|
||
PERFIL DE L’INSPECTOR DE CONSUM
L’inspector de consum és, en l’exercici de les seves funcions, agent de l’autoritat i representa l’administració davant els administrats i en les relacions amb ells s’espera que es comporti de manera exemplar, amb correcció, actitud conciliadora, respecte, deferència, cortesia, serenitat, fermesa, dignitat i eficàcia. Les funcions de la inspecció no són només de comprovació o investigació, sinó també d’informació a l’administrat. Les seves funcions i competències l’obliguen a una formació adequada pel bon compliment de les seves tasques, coneixements tècnics, jurídics i econòmics actualitzats dels diversos sectors, malgrat el caràcter generalista de la seva funció, l’inspector ha de posseir determinat grau d’especialització per actuar en una societat cada cop més complexa . El sistemes de selecció de personal tendeixen a garantir-ne la formació. ENLLAÇ A CONVOCATÒRIA DE L'AJUNTAMENT DE VILADECANS per a la provisió d’una plaça d'Inspector Municipal de Comerç i Consum; pàgines 77, 81 i 88 A la formació inicial s’ha de afegir el valor de l’experiència i la formació continuada. La formació del personal inspector ha de permetre: - Fomentar els coneixements sobre el funcionament del mercat, tant tècnics com normatius, particularment dels productes i serveis que ha de controlar. - Actualitzar els procediments d’inspecció, adequant-los als avanços tecnològics i a les característiques del mercat. - Donar a conèixer al personal encarregat del control analític les noves tècniques del sector, en estret contacte amb els tècnics dels laboratoris acreditats. - Facilitar la implantació d’un sistema de qualitat en la gestió del control del mercat. - Dotar de tècniques de comunicació i negociació al personal, per tal que pugui desenvolupar de forma adequada el tracte personalitzat amb l’administrat. - Motivar el personal encarregat del control del mercat. Per a garantir un resultat eficaç és necessari que l’inspector tingui una preparació adequada, coneixement normatiu, experiència i pràctica, la formació i l’accés a la informació permanent i que estigui integrat en una estructura organitzativa adient. En quant al perfil personal de l’inspector s’ha intentat definir-lo més d’una vegada, així l’any 1989, a Sevilla, a les Jornades d’informació per a Comunitats Autònomes es varen determinar les aptituds mínimes de l'inspector de consum:
a- APTITUDS FISIO-MOTRIUS - Habilitat manual per a treballs de mesura, examen i prova de determinats productes. - Apreciació visual necessària per a l’observació i comprovació de marques, contrastos, encunys, marxamos, precintes, claus impreses, etc., així com per a la lectura correcta d’aparells de mesura. - Sentit cromàtic superior al normal, amb apreciació de lleus matisos dins d’un mateix to, per tal de poder distingir a simple vista, originals de còpies, falsificacions, barreges fraudulentes, lleus coloracions anormals d’aliments, etc.
b- APTITUDS INTEL·LECTIVES - Nivell de coneixements tècnics-professionals de grau mitjà o superior, en qualsevol branca de la ciència que es relacioni amb les activitats de producció a inspeccionar. - Coneixements de Dret Administratiu, especialment, de procediment sancionador; d’economia, comptabilitat i Dret Mercantil. - Memòria visual, auditiva i de detalls concrets que li permetran, a posteriori, deixar constància escrita de fets i situacions anteriors. - Receptivitat. Capacitat d’atenció i assimilació de diverses coses a l’hora. - Fluïdesa en l’expressió oral i escrita.
c- APTITUDS PSICOLÒGIQUES - Elevat sentit de veracitat, d’objectivitat i d’imparcialitat. - Actiu, segur de si mateix, enèrgic i poc suggestionable. - Reservat, seriós, seré i concentrat.
