| VÀLVULES 
                  PNEUMÀTIQUES |   | 
               
                | Per 
                  Jordi Jordan | 
               
                |  
                    Però, 
                      a més a més d'aquesta funció podem 
                      aconseguir altres de més sofisticades com el control 
                      precís del cabdal i la pressió que han d’actuar 
                      en un element.  
                      La veritat és que al mercat gairebé 
                      podrem trobar la vàlvula pneumàtica 
                      que ens calgui. A l’hora 
                      de triar una d’específica podrem 
                      fer-ho segons: l’estil, el tipus, el 
                      principi de disseny, el tipus de comandament o accionament, 
                      la funció que desenvoluparà - utilitat -, 
                      la mida o grandària, l’aplicació,... 
                       | Podríem 
                    dir que la missió principal d'una vàlvula 
                    és la de proporcionar aire 
                    als actuadors. | 
               
                | Entendrem 
                    com a funció la varietat de 
                    posicions d’una vàlvula. Trobarem vàlvules 
                    2/2, 3/2, 4/2, 5/2, 3/3, 4/3 i 5/3. El primer número 
                    és el número de les vies (ports) 
                    principals: entrades, sortides i descarregues. 
                    No es tindran en compte els senyals de pilotatge i les alimentacions 
                    externes. El segon valor és 
                    el número de posicions (estats). Una vàlvula 
                    3/2 té tres vies i dues posicions, en repòs 
                    i actuada. | Ens 
                    interessem principalment la funció i l'aplicació: | 
               
                | Segons 
                    la funció de la vàlvula tindrem 
                    una aplicació o altra. Per exemple: 
                    la vàlvula d’escapament ràpid, la 
                    de arrancada progressiva / descarrega, la de monitorització, 
                    les vàlvules estàndard – les de potència 
                    -, les de funcions lògiques, les de control i les d’aturada 
                    d’emergència. |  | 
               
                |  | Vàlvules 
                    de seient. | 
               
                |  
 |  | Són 
                    vàlvules amb un disseny simple i efectiu, molt estanques, 
                    amb un accionament ràpid i efectives alhora de tallar 
                    pressions de subministrament.  | 
               
                |  | Vàlvules 
                    de Corredora. | 
               
                |  |  
                     
                      És el disseny més estès, totalment 
                      equilibrada i amb una amplia gamma d’estils, mides, 
                      comandaments, muntatges i funciones 3/2, 3/3, 5/2, 5/3, 
                      etc., que les fan aptes per un ampli rang d’aplicacions. Podem 
                      trobar corredores de diferents diàmetres, sense juntes, 
                      amb juntes dinàmiques ( les estàtiques es 
                      munten el el cos de la vàlvula ). | 
               
                |  | Corredores 
                    amb juntes dinàmiques. | 
               
                |   | Corredores 
                    sense juntes. | 
               
                |   | Corredores 
                    amb juntes estàtiques. | 
               
                |  | Altres 
                    tipus de Vàlvules. | 
               
                |  | Vàlvula 
                    selectora de Posició.  Funció 
                    lògica O (OR) | 
               
                |  | Vàlvula 
                    de simultaneïtat.  Funció 
                    Lògica Y (AND) | 
               
                |  | ElectroVàlvules En 
                    aquest tipus de vàlvules combinem el control elèctric 
                    amb l'accionament pneumàtic. Es a dir el senyal d'entrada 
                    elèctric governa la sortida pneumàtica, constituint 
                    d’aquesta forma l’enllaç perfecte entre 
                    el control electrònic ( autòmats, PC, etc...) 
                    i la potència pneumàtica. | 
               
                |  | Tot 
                    i que el senyal de control és elèctric, aquest 
                    només mourà l'armadura que permetrà un 
                    pilotatge pneumàtic intern ( l'aire de comandament 
                    s’obté de la pròpia vàlvula) | 
               
                |  | També 
                    hi trobarem electró-vàlvules amb pilotatge extern. | 
               
                |    | Vàlvules 
                    de purga automàtica Quan 
                    el nivell d'aigua puja, la boia també ho farà 
                    alliberant-la del circuit. Tant mateix quan no hi hagi pressió 
                    d’aire al circuit, la boia pujarà buidant l’aigua 
                    que contingui el purgador.  | 
               
                |    | Vàlvules 
                    de purga semiautomàtica Aqui 
                    només s'alliberarà aigua quan no hagi pressió 
                    d'aire. Quan el nivell d'aigua puja podrem alliberar-la manualment 
                    tot pitjant el tub inferior. | 
               
                |  | Altres 
                  elements. | 
               
                |   | Regulador 
                    de cabdal Regulador 
                    de cabdal unidireccional. En un sentit l'aire circularà 
                    lliurement mentre que en l'altra restarà regulat. Els 
                    Reguladors tipus BANJO esmunten directament als cilindres 
                    regulant el cabdal a l'escapament. | 
               
                |  |  
                    Vàlvules 
                      d'escapament ràpid Si 
                      el que volem és augmentar la velocitat de resposta 
                      d’un cilindre en la fase d’escapament d’aire, 
                      res millor que instal·lar una vàlvula d’escapament 
                      ràpid. | 
               
                |  | Presostats Els 
                    emprarem com a transmissors de senyals dèbils o en 
                    temporitzacions pneumàtiques. Quan el senyal de pilotatge 
                    (12) arriba al 50% del seu valor el presostat actuarà. 
                    Quan desapareixerà aquest senyal la corredora tornarà 
                    a la seva posició inicial. En els elèctrics 
                    la pressió de senyal actuarà sobre uns contactes 
                    elèctrics. | 
               
                |   | Vàlvules 
                    de Bola Les 
                    emprarem per habilitat o aïllar una part de la instal·lació. 
                    Permeten un pas suau i eficaç de l’aire. Podem 
                    trobar amb escapament, possibilitant d’aquesta manera 
                    el buidat de part de la xarxa sense afectar-ne a altres. |