L’ ACTIVITAT INSPECTORA

 

- ÀMBIT MATERIAL

- QUÈ  POT FER LA INSPECCIÓ DE CONSUM?

- MODALITATS DE L’ACTUACIÓ INSPECTORA

- LA VISITA D’INSPECCIÓ

- COM PODEN INICIAR-SE LES ACTUACIONS INSPECTORES?

- LES CAMPANYES D’INSPECCIÓ

 

 

ÀMBIT MATERIAL

 

Ja sabem que l’activitat de la inspecció de consum té com a objectiu examinar i reconèixer, mitjançat l’observació directa del personal encarregat, determinades activitats de les persones, jurídiques o físiques, públiques o privades, per  comprovar l’adequació de les seves conductes a la normativa de consum.

 

Són objecte de la seva actuació tots els productes, béns o serveis destinats a ser posats a disposició dels consumidors en qualsevol fase de la producció o comercialització, sigui en la fabricació, conservació, transport, distribució, publicitat, etiquetatge, etc.

Tanmateix són objecte de la inspecció els establiments, maquinària i estris utilitzats, així com el personal que intervé en qualsevol dels processos.

 

Així ho troben reflectit al Reial Decret 50/1993, de 15 de gener, pel que es regula el control oficial dels productes alimentaris.

 

Article 4.

1. El control s'efectuarà sobre els productes destinats al comerç interior, així com sobre els destinats a qualsevol Estat membre de la CE o a l'exportació de la Comunitat i s'estendrà a totes les fases de la producció, fabricació, importació, exportació, tractament, magatzematge, transport, distribució i comerç.

2. Les activitats de control es realitzaran per l'Administració competent.
En tot cas, l'autoritat competent haurà d'escollir, entre les fases enumerades en l'apartat 1, aquella o aquelles que resultin més adequades per a la investigació a realitzar.

...

 

Article 7.

1. Estaran sotmesos a la inspecció:

a. L'estat i ús que es faci, en les diferents fases esmentades en l'apartat 1 de l'article 4, dels terrenys, locals, oficines, instal·lacions i el seu entorn, mitjans de transport, equips i materials.
b. Les matèries primeres, ingredients, auxiliars tecnològics i altres productes utilitzats per a la preparació i producció de productes alimentosos.

c. Els productes semiacabats.

d. Els productes acabats.

e. Els materials i objectes destinats a entrar en contacte amb els productes alimentosos.
f. Els productes i procediments de neteja i manteniment, així com els plaguicides d'ús en la indústria alimentària.

g. Els procediments utilitzats per a la fabricació o el tractament dels productes alimentaris.
h. L'etiquetatge i la presentació dels productes alimentaris.

i. Els mitjans de conservació.

...

 

Article 8.

Seran sotmeses al control d'higiene, ... totes les persones que en l'exercici de la seva professió entrin, directa o indirectament, en contacte amb les matèries o productes esmentats en els paràgrafs b) a f) de l'apartat 1 de l'article 7. L'objecte del control serà verificar el compliment de les normes d'higiene, relatives a la neteja personal i la vestimenta. Es realitzarà sense perjudici dels reconeixements mèdics que procedeixin.

 

 

L'avantprojecte de Codi de Consum de Catalunya a l'article 321.1 també deixa clar que:

"...L’activitat d’inspecció i control pot recaure sobre tots els béns i serveis destinats a les persones consumidores, així com també sobre els elements, condicions i instal·lacions utilitzats per a la seva producció, distribució i comercialització."

 

 

I tot l’anterior ja que a la inspecció correspon  segons l’article 2 del decret 206/1990:

 

a) Controlar el compliment de les disposicions vigents en les matèries pròpies de la disciplina del mercat i de defensa dels consumidors.

b) Controlar l'adequació a la normativa vigent de les instal·lacions dels establiments i serveis objecte de la Llei 1/1990.

c) Investigar les infraccions amb la finalitat de comprovar-ne l'abast, les causes i les responsabilitats dels presumptes autors.

d) Emetre els informes corresponents relatius a les seves actuacions que sol·licitin els òrgans de l'Administració, per tal d'acompanyar les actes i diligències practicades.

e) Informar i assessorar els agents econòmics del mercat amb vista a un millor compliment de la normativa objecte de la inspecció que els pugui afectar.

f) Aquelles funcions que en relació amb la disciplina del mercat i la defensa dels consumidors i usuaris li encomanin els òrgans competents del Departament de Comerç, Consum i Turisme. (ara Economia i Finances).

