Biografia
Obra
Dones
absents
La
citació que un advocat barceloní envia a Clàudia Padrós, una conca de
gris existència que viu en un poble relativament allunyat de la gran ciutat,
canviarà radicalment el seu destí. L'advocat li notifica que una anciana
que havia regentat un bordell al barri Xinès de Barcelona, i que per a
Claudia resulta una complexa desconeguda, li ha deixat en herència dos
vells pisos. Partint d'aquest misteri, la protagonista començarà a indagar
en la personalitat de la vella madame a través de la correspondència que
aquesta mantenia amb Valentino, la seva amant, accedint a la vida quotidiana
i als secrets del prostíbul i dels seus habitants.
Documentació
Article
publicat al diari “Avui” el 20/11/03 per Isaac Fernández Sanvisens
Mares
mortes
La Clàudia és una
dona de poble, ben entrada en la trentena, soltera i amb la imatge de
senyora gran, fosca, trista, acabada. Per dins, també se sent així: sense
il·lusions, projectes ni autoestima per confiar en un futur que deixarà
que s'escoli pel mateix forat per on ja ha perdut el passat. Durant tota
la vida ha estat supeditada a una mare que ara, poc després de morta,
reconeix que va acabar odiant; de qui mai no va rebre la ració mínima
imprescindible d'amor que se suposa que una mare ha de donar a la seva
filla. El despatx de l'advocat Masferrer, de Barcelona, una ciutat que
ni coneix ni entén, és un lloc en què se sent completament desubicada,
absolutament perduda, i on és a l'inici del llibre. Dones absents és una
novel·la que parla de dones. No de les dones que no hi són, com anuncia
el títol, sinó sobretot de les dones que sí que hi són i que troben a
faltar les altres. Parla dels buits que han deixat en certes dones les
dones absents, que al cap i a la fi són les mares mortes. Però no només
aborda aquesta absència i la tristesa que comporta, que no deixa de ser
lògica, sinó també els traumes desencadenats en les filles partint del
comportament o les actuacions d'aquelles mares quan encara eren vives.
Apareixen unes mares molt imperfectes, difícils d'acceptar, però reals.
UN BORDELL
D'HERÈNCIA
El senyor Masferrer,
advocat de bigotis pomposos i segur d'ell mateix, acaba d'informar la
Clàudia de l'herència de què ha estat beneficiària per ordre explícita
en el testament de la Maria Araniu. Aquest nom no diu res a la pobra dona,
intimidada dins aquest despatx per a ella gens quotidià, tan acostumada
a tenir-ho tot apamat. Li corresponen dos pisos al carrer de l'Aurora,
al Barri Xino de Barcelona, les claus dels quals en Masferrer li lliura
juntament amb uns fulls manuscrits per la senyora Araniu. La fràgil protagonista
no entén res. Aquests papers són com una espècie de diari de la desconeguda
en qüestió i fan referència a tot el que passa en un bordell. Aquesta
casa de cites ocupava, precisament, els pisos consignats a l'herència.
Aquest és el punt de partida de Dones absents , que és la primera
novel·la de Judit Pujadó (Barcelona, 1968). Aquesta documentalista de
TV3, llicenciada en història, té un currículum brillant com a autora de
relats breus, amb què ha guanyat diversos premis, i d'assajos com ara
Oblits de rereguarda: els refugis antiaeris a Barcelona (1936-1939)
(1998) i Nit de Reis, les cavalcades a Barcelona (2000).A més,
ha participat com a coautora als llibres Planeta ESO (premi Pere
Quart d'humor i sàtira, 2002) i El refugi 307 (2002). L'estil
de la seva primera incursió en la novel·la és molt directe, amb poques
voltes a l'hora de transmetre els missatges. A més, es palesa un treball
intens pel que fa al ritme, amb la dosificació al llarg de l'obra de diversos
moments de clímax, que van atrapant el lector i no permeten cap distracció.
