Una aplicació de les noves tecnologies al treball col·laboratiu a 4t. de la ESO

J.Vicent Pruñonosa (IES Manuel Sales i Ferré. Ulldecona)

jprunono@xtec.cat

Resum

Mitjançant dues eines que es poden aconseguir de manera gratuïta i que disposen d'una gran facilitat d'ús, com són el bloc i la wiki, s'ha estructurat un curs de tecnologia de 4t de la ESO que ha comptat amb un elevat nivell de participació i que ha permès desenvolupar un aprenentatge de tipus constructivista on s'han primat tasques col·lectives com ara cerques per Internet per a decidir si una determinada teoria és certa o falsa.

 

Plantejament

Descripció del procediment

Esquema

Conclusions i suggeriments

Referències

Vídeo emés al K3

 

 

 

 

Plantejament

 

No és un secret per ningú que, de manera cada vegada més gran, els adolescents utilitzen Internet per relacionar-se i formar grups d'iguals, efímers i poc substantius si es vol, però indicatius de l'atractiu que aquest tipus d'expressió comunicativa els significa.

Tenint en compte això, resulta clar que el sistema educatiu formal no pot pretendre abastar completament un fenomen que per força se li escapa de les mans, però no ha de quedar-se al marge si no vol contribuir a engrandir la perillosa escletxa entre els interessos de dues generacions, el que aniria en contra d'un dels eixos bàsics de la cohesió social.

A més, si aquesta no fos una raó de per si inexcusable hi ha una altra de més essencial encara: No hi ha cap dubte de que els usuaris d'Internet representen un sector privilegiat i encara minoritari dins del nostre país. La funció socialitzadora de l'educació obligatòria es posaria completament en qüestió si el progressiu increment de les xifres d'usuaris de la xarxa no s'anés equilibrant dins de tot el cos social.

D'altra banda, les possibilitats pedagògiques són excepcionals i ho pot reflectir una metàfora relativa al tema que tractem: l' hypertext , codi bàsic emprat per a la comunicació perla xarxa, amb el seu variat conjunt de vincles a formats i contextos diferents pot representar molt bé la necessària construcció d'un discurs propi que es configura mitjançant una xarxa dinàmica de relacions amb el medi ambient.

Malgrat això seria una ingenuïtat pensar que dotant als centres d'ordinadors, programes, connexions ràpides i cursos de formació tècnica per als professors, el bon saber pedagògic d'aquestos farà, per si sol, el miracle d'encaminar adequadament la comunitat educativa en un tema que presenta un bon conjunt de paranys possibles.

En aquest sentit són prou conegudes les tendències conductistes, individualistes i reforçadores dels enfocaments tradicionals que, sota la brillantor de les noves tecnologies poden perviure corregides i augmentades.

Per tant si pensem que l'aprenentatge no consisteix únicament a l'adquisició de coneixements sinó què ha de ser un vertader procés de canvi que afecti a la manera com la persona es contempla i contempla el mon que l'envolta [2] ens trobem en la necessitat d'explorar, entre tots, formes d'utilització de les noves tecnologies que siguin coherents amb aquest plantejament i amb les responsabilitats socials abans esmentades.

L'experiència que es descriurà en aquesta breu comunicació pretén aportar un gra de sorra en un camí que, des del nostre parer, necessita d'iniciatives innovadores que siguin transmeses, debatudes i perfeccionades progressivament entre tots els membres de la comunitat educativa.

Inici

____________________________________________________________________________________________________

Descripció del procediment

 

Per la seva facilitat d'ús i per la seva gran versatilitat les eines emprades han estat la coneguda com a bloc o quadern de bitàcola , aquí batejada com Agenda compartida de pràctiques i la Wiki o edició web col·lectiva que es farà servir com Apunts col·laboratius de teoria .

 

Ambdues webs han estat organitzades per trimestres i dins d'aquestos per setmanes corresponent cadascuna a una classe de teoria i una de pràctica. En el cas de la primera s'estimula la participació “constructivista” mitjançant la redacció pels propis alumnes dels conceptes bàsics explicats a classe amb les seves paraules. Posteriorment el professor revisa tot l'escrit i selecciona la que considera més adient (procurant que cada vegada sigui d'alumnes diferents) posant-la en negreta i complementant-la amb les seves modificacions amb lletra cursiva. L'examen consistirà, precisament en comparar la pròpia resposta amb aquesta i senyalar els aspectes diferents ampliant-los mitjançant exemples o arguments.