 

 

QUÈ POT FER LA INSPECCIÓ DE CONSUM?

 

L’article 6 del  Reial Decret 50/1993, de 15 de gener, molt analíticament, relaciona que el control consistirà en una o diverses de les operacions següents:

1. Inspecció.

2. Presa de mostres i anàlisis.

3. Control de la higiene del personal.

4. Examen del material escrit i documental.

5. Examen dels sistemes de verificació aplicats eventualment per les empreses i dels resultats que es desprenen dels mateixos.

 

Com es dedueix d’aquest article hi ha dos tipus de control:

     -  directes, per la inspecció directa.

          - indirectes, quan l’inspector controla els mecanismes d’autocontrol de l’inspeccionat.

 

I més ampliat a l’article 4 del decret 206/1990

 

En les seves actuacions la inspecció podrà, de conformitat amb la legislació vigent:

a) Accedir als establiments de les empreses on es produeixen, s'elaboren, s'emmagatzemen o es distribueixen productes o mercaderies o bé on es realitzen prestacions de serveis.

b) Accedir, en les seves actuacions, a la documentació industrial i mercantil de les empreses objecte d'inspecció i, amb l'autorització prèvia del director general de Consum i Disciplina del Mercat, accedir a la documentació comptable.

c) Practicar les preses de mostres dels productes o mercaderies de les empreses a què es refereixen els apartats anteriors.

d) Procedir a la immobilització cautelar i al comís de productes o mercaderies.

e) Assistir amb d'altres agents de l'autoritat competent al tancament o a la clausura d'establiments.

f) Requerir tota la informació que es jutgi necessària amb vista a l'aclariment dels fets objecte de la inspecció.

 

Resum estadístic de l’activitat inspectora, per anys

Instituto Nacional del Consumo - Control de Mercado

 

 

 

MODALITATS DE L’ACTUACIÓ INSPECTORA

 

En funció dels objectius de l’activitat inspectora és possible distingir entre:

 

- actuacions informatives, útils per conèixer com s’estan comercialitzant productes nous, per a recollir dades que serveixin per a programar campanyes d’inspecció.

 

- actuacions d’assessorament i control, desenvolupades en dues fases, la primera d’assessorament, sobre tot de fets que no s’ajusten a noves normatives, aixecant acta indicativa amb els aspectes a corregir i una segona fase de control per a comprovar si s’han resolt les mancances observades en la primera inspecció.

 

- actuacions de inspecció, pròpiament dita, on  es comprova si s’ajusten a normatives els  establiments, productes o serveis.

 

Segons dades de l'Agència Catalana de Consum l’activitat inspectora  ha crescut significativament durant l'any 2006, amb un total de 18.310 actuacions inspectores (davant les 16.858 del 2005). S’ha fet el control sistemàtic de 876 productes (435 d’alimentació i 441 industrials) i s’ha fet un control rigorós de la seguretat de productes que es troben al mercat.

L'any 2007 s'han fet 13.191 actuacions inspectores.

 

Pel que fa al motiu d'actuació de la inspecció de consum, del total d'actuacions el 48,38% han tingut com a origen la Xarxa d'Alerta, el 21,74% una denúncia, el 13,32% han estat realitzades en el marc d'una campanya d'inspecció, 11,31% com a resultat de la comunicació provinent d'un altre òrgan de l'Administració i el 5,25% s'han iniciat   d'ofici.

 

 

 

 

LA VISITA D’INSPECCIÓ

 

Sistemàticament  podríem dir que les visites d’inspecció es caracteritzen pel  següent:

 

-  La persona que realitza la visita s'identifica davant el responsable de l'empresa o el visitat, exposant-li amb claredat el motiu de la mateixa.