És d'aquesta manera com la història es va desentrellant a mesura que avancen
les pàgines del llibre. Al principi tot són misteris; una aura de desconcert
ho embolcalla tot, sense que el lector tingui pistes per saber cap a on
evolucionarà la trama. A la primera part, Pujadó fa saltar la revelació
més forta i sorprenent, que desencadena tota una sèrie de canvis en la
protagonista. Precisament, els canvis interiors que viu la Clàudia al
llarg de les prop de dues-centes cinquanta pàgines de la novel·la conformen
el missatge últim que pretén transmetre l'autora. Aquesta evolució psicològica
està molt treballada, en un personatge feble que passa per estats de sorpresa,
gelosia, rebel·lia, desesperació, tristesa... Un altre element de gran
importància en aquesta història són els documents. La protagonista troba
fotografies, cartes i manuscrits diversos a l'interior del bordell que
ha heretat, que serveixen per crear línies argumentals que discorren paral·lelament
a la principal, confegint les biografies de les prostitutes: la Matilde
amb el seu passat d'orfenat, la Liuba i el seu drama amb les màfies russes,
la Mundeta ja anciana, la Roser i el desgraciat del seu company, el Sagrantana,
la Molly i els seus problemes amb les drogues... Tot un univers sòrdid
que quadra molt bé amb l'antic Barri Xino i no tan bé amb el nou i flamant
Raval de l'especulació i la regeneració profilàctica, que també reflecteix
Pujadó a Dones absents .
DESTRUCCIÓ
DELS TRAUMES
El punt i final arriba
justament amb un exemple d'aquesta reurbanització del casc antic, amb
l'enderroc de l'edifici del bordell. Un enderroc que representa la destrucció
dels traumes de la Clàudia per causa dels seus orígens, ja esclarits,
i l'obertura a la possibilitat d'un futur millor per a ella. S'endevina
una escletxa d'esperança en la protagonista, que se sap una dona diferent,
alliberada dels complexos i els traumes que l'havien atenallat fins a
aquest moment.
Article
publicat a “La Vanguardia” el 09/09/03 per Rosa Maria Piñol
Judit Pujadó debuta
en la novela con una historia de mujeres marcadas por la guerra Barcelona.
Judith Pujadó (Barcelona, 1968) es licenciada en Historia Contemporánea,
y lo que más le interesa de ella son los efectos de los acontecimientos
sobre la gente de a pie, el factor humano. Su primer libro, Oblits
de rereguarda: els refugis antiaeris a Barcelona (1936-1939), incluía
entrevistas con personas que vivieron en la ciudad bajo las bombas. Personajes
marcados por la guerra son también los que retrata en la obra Dones
absents” , un más que prometedor debut como novelista. Dones
absents es una historia de mujeres que trata de mostrar cómo las
consecuencias de una contienda pueden afectar a varias generaciones. “Una
guerra no se acaba cuando se firma el armisticio. Son muchos los ciudadanos,
las familias, que quedan marcadas por ella durante años y años”, dice
Pujadó. El personaje central de la novela es Clàudia Padrós, una cuarentona
de pueblo, con poco mundo y con una vida triste y vacía, cuya existencia
se ve profundamente alterada ante una inesperada herencia: dos pisos en
Barcelona antes ocupados por un burdel y una serie de cartas y fotografías
abandonadas en ellos. La revisión de estos documentos hará que cobren
vida una serie de personajes femeninos (una prisionera de Franco que envía
misivas a su hija, a su vez convertida en prostituta tras vivir una infancia
sometida en un orfanato de posguerra; la anciana “madame” del prostíbulo
que escribe manuscritos a sus muertos...) y que la protagonista viva una
transformación personal a través de estos recuerdos. “Clàudia es una mujer
autocastrada, que se menosprecia a sí misma, una perdedora en definitiva.
Y el viaje al pasado que realiza al enfrentarse a una serie de vivencias
de otras mujeres la ayuda a asumirse tal como es”, explica la autora.
Dentro del universo femenino (que no feminista) que describe, Pujadó hace
énfasis en las complejas relaciones entre madres e hijas y también en
el mundo de la prostitución, “una realidad que suele abordarse de forma
superficial, sin entrar en la carne de los personajes; unas mujeres que
sueñan y tienen sentimientos y esperanzas como los demás, pero a las que
la sociedad margina”. A la vez, la escritora enmarca su relato en un Barrio
Chino “condenado a la modernidad”. El trasfondo histórico (en este caso,
la Guerra Civil, aunque evocada desde la actualidad) es esencial para
la autora. “Si domino el contexto, me es más fácil crear unos personajes”,
dice Pujadó, que trabaja ya en otra novela ambientada en el París de final
de la II Guerra Mundial.
Links
[index]
[obres
en català][obres en castellà][obres
autors estrangers][links][articles][correu]
|