 

Quant a les pràctiques, el bloc queda obert al moment de fer les pràctiques de manera que els alumnes llegeixen les instruccions, utilitzen els enllaços per descarregar-se el material que necessiten i elaboren la seva resposta mitjançant el corresponent “comment”. D'aquesta manera tots aprenen de tots i les correccions que es fan són visualitzades pel grup sencer. A més el disseny de les preguntes fa que una resposta de simple còpia i pega quedi fàcilment en evidència o no sigui útil en absolut.

 

Setmana rere setmana els alumnes poden saber com van enllaçant a “Avaluació continua” un arxiu Excel on tenen totes les seves qualificacions i on s'identifiquen mitjançant l'alies que han triat per evitar la pèrdua de confidencialitat.

 

Finalment, s'han incorporat activitats especials com ara la del Debat en la que, fent servir articles dels mitjans de comunicació com a introducció, es llança la pregunta “Quan més tecnologia millor?” per a generar una discussió creativa entre els alumnes o la de Cerca Col·lectiva on es planteja la qüestió de si el que deia Malthus a l'afirmar que la població creixia més ràpidament que la capacitat per generar aliments pot mantenir-se amb les dades que tenim avui dia.

 

En aquesta segona, després d'un debat a classe sobre esta qüestió on el professor fa de “notari” dels alumnes apuntant a la pissarra els arguments que ells expressen en un sentit u altre, es passa a l'aula d'informàtica i per mig d'un mapa conceptual es creen els grups de treball que recercaran per Internet per trobar informació sobre cadascun dels apartats que s'han considerat necessaris per poder dirimir la qüestió.

 

Aquesta informació es va col·locant al corresponent apartat de la wiki on després es contrastarà la seva fiabilitat, per a, finalment, acoblar tot el conjunt a l'aula de classe i arribar a la conclusió pertinent. El afegir un tema de cerca lligat a les opinions actuals envers el que expressava Malthus fa uns dos-cents anys serveix també per a que en la valoració final pugui fer-se referència a la necessitat de discutir amb arguments i de filtrar la informació que ens ofereix la xarxa atès que tot el que apareix a aquesta no sempre està ben fonamentat.

 

A més amb la valoració final s'incorpora també un element per millorar les futures cerques tenint en compte la comparació entre la recerca lliure i la guiada pel professor mitjançant suggeriment de paraules clau.

Inici

_____________________________________________________________________________________________________

Esquema

Inici

_____________________________________________________________________________________________________

Conclusions i Suggeriments

 

En primer lloc s'ha de dir que els alumnes han reaccionat molt positivament a aquesta experiència. Si es consulten les pàgines web a les que s'ha fet referència es podrà comprovar l'elevada participació en tot el procés.

 

Per tant es considera que l'objectiu d'incrementar la seva motivació per apropament a una eina que ells tenen molt valorada ha estat aconseguit.

 

També es considera molt estimulant el treball col·lectiu portat a terme especialment amb la activitat de cerca per Internet sobre si tenia o no raó Malthus. Les conseqüències han estat engrescadores atès que no es considera fàcil que els alumnes puguin debatre amb tant interès i persistència sobre un tema polèmic de contingut social que afecta a la pròpia concepció envers el mon que ens envolta tal i com es deia al plantejament en relació a l'aprenentatge significatiu.

 

D'altra banda, atesa la facilitat, gratuïtat i popularitat de les eines que s'han fet servir es considera que sense arribar a plantejaments més complexos com, per exemple, emprar una plataforma moodle [3] o desenvolupar una Webquest [4], podria ser interessant divulgar aquesta forma de treballar com un element a tenir en compte per desenvolupar continguts en una línia que podrien anomenar de les tres c: creativa, crítica i col·lectiva.

Inici

___________________________________________________________________________________________________________________

Referències

 

[1] CALLEJO J. ( 2004 ) Audiencias y nuevos medios UNED, Madrid

[2] APARICI, R.  Teorías de aprendizaje para el diseño de material pedagógico

http://www.uned.es/ntedu/espanol/master/primero/modulos/teorias-del-aprendizaje-y-comunicacion-educativa/teoriapren.htm.

[3] SARDA, J.M. TenoCat, Espai de Tecnología, Informatica i Educació

http://phobos.xtec.net/jsarda/moodle/

[4] BARBA, C. Presentación de diapositivas sobre los Webquest.

http://www.aeic.es/escola/dia0407/webquest_archivos/frame.htm

 

Webgrafia bàsica de treball

1.-Curs sobre Blocs del Departament d'Educació:

http://www.xtec.net/audiovisuals/multimedia/jtec/jtec05/index.htm

2.-Per crear una wiki gratuita:

http://wiki.mailxmail.com/

3.-Per editar la wiki anterior:

http://wiki.wiki.mailxmail.com/IntroduccionWikiMailxMail

_____________________________________________________________________________________________________

Inici