- En la visita d'inspecció s'adopta una actitud correcta, ferma i segura en front al compareixent.
- En la visita de caràcter informatiu s'obtenen totes les dades necessàries o documentació representativa sobre el tema concret de la campanya d'inspecció.
- En la visita de comprovació de denúncies o reclamacions es verifiquen els danys manifestats pel consumidor o usuari mitjançant els mètodes oportuns.
- En la visita d'assessorament s'exposa clarament la informació sobre la nova legislació que afecta a l'activitat de l'empresa o el producte o servei i es lliura la documentació oportuna.

- S'assessora al visitat sobre els aspectes que cal modificar i es fixa el termini de la visita de control per a comprovar el compliment de la legislació exposada o la correcció de les anomalies detectades.

- Es comprova el compliment de les exigències legals, (procés, documentació, instal·lacions, personal, magatzematge, productes, serveis...) observant les especificacions del protocol.

- Es procedeix a la intervenció cautelar, immobilitzant el producte quan s'observa que una mercaderia està alterada, falsificada o no identificada, és fraudulenta o pot comportar risc per al consumidor.

- Se separa, marca i/o precinta la mercaderia que cal immobilitzar de manera que sigui impossible la seva manipulació sense que s'apreciï, i s'informa sobre la responsabilitat que adquireix qui realitza tal manipulació.

- Es notifica al Cap d'Inspecció la deficiència observada per a emprendre actuacions correctores.

- S'elabora el tipus d'acta adequada a la inspecció realitzada: de presa de mostres, de citació, d’immobilització, de recollida de mostres, de comprovació de reclamacions, adjuntant la documentació necessària.

 - S'expressa de forma resumida i clara tot allò realitzat en la visita d'inspecció, així  com les possibles infraccions detectades, adjuntant les actes i documentació annexa a elles.

- L’estructuració de les dades sobre la visita es realitza d'una forma ordenada i homogènia facilitant la consulta d'informació concreta en tot moment.
- Es transmet l'informe i documentació en temps i forma i d'acord amb procediments establerts, facilitant la instrucció d'expedients.

 

 

 

COM PODEN INICIAR-SE LES ACTUACIONS INSPECTORES?

 

Podríem pensar que l’inspector pot inspeccionar allò que vulgui, quan vulgui i amb la intensitat que vulgui, però això no deixa de ser una simplicitat.

Primer donat el fet que l’inspector no deixa de ser un funcionari enquadrat en una estructura orgànica determinada, sotmès a ordres dels seus superiors, de tal manera que, normalment, són ordres de servei les que li faculten o obliguen a inspeccionar.

I en segon lloc per que la legislació vigent limita la discrecionalitat personal de l'inspector, determinant uns principis d’actuació que l'administració ha de complir.

 

- Així el Reial Decret 50/1993, de 15 de gener, estableix a l’article 4. 3. que:

“El control s'efectuarà, per norma general, sense previ avís”. Determina, per tant, el que és normal, no avisar, però permet, de vegades, avisar  que es produirà la inspecció, sobre tot útil en cas de que es precisi la presència de determinada persona o s’avisi de la necessitat de control de determinada informació documental.

 

El citat decret distingeix entre el que la doctrina anomena “accions programades i accions no programades”, les primeres tenen sentit en el marc de la política de  planificació de la inspecció, actuant sobre sectors específics i es coneixen amb els noms de programes, plans o campanyes i les segones davant l’existència d’irregularitats, denúncies, comunicacions o inhibicions d’altres òrgans, notificacions de la xarxa d’alertes, ordres de servei, notícies a la premsa, accidents, etc.

 

De vegades el fet d’avisar o no avisar crea polèmica

Enllaç a pregunta al Govern de la Generalitat

 

Article 5.

1. Els controls s'efectuaran:

a) De forma habitual, periòdica i programada.

b) En aquells supòsits en els quals existeixi indici d'irregularitat.