d- APTITUDS ÈTIQUES - Sentit de l’honradesa, per tal d’evitar tota mena d’abusos. - Gran sentit de responsabilitat, per a evitar accions i omissions que puguin produir danys o perjudicis de qualsevol mena. - Sentit del respecte vers a l’administrat, lliure d’actituds de prepotència. En relació a les funcions que exerceixen, els inspectors hauran de ser capaços de fer les següents activitats: 1. Execució sistemàtica del procés de resolució de problemes: Decisió en la intervenció cautelar de mercaderies i la presa de mostres quan la situació ho requereixi. Argumentació de les decisions i aportació de la normativa que justifiqui les decisions en l'atenció al reclamant o denunciant. 2. Execució sistemàtica de la comprovació dels resultats: Control sistemàtic de la realització de les modificacions prescrites en la visita d'inspecció per complir la normativa. 3. Optimització del treball: Eficàcia en el control i inspecció dels establiments i en la verificació de les reclamacions o denúncies. Eficiència en el decurs de la visita d'inspecció segons el seguiment de la guia d'actuacions. 4. Ordre i mètode de treball: Distribució del treball i del temps en la planificació del desplegament d'una campanya d'inspecció, seleccionant establiments i confeccionant el protocol de la visita d'inspecció. Seqüència i ordenació de les accions que cal desenvolupar en la visita d'inspecció en realitzar-ne el protocol. Priorització de les visites i les accions que corresponguin a l'atenció a reclamacions o denúncies en matèria de consum. Pulcritud i cura en el seguiment del procediment de la presa de mostres. 5. Compromís amb les accions associades al treball: Conservació adient de les mostres realitzades de la mercaderia i de la documentació d'un tema. Compliment de les normes en el desenvolupament de la visita d'inspecció, en el control de l'establiment i en l'aixecament de l'acta. 6. Participació i cooperació en el treball d'equip: Col·laboració i coordinació amb el superior competent per corregir les infraccions i els fraus detectats 7. Execució independent del treball: Rigorositat en la comprovació de denúncies o reclamacions i en el compliment de la normativa vigent o contracte establert en les visites d'inspecció Autosuficiència en la cerca i concreció de la normativa i documentació relacionada amb una campanya, amb una visita d'inspecció o una denúncia o reclamació. 8. Confiança en si mateix: Seguretat en l'exposició de fets, reclamacions i durant el desenvolupament de la visita d'inspecció, des de la pròpia presentació fins a l'aixecament de l'acta, passant per la detecció d'incompliment de la norma i les correccions que cal realitzar. 9. Intercanvi d'idees, opinions i experiències: Buscar el consens entre diferents posicions i punts de vista en la mediació i negociació d'una reclamació o denúncia. 10. Interès per les relacions humanes: Respecte pel reclamant i el reclamat en qualsevol situació, per problemàtica i delicada que sigui. 11. Comunicació empàtica: Interès pel missatge i per l'interlocutor en l'atenció d'una denúncia o reclamació i en el desenvolupament d'una visita d'inspecció. 12. Mentalitat emprenedora en les tasques i les accions: Recerca de noves actuacions davant dels canvis de la societat consumidora i les infraccions en matèria de consum. Actuació ràpida i decidida davant de situacions de frau o infracció detectades. 13. Obertura a l'àmbit professional i la seva evolució: Interès per l'àmbit social, econòmic i el context on es desenvolupa la visita d'inspecció. 14. Adaptació a noves situacions: Flexibilitat en els processos de treball i les relacions humanes per adequar-se a múltiples situacions i context. Resposta a noves situacions i actuacions dels inspeccionats i dels reclamants. Transferència de la normativa aplicable a l'observació i anàlisi de l'establiment en el decurs de la visita d'inspecció i la detecció de l'incompliment de la normativa o possibles infraccions o fraus. 15. Progrés i promoció dins de la professió: Comportament disciplinat i correcte, coherent amb l'actuació inspectora o les directrius de l'entitat o empresa. 16. Qualitat de treball: Diligència en el compliment de les ordres de servei d'inspecció per comprovació de la reclamació o la denúncia. Rapidesa en l'actuació inspectora segons el frau o la infracció detectats.
L'inspector de consum en la seva actuació en la resolució de conflictes ha de
ser conscient de l'existència de determinades barreres i de necessàries
habilitats de comunicació que li permetran superar-les.
|