LES ACTES D’INSPECCIÓ

 

- DEFINICIÓ

- CONTINGUT

- VALOR PROBATORI

- QUAN S’AIXECA ACTA?

- TIPUS D’ACTES

 

 

DEFINICIÓ

 

L’exercici de l’actuació inspectora es pot formalitzar materialment mitjançant actes, on es recullen les diligències realitzades pels inspectors.

Les actes són documents formals, declaracions de coneixement fetes pels inspectors de consum en l’exercici de la seva potestat inspectora.

L’article 6.1. del decret 206/1990 les defineix com  documents que estén la inspecció de disciplina del mercat i consum on es recullen els resultats de les actuacions d’investigació i control i on es fa una valoració arran dels possibles incompliments detectats.

Els inspectors podem emetre a més d’actes, informes, que acompanyant les actes, serveixen per complementar-les.

 

 

 

CONTINGUT

 

Les actes són de naturalesa diversa, poden incorporar tot tipus de dades, fets o narracions que poden o no tenir rellevància jurídica, però no presumpcions ni judicis de valor ni qualificacions jurídiques.

 

Són documents normalitzats, que es realitzen per triplicat, amb lliurament de còpia a la empresa o entitat objecte d’inspecció (article 6.2 del decret 206/1990), signades per l’inspector i per l’inspeccionat si fos possible.

 

 Així segons l'article 23. del decret 206/1990:

"En el cas que el titular de l'empresa, entitat o persona que atengui la inspecció es negui a signar qualsevol tipus d'acta, el funcionari que exerceixi la tasca inspectora farà constar aquesta circumstància en la mateixa acta, que en tot cas autoritzarà amb la seva signatura, i en deixarà una còpia a l'empresa o l'entitat objecte d'inspecció."

 

 

Es necessari que les actes incloguin tot el que mana l’article 6.2 del decret 206/1990, i la pràctica ha fet que mai hi faltin:

 

-    identificació de l’acta mateixa.

-   identificació del funcionari o funcionaris que exerceixin les tasques inspectores  que la subscriguin.

-       motiu de la inspecció.

-       relació o narració dels fets, redactats de manera clara, senzilla, minuciosa i intel·ligible amb les  diligències necessàries per a corregir els possibles errors.

-       nom o raó social i NIF de l'empresa o entitat de què es tracti.

-       nom, cognoms, DNI i caràcter de la representació de la persona que atén les actuacions inspectores.

-       motiu, lloc, data i hora d’inici i finalització de la inspecció.

-       relació dels fets constitutius d'infracció, circumstanciats amb les seves referències documentals, si s'escau, o remissió de totes les diligències que s'hagin practicat en el curs de la inspecció.

-      valoració inicial dels fets o incompliments detectats, especificant les circumstàncies corresponents per a la graduació posterior de la sanció, de conformitat amb les dades disponibles o previstes per a aquesta finalitat.

-      mesures cautelars i correctores, si s'escauen, acordades pels òrgans competents, la seva classe i les actuacions relacionades amb aquestes.

-      en les actes de presa de mostres: condicions de les mercaderies, on es troben, com, a quina temperatura, com es seleccionen , condicions de les mostres, instruments que s’empren, materials, transport, citacions per a anàlisis simultanis. S’aixecarà una per cada mostra.

-      es transcriuran íntegrament les dades i circumstàncies necessàries per a la identificació dels productes, existències, forma de conservació i exposició, marca, model, lot, data de consum preferent  o de caducitat, fabricant, importador o els seus representants, etc.  

-      manifestacions de l’interessat.

 

 

 

L'avantprojecte de llei de Codi de Consum de Catalunya tracta sobre les actes d'inspecció al article 322.4 :

"El personal inspector estendrà actes de les seves visites d’inspecció o d’altres actuacions d’investigació i control i, en tot cas, sempre que es constatin irregularitats administratives.

 

a)     L’acta d’inspecció haurà d’estar numerada i haurà d’identificar l’inspector actuant, la data i hora de la inspecció, i el lloc en el qual s’estén.

 

b)     L’acta haurà d’identificar el nom o raó social, el NIF o CIF i l’adreça o la seu social del subjecte presumptament responsable. També s’identificarà el nom i el cognom i el DNI del compareixent, així com la qualitat de la seva representació, llevat que s’investiguin activitats o serveis de la societat de la informació, que no sigui possible la visita al subjecte presumptament responsable, o quan la seva presència pugui frustrar la finalitat de l’actuació inspectora.