2. Les Administracions competents establiran programes de previsions dels controls habituals i periòdics, en els quals es definiran el caràcter i la freqüència de dits controls, que haurien de realitzar-se de forma regular durant un període determinat.

3. El control s'efectuarà de forma proporcional a l'objectiu perseguit.

 

- Més exhaustiu, però en el mateix sentit l’article 3 del decret 206/1990, quan estableix que:

“Les actuacions de control i investigació de la inspecció poden iniciar-se per:

a) Ordre superior.

b) Iniciativa pròpia derivada d'una actuació prèvia ordenada per l'òrgan superior o bé quan s'observi, per part del funcionari que exerceixi les funcions inspectores, qualsevol incompliment flagrant en les matèries a què es refereix l'article 1 d'aquest Decret.

c) Denúncia pública o de part.

d) En el transcurs de campanyes o actuacions programades per a l'orientació i el control del mercat o del consum”.

 

Val a dir que de la interpretació de l’anterior no es pot concloure que la denúncia inicia per sí mateixa la inspecció sinó que faculta la iniciació de la mateixa (“poden iniciar-se”).

 

- La legislació determina productes o serveis que han de ser inspeccionats de manera preferent.

 

 L'article 43 del Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries, quan parla de la cooperació en matèria de control de la qualitat diu:

"Els òrgans de cooperació institucional amb les comunitats autònomes, competents per raó de la matèria, podran acordar la realització de campanyes o actuacions programades de control de mercat, directament o en col·laboració amb les associacions de consumidors i usuaris, especialment en relació amb:

a) Els béns i serveis d'ús o consum comú, ordinari i generalitzat.

b) Els béns i serveis que reflecteixin un major grau d'incidències en els estudis estadístics o epidemiològics.

c) Els béns o serveis sobre els quals es produeixi un major nombre de reclamacions o en els quals, pel tipus d'aquestes, es pugui  deduir raonablement que existeixen situacions especialment lesives per als drets dels consumidors i usuaris o afectin a col·lectius especialment vulnerables.

d) Els béns i serveis que siguin objecte de programes específics d'investigació.

e) Aquells altres béns o serveis en què així s'acordi atenent a les seves característiques, la seva especial complexitat o qualsevol altra raó d'oportunitat."

 

I també l’article 3. apartat 2 de la Llei 3/1993, de l’estatut del consumidor:

 

“ ....els poders públics, en l'àmbit de llurs competències respectives, han de considerar amb una atenció especial:

a) Els productes i els serveis relacionats amb l'alimentació, respecte als quals han de vetllar perquè compleixin els requisits exigibles en matèria de producció, elaboració, manipulació, conservació, comercialització, transport i informació al consumidor.

b) Els productes i els serveis destinats a la salut i a la cura higiènica i estètica de la persona, respecte als quals han de vetllar perquè compleixin les condicions exigibles i respecte als quals han d'adoptar, a més, les mesures necessàries perquè els consumidors siguin informats sobre la composició, les propietats, les condicions, les precaucions d'ús i la caducitat, si s'escau.

c) Els productes que continguin compostos de substàncies inflamables, tòxiques, càustiques, corrosives o abrasives, o altres substàncies perilloses, respecte als quals han de vetllar perquè siguin conservats, transportats i emmagatzemats amb les garanties de seguretat corresponents i perquè portin incorporats els signes externs advertidors dels riscs que comporten i l'explicació de les mesures adequades per a contrarestar-ne els efectes nocius.

d) Els aparells, les instal·lacions i els serveis que puguin afectar la seguretat física de la persona, respecte als quals han de preveure els controls pertinents i l'atenció dels serveis de manteniment i de reparació necessaris.

e) Els transports col·lectius, les instal·lacions, els locals i els espais d'ús públic, respecte als quals han de vetllar perquè compleixin les condicions exigibles que en garanteixin la seguretat i la salubritat.”

