • Angles: classificació i operacions
  • Proporcionalitat de segments. Teorema de Tales i les seves aplicacions
  • Teorema de Pitàgores
  • Raons trigonomètriques d'un angle agut d'un triangle rectangle. Concepte de sinus, cosinus i tangent
  • Les raons trigonomètriques i la calculadora
  • Relació entre les raons trigonomètriques del primer quadrant i de la resta de quadrants
  • Teoremes del sinus i del cosinus
  • Resolució de problemes mitjançant triangles rectangles i no rectangles
Valors, normes i actituds
  • Valoració de la necessitat d'unes normes convencionals en la nomenclatura matemàtica
  • Superació de les possibles dificultats inicials en la resolució d'un problema
  • Predisposició a la utilització sistemàtica de les tècniques i algorismes matemàtics
  • Valoració de la importància del treball sistemàtic i metòdic en la resolució de problemes
  • Hàbit de seleccionar i aplicar els recursos i eines adquirits per resoldre problemes que es presenten en la pràctica
  • Predisposició davant de l'exercitació sistemàtica per a l'adquisició i consolidació de determinades tècniques matemàtiques
  • Interès per les diferents estratègies en la resolució d'un problema
  • Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca d'informació

Coneixements previs

Per la realització dels exercicis que integren aquest quadern virtual els i les alumnes han d'haver estudiat prèviament els continguts teòrics, ja que aquests continguts no apareixen pròpiament dins del quadern.
A més a més es considera convenient que els i les alumnes tinguin
un cert domini en l´ús de la calculadora i de la resolució d'equacions de primer grau.
Si feu servir el Quadern Virtual directament com a plana web la seva utilització no requereix coneixements previs dels i de les alumnes més enllà de l'ús bàsic de l'ordinador.
Si feu servir el Quadern Virtual integrat en una plataforma educativa serà necessari que els i les alumnes estiguin introduïts en l'ús del correu electrònic i d'internet.

Temporització

El Quadern Virtual és una eina adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge dels i de les alumnes. Per la realització d'aquest quadern proposem la següent distribució temporal :

  • En una classe amb el docent s'estudiarien els continguts teòrics bàsics.
  • En una segona sessió es presentaria als i a les alumnes el Quadern Virtual, en la modalitat que es consideri més adient (directament o integrat en un portal educatiu). En aquesta mateixa sessió els i les alumnes podrien realitzar les activitats del full "presentació", amb l'objectiu de valorar els seus coneixements previs i, paral·lelament, introduir-se en el funcionament dels Quaderns Virtuals.
  • En les sessions posteriors es podrien alternar sessions teòriques a l'aula amb sessions de treball amb el Quadern Virtual per realitzar les activitats corresponents als continguts estudiats anteriorment.

Comentaris i suggeriments

Els vostres comentaris seran ben rebuts a l'adreça      jbroch@xtec.cat.

trigonometria dalt