En aquests darrers supòsits es podrà notificar al subjecte presumptament responsable el contingut de l’acta perquè pugui fer les manifestacions per a la defensa dels seus drets i interessos.

 

c)      L’acta recollirà tots aquells fets rellevants per a la investigació o control, així com aquelles altres circumstàncies i dades objectives que permetin una millor determinació, de les irregularitats observades, del seu abast i dels presumptes responsables.

 

d)     L’acta també podrà recollir les manifestacions que el compareixent vulgui fer constar.

 

e)     L’acta d’inspecció serà sotmesa a signatura del compareixent que hagi atès la visita d’inspecció. La signatura de l’acta no suposa el reconeixement de les presumptes irregularitats descrites ni l’acceptació de qualsevol responsabilitat que pugui derivar-se’n. Tanmateix, la negativa a signar l’acta no invalida el seu contingut ni el procediment administratiu al qual pugui donar lloc, ni desvirtua el valor probatori d’aquesta descrit a l’article següent.

 

f)       L’acta d’inspecció podrà recollir en forma d’annex tota aquella documentació necessària per a l’esclariment dels fets objecte d’investigació, així com qualsevol altre suport durador dels fets objecte d’investigació. En tot cas, els documents annexats a l’acta s’hauran de diligenciar per l’inspector actuant.

 

g)     Les actes d’inspecció es consideren document públic i, en tot cas, hauran d’anar signades pel personal inspector que les estengui."

 

VALOR PROBATORI

 

Podem llegir a  l'’article 27-2 de la llei 1/1990:

"Els fets que figuren recollits en les actes de la inspecció es consideren com a certs, excepte que del conjunt de les proves que es practiquin resulti concloentment que no ho són". 

 

Les actes d’inspecció tenen presumpció de certesa,  poden destruir la presumpció d’innocència , és a dir:

 

-       no és necessari repetir el practicat per la inspecció al període de prova del procediment sancionador, ni és necessari que l’inspector es ratifiqui d’allò manifestat al acta.

-      l’acta en si mateixa és prova, l’inspeccionat ha d’aportar proves per desvirtuar el que diu l’acta.

-    és una prova important que pot destruir la presumpció d’innocència de l’article 24 de la Constitució.

-   malgrat tot això, en un procés penal tan sols es considera com a  prova vàlida la practicada en el judici oral, sota la immediació de l’òrgan judicial i amb l’observança  dels principis de contradicció i publicitat.

 

 

De la mateixa manera a l'article 322.5 de l'avantprojecte de llei de Codi de Consum de Catalunya podem llegir:

"Els fets constatats pels inspectors i recollits en les actes d’inspecció tindran valor probatori i gaudiran de la corresponent presumpció de certesa, llevat de prova en contra.

Així mateix, les actes d’inspecció que continguin els requisits formals esmentats en aquesta norma, que hagin estat esteses per serveis d’inspecció d’altres organismes públics, gaudiran d’idèntic valor probatori en els procediments administratius derivats de l’aplicació d’aquesta llei."

 

 

QUAN S’AIXECA ACTA?

 

1- Quan s’apreciïn fets que puguin  constituir infracció.

Així l’article 25 de la llei 1/1990:

Si els inspectors aprecien algun fet que pot ésser constitutiu d’infracció, n’han d’aixecar l’acta corresponent, en la qual han de fer constar les dades personals del presumpte infractor, les dades relatives a l’empresa inspeccionada i el fet damunt dit.


Les actes serveixen per posar  en coneixement de l’òrgan competent la possible existència  d’una infracció, per determinar responsables, data de la infracció, gravetat, extensió de la sanció .

 

Article 27 de la llei 1/1990:

 El procediment sancionador, que s’ha d’ajustar al que estableix la Llei de Procediment Administratiu, es pot iniciar a partir de les actes que han aixecat els serveis d’inspecció, …

 

 

2- Quan es prenguin mostres.

Article 9. del decret 206/1990:

La presa de mostres ha de constar en una acta per triplicat que haurà de reunir els requisits que estableixen els articles 6.a), 6.b), 6.c) i 6.d), i si s'escau el 6.g).

Així mateix, a l'acta es transcriuran íntegrament totes les dades i circumstàncies que siguin necessàries per a la identificació de les mostres.