 

I a l’article 21 de la mateixa disposició quan expressa  que:

 

 “....Per raó de les circumstàncies especials que hi concorren, els següents col·lectius de consumidors gaudeixen d'una protecció especial de l'Administració pública:

a) Els infants i els adolescents.

b) Les gestants.

c) Les persones de més de seixanta-cinc anys.

d) Els malalts i les persones amb capacitats disminuïdes”

 

Protecció reforçada que, naturalment, es correspon amb una major iniciativa de control i, per tant, inspectora.

 

 

 

LES CAMPANYES D’INSPECCIÓ

 

L’apartat segon de la disposició addicional primera de la Llei 3/1993, de 5 de març, de l’Estatut del consumidor recull uns principis d’ordenació de l’actuació de les administracions públiques a Catalunya entre els que trobem:

“...S'han de fer campanyes periòdiques i sistemàtiques d'orientació sobre el consum i de control dels productes i els serveis que hi ha a disposició dels consumidors.”

 

De la mateixa forma l’expressió “campanya” es repeteix als articles 4 (en relació amb campanyes per a promoure el respecte a les normes que regulen el trànsit), 14 ( pel que fa als mitjans de titularitat pública que depenen de la Generalitat,  en la obligació de que dediquin programes i campanyes de formació i informació als consumidors) i 23 (els poders públics han de fer campanyes informatives sobre els aliments i les substàncies que poden perjudicar el procés de gestació i sobre els avantatges de l'alletament matern en circumstàncies normals). 

 

Com veiem l’expressió “campanya” s’utilitza tant quan es parla d’actuacions informatives, d’orientació, com quan es parla de control.

Els objectius de les campanyes d’inspecció són diversos, poden ésser informatius (als agents comercials que intervenen en el mercat sobre l'aplicació d'una nova normativa o de correcció de  conductes comercials considerades incorrectes), de verificació de compliment de normatives, de presa de mostres, de comprovacions diverses (de dades genèriques de l'establiment: horari comercial, retolació general, cartells d'informació, marcatge de preus, drets lingüístics, de la informació i publicitat dels productes i serveis per comprovar que no sigui enganyosa,  de les condicions generals de la contractació per supervisar que els contractes no continguin clàusules abusives,  de la seguretat dels productes...).

 

Es poden obtenir diferents resultats: conèixer l'estat d'un sector, comprovar el compliment de la normativa d'un producte o d'un servei, informar...

 

L'avantprojecte de Codi de Consum de Catalunya en relació a les campanyes informatives i activitats de difusió estableix a l'article 124.14  que la Generalitat de Catalunya ha de dur a terme i fomentar campanyes informatives i activitats de difusió amb l’objectiu que les persones consumidores coneguin els seus drets, les quals es duran a terme a través dels mitjans més adients en cada cas.

 

En especial s’ha de impulsar i fomentar la difusió de:

a)       La informació i la prevenció en l’ús dels béns i serveis del mercat, en el cas que puguin suposar un risc per a la salut i seguretat de les persones.

 b)       La informació sobre l’ús de nous béns i serveis que apareguin al mercat i que puguin afectar als interessos econòmics de les persones consumidores.

c)      Les noves normatives que s’aprovin que afectin els drets i deures de les persones consumidores.

d)       Totes aquelles polítiques informatives, formatives i educatives que fomentin el consum responsable, reflexiu, solidari i sostenible dels béns i serveis.

 I pel que fa als estudis i enquestes sobre hàbits de consum de les persones consumidores l'article 124.15 estableix que la Generalitat de Catalunya ha de promoure i impulsar la realització d’estudis tècnics i enquestes sobre les dinàmiques i els hàbits de consum a Catalunya amb l’objectiu de planificar les polítiques de consum més adequades, així com de fixar els instruments que permetin a les persones consumidores escollir millor els béns i els serveis més adequats a les seves necessitats i exigències .

Les conclusions de l'estudi AVVIIS faciliten a l'Agència Catalana del Consum les claus per a anticipar-se als nous hàbits de consum de la gent gran.  Maig 2008.

 

Campanyes informatives de l'Agència Catalana del Consum

 

Exemple de campanya d'inspecció. L'Agència Catalana del Consum sanciona 46 empreses dedicades al reagrupament de crèdits.

 

Campanya de l'ACC. Abril 2008. "Si tens la factura tens la garantia".

 

De vegades les campanyes són alhora informatives i d'inspecció.

L'Agència Catalana del Consum engega una campanya d’informació i d’inspecció de telefonia i Internet. Maig 2008.

 

 

 

 

Les Campanyes consisteixen en actuacions programades d’inspecció i control de qualitat de productes alimentaris, industrials o serveis per tal d’assolir uns objectius en un període de temps determinat i sobre un sector o sectors del mercat, dins d’un àmbit territorial prèviament definit.

 

Depenent de l’àmbit territorial on es desenvolupen es parla de campanyes d’inspecció comunitàries, estatals,  autonòmiques i  per demarcacions territorials.

 

a- campanyes comunitàries: Desenvolupades en tots, o alguns dels estats membres de la Unió Europea i en compliment de la legislació i competència comunitària.

Coordinades en Espanya per la Conferència Sectorial de Consum i realitzades a la pràctica per les Comunitats Autònomes que així ho decideixin.

Per exemple i per al any 2005

 

PROGRAMA COORDINAT PER AL CONTROL OFICIAL DELS PRODUCTES ALIMENTARIS. INFORMACIÓ SOBRE EL PROGRAMA A REALITZAR

 ANY: 2005

OBJECTIU: Avaluar en la carn d'au la possible presència d'agents per a la retenció de l'aigua

 DENOMINACIÓ: Seguretat, qualitat i etiquetatge de la carn d'aus de corral en relació amb la utilització d'agents per a la retenció de l'aigua

 Comunitats Autònomes participants: Andalusia, Aragó, Astúries, Cantàbria, Castella-La Manxa, Castella i Lleó, Catalunya, Extremadura, Galícia, La Rioja, Madrid, Múrcia, Navarra, País Basc, C. Valenciana

NOMBRE DE PRODUCTES A CONTROLAR: 36

PARÀMETRES OBJECTE DE CONTROL: Verificar la presència de substàncies utilitzades com agents per a la retenció de l'aigua als pits de pollastre refrigerats i congelats. 


CAMPANYA EUROPEA DE CONTROL DE MERCAT DE PRODUCTES INDUSTRIALS

 ANY: 2005

OBJECTIU: Avaluar la seguretat i la informació dels fermalls per a xumets. DENOMINACIÓ: Fermalls per a xumets.

COMUNITATS AUTÒNOMES PARTICIPANTS: Catalunya, Madrid

NOMBRE DE PRODUCTES A CONTROLAR: 5

PARÀMETRES OBJECTE DE CONTROL: - La unió permanent dels fixadors -Orifici de ventilació dels fixadors -Assaig de resistència als impactes -Assaig de resistència a la tracció -Característiques de l'envàs -Informació al consumidor

 

 

b- campanyes estatals: tenen el seu àmbit d’actuació territorial a tot l’Estat, realitzades de forma conjunta per totes o algunes Comunitats Autònomes. Aprovades per la Comissió de Cooperació de Consum i la coordinació en el seu desenvolupament es duu a terme pel Grup de Treball de Control de Mercat, el qual planifica les actuacions i aprova els criteris d'actuació que es recullen en protocols i resums que permetin actuacions homogènies, susceptibles d'una valoració a nivell nacional, són executades pels organismes de consum de les Comunitats Autònomes participants.


 Exemples de campanyes nacionals programades pel 2007

 


Control específic per tipus de productes alimentaris

 

Control de l'etiquetatge i composició dels productes "ligth" que al·leguen baix contingut en greix.
Control de l'etiquetatge i composició de productes etiquetats fins a ara com "bio" i la seva adaptació a la normativa.
Productes alimentaris que incorporen sucres i que són venuts com edulcorants.
Control de l'etiquetatge dels pernils.
Control d'aliments saludables i funcionals.
Control dels olis d'oliva verge extra, oliva verge i d'oliva.