 

 

3- Quan l’inspector actuï per ordre o indicació d’altre òrgan, en cas de denúncia, com a fonament d’una decisió administrativa posterior.

Article 26 del decret 206/1990:

Les actes i diligències practicades per la inspecció i els informes seran elevats a l'òrgan corresponent per tal d'impulsar les actuacions que procedeixi efectuar segons els casos i que es relacionen a continuació:

a) L'ampliació de la diligència.

b) La retirada de mostres.

c) La pràctica de noves inspeccions.

 

 

4-Quan es fan requeriments o advertències que hagin de ser corregides.

Article 7 del decret 206/1990:

7.1. Quan es tracti de visites per a la prospecció de l'estat d'un sector, producte o servei introduïts en el mercat, el funcionari que exerceixi la tasca inspectora aixecarà l'acta i, al mateix temps que informa de les irregularitats detectades, advertirà el visitat de la seva obligació d'esmenar-les en el termini adequat a la naturalesa de l'incompliment o irregularitat de què es tracti.

7.2. A la següent visita o comprovació es formalitzarà una altra acta on es recolliran les esmenes que, si escau, s'hagin produït

 

5-Quan s’adoptin mesures cautelars.

Article 6 del decret 206/1990:

“…En les actes d'inspecció es consignaran:

… Mesures cautelars i correctores, si s'escau, acordades pels òrgans competents, la seva classe i les actuacions relacionades amb aquestes.”

 

6-Quan s’accedeixi a documentació, o quan l’inspector exigeixi documentació que no li hagin facilitat.

 

 

TIPUS D’ACTES

 

Per a facilitar la labor d’inspecció s’han dissenyat pels serveis d’inspecció models diferents d’actes en funció del tipus d’actuació que hagi de documentar-se.

Així es poden distingir:

-       Actes generals o actes obertes que serveixen, en principi, per a tot tipus d’inspecció i particularment per a documentar marcats de preus, comprovació d’etiquetatges,   inspeccions en establiments de venda de productes i serveis, magatzems, indústries, fabricants i transports de productes, comprovació de denúncies, immobilització i  retirada d’articles del mercat.

-       Actes de citació, en el cas que no es trobin les persones que l’inspector considera imprescindibles per a fer la inspecció, citant-les a la pròpia empresa o als locals de la inspecció, fent constar en la mateixa la documentació que hagi d’aportar.

-       Actes informatives, que tenen per objecte informar al òrgan superior de les instruccions i comunicacions que es dirigeixen a l’inspeccionat.

-       Actes de presa de mostres, que constitueixen una guia per la inspecció a l’hora de assegurar-se complir totes les formalitats pròpies de les preses de mostres, amb la finalitat d’evitar anul·lacions d’activitats per defectes formals.

-       Actes amb protocol, impresos específics  per a campanyes i determinades inspeccions de productes o serveis, normalment reflecteixen els requisits exigits en forma de qüestions tancades justificades per la legislació aplicable, limitant-se l’inspector a marcar SI o NO, en funció dels resultats de la inspecció.

     Suposen una guia d’inspecció i una simplificació en les funcions documentals.

 

 

Els informes de la inspecció a l'avantprojecte de llei de Codi de Consum de Catalunya:

 

"Article 322.6 Els informes de la inspecció 

Quan sigui rellevant per a l’esclariment dels fets objecte d’investigació i resulti impossible o clarament innecessari estendre una acta d’inspecció, el personal inspector podrà realitzar els informes corresponents. Els esmentats informes hauran de contenir, en tot cas, la identificació de l’inspector, la data i hora en la qual s’emet l’informe i el lloc. A més, s’hauran d’indicar forçosament les circumstàncies que motiven l’emissió de l’informe i s’hauran de recollir els fets constatats per l’inspector i, si s’escau, la seva valoració. Els informes hauran d’anar signats per l’inspector.

En tot cas, els fets constatats, continguts o recollits en els informes de la Inspecció de Consum i Disciplina de Mercat gaudiran del mateix valor probatori que les actes d’inspecció.

Els informes de la inspecció podran annexar tota aquella documentació necessària per acreditar els fets objecte d’investigació, així com tot tipus de suport durador dels fets objecte d’investigació i control."

 

ÍNDEX GENERAL

 

VERSIÓ PER A IMPRIMIR

ACCÉS A ENLLAÇOS DE LA LEGISLACIÓ CITADA

 

ENLLAÇ A EXERCICIS DEL TEMA