CAMPANYES NACIONALS
INFORMACIÓ SOBRE CAMPANYA A REALITZAR
ANY: 2007
OBJECTIU: Comprovació del compliment de la normativa vigent
DENOMINACIÓ: Control de l'etiquetatge i composició dels productes "ligth" que al·leguen baix contingut en greix.
COMUNITATS AUTÒNOMES PARTICIPANTS: Andalusia, Aragó, Astúries, Balears, Cantàbria, Castella i Lleó, Ceuta
NOMBRE DE PRODUCTES A CONTROLAR: 388
ELEMENTS ESSENCIALS DE CONTROL:

Etiquetatge: Informació obligatòria
Control analític d'exigències normatives: Cada mostra que es prengui etiquetada com "light" haurà d'acompanyar-se de la mostra de la mateixa marca considerada com "normal", és a dir, sense que s'hagi reduït el contingut en matèria greix o sucres, per a comprovar la reducció del 30%


 

 

 

Control específic per tipus de productes no alimentaris

Articles esportius.
Eines elèctriques de bricolatge.
Comprovació de la veracitat del marcat CE en les joguines.
Control de productes tèxtils: etiquetatge, composició, seguretat per presència de tints azoics i seguretat en roba infantil per presència de peces petites i inflamabilitat.

 

 

CAMPANYES NACIONALS
INFORMACIÓ SOBRE CAMPANYA A REALITZAR
ANY: 2007
OBJECTIU: Comprovació del compliment de la normativa vigent
DENOMINACIÓ: articles esportius
COMUNITATS AUTÒNOMES PARTICIPANTS: Andalusia, Astúries, Canàries , Cantàbria, Catalunya, Madrid, Navarra, La Rioja, Ceuta
NOMBRE DE PRODUCTES A CONTROLAR: 635
ELEMENTS ESSENCIALS DE CONTROL:
Etiquetatge: Informació obligatòria
Control analític d'exigències normatives: Productes que seran motiu de presa de mostres: mosquetons, cordes d'escalada, vestits de bany, flotadors, fils de pescar i ulleres de neu.


 



 

Control específic per tipus de serveis


Control de l'etiquetatge de preus en els articles que figurin exposats per a la venda en els aparadors comercials de rellotgeries i argenteries.

Serveis d'assistència tècnica.
Informació a l'usuari per part de les entitats de crèdit Servei de telecomunicacions (veu i dades).
Control de condicions de contractació del lloguer de vehicles.

Aparcaments.

 


CAMPANYES NACIONALS
INFORMACIÓ SOBRE CAMPANYA A REALITZAR
ANY: 2007
OBJECTIU: Comprovació del compliment de la normativa vigent
DENOMINACIÓ: Aparcaments
COMUNITATS AUTÒNOMES PARTICIPANTS: Aragó, Castella-la Manxa,
Castella i Lleó, Extremadura, Madrid, Navarra, La Rioja, C. Valenciana , Ceuta
NOMBRE DE SERVEIS A CONTROLAR: 380
ELEMENTS ESSENCIALS DE CONTROL:
Exigències de la normativa


 


c- campanyes autonòmiques: desenvolupades pels organismes de consum de les autonomies en el seu àmbit territorial, sens perjudici de l’obligació de col·laboració i coordinació entre administracions públiques, ens locals, altres comunitats o els organismes estatals de consum.

A Catalunya la Subdirecció General de Disciplina de Mercat  coordina, organitza, programa, impulsa i supervisa les campanyes d’inspecció. Els Serveis d'Inspecció i Control de Mercat planifiquen i dirigeixen les campanyes i les Seccions d'Inspecció les executen.

 

Exemples de campanyes dutes a terme l’any 2006

 

Campanyes de productes no alimentaris

Garantia en la venda de béns de consum,  telefonia mòbil

Àmbit d’actuació: Catalunya

Objectiu: es pretén conèixer el grau de compliment de la normativa vigent, especialment pel que fa als requisits que estableix la llei, per tal d’atorgar la garantia comercial i que no es confongui el consumidor o se li redueixin els seus drets. També ens permetrà dur a terme una fase informativa en el sector minorista i conèixer com està funcionant l’aplicació de la llei. Aquesta campanya s’ha dut a terme a tot Catalunya. Inspeccionats els establiments i els documents que acompanyen els productes (informàtics, línia blanca, línia marró, aire condicionat i vehicles automòbils nous i de segona mà), s’ha dut a terme una segona fase que ha consistit a comprovar que s’han esmenat les irregularitats detectades en un primer moment.

Actuacions realitzades: 143

Resultat: en general, el coneixement de la llei de garanties i la seva aplicació és escàs per part dels establiments minoristes. Pel que fa a les garanties comercials, s’han observat força deficiències. Confusió de la garantia comercial amb la legal.

 

 

Puericultura: Sistemes de retenció infantil

Àmbit d’actuació: Catalunya

Objectiu: la campanya té com a objectiu comprovar la seguretat de les cadiretes infantils per a cotxe i verificar que estiguin homologades i compleixin amb la normativa vigent, especialment pel que fa a la seva seguretat i etiquetatge.

Actuacions realitzades: s’han dut a terme 10 preses de mostres, les quals s’han tramés a un laboratori especialitzat en determinacions de seguretat dels accessoris per a vehicles automòbils. S’han fet 24 actuacions de control i 2 d’immobilització cautelar. El total d’actuacions és de 36.

 

 

Establiments que presten serveis de bronzejat artificial

Àmbit d’actuació: Catalunya

Objectiu: Inspeccions periòdiques dels establiments que ofereixen el servei de bronzejat artificial.

Hi ha un total de 2.085 establiments que presten serveis de bronzejat artificial registrats a l’aplicatiu RESBA.

Al llarg de l’any 2006 els nostres serveis han donat d’alta un total de 384 establiments a l’aplicatiu RESBA a través del portal de la Generalitat www.cat365.net.

Quant a les actuacions dutes a terme per la Inspecció de l’ACC, cal dir que són motivades per denúncies rebudes o de seguiment d’aquells establiments que no passen la revisió anual obligatòria de les màquines de bronzejat i condicions de l’establiment. També es fan per aflorar tots aquells establiments que no han comunicat l’activitat o que no han corregit defectes greus d’acord amb la informació donada per les EIC.

Actuacions realitzades: 49

Quant a les actuacions dutes a terme per mitjà de les entitats col·laboradores de l’Administració:

Establiments inspeccionats: 1331

Bancs solars inspeccionats: 2555

Defectes trobats: 404

Resultat: S’ha notat una millora en l’acompliment de la normativa i una baixada relativa dels defectes trobats.

Continua havent-hi un gran nombre d’establiments que no passen la revisió anual.

 

 

Exemple de campanya programada pel 2007 per l’Agència Catalana del Consum

 

 

 

 

d- campanyes per demarcació territorial,  locals, comarcals: desenvolupades pels organismes competents en matèria de consum, en l'àmbit territorial de les seves competències per si o en col·laboració amb altres organismes de consum.

 

exemples de l’any 2005

 

Control d’etiquetatge d’aliments

Àmbit d’actuació: Lleida

Objectiu: es pretén saber si l’etiquetatge obligatori dels aliments envasats és correcte i també el marcatge de preus al punt de venda

Actuacions realitzades: 35

Resultats: s’ha detectat un índex alt d’incompliments en matèria d’etiquetatge.

 

 

Manteniment d’ascensors

Àmbit d’actuació: Lleida

Objectiu: es pretén conèixer el grau de compliment dels contractes de manteniment dels ascensors. Concretament, es visiten totes les empreses dedicades al manteniment d’ascensors i s’analitzen els contractes tipus per comprovar la inexistència de clàusules abusives.

Actuacions realitzades: 9

 

 exemple d'actuació comarcal. Baix Camp 2007.

 

ÍNDEX GENERAL

 

VERSIÓ PER A IMPRIMIR

ACCÉS A ENLLAÇOS DE LA LEGISLACIÓ CITADA

 

ENLLAÇ A EXERCICIS DEL TEMA