dilluns 8 de febrer de 2010

Entorn personal d'aprenentatge: PLE

Arran de la lectura del post Diseña tu propio PLE del blog d'en David Álvarez E-Aprendizaje m'he animat a provar de rumiar-hi i dibuixar-lo. Als comentaris hi ha força bons exemples de com pot ser un EPA (o PLE, Personal Learning Environment, en anglès) així que m'he posat a pensar una mica en com funciono jo ara mateix.



M'adono que literalment visc a Moodle, és el lloc web on passo més hores al dia. Primerament per qüestions de feina: el campus IOC, del que en sóc un dels admins, corre sobre moodle (alguna cosa hi dec tenir a veure) i m'hi passo les meves bones horetes treballant-hi. A més, faig formació de professorat per a Xtec sobre moodle al curs D204; sóc facilitador del curs Moodle en català de moodle.org i, per postres, tinc dos moodles de proves, un a ioclabs.xtec.cat, on vaig fent provatures que després passen al campus IOC, i eformacio.edumood.com, un moodle a KeyToSchool que administro per a una bona amiga.

De retruc del treball amb Moodle ha arribat l'ús de Mahara, el sistema d'ePortafolis i xarxa social de codi lliure, walled-garden i moodle-friend. Ara mateix m'encarrego de coordinar la traducció catalana i mantenir la petita comunitat catalana.

Però d'on trec informació fresca, nova, és de twitter. En poc temps he passat a estar completament enganxat a twitter. Les raons, però, les tinc ben clares: hi ha la gent amb qui m'agrada estar i sento les coses que vull sentir. Twitter em permet un grau de filtració de la informació entrant molt gran. Sí, potser em perdo coses, ja ho sé, però no importa, el que m'arriba ja em satisfà. I amb twitter tinc relacions socials amb qui vull i alhora que rebo informació de qualitat.

Aquesta informació o allò que em diuen els altres tuiters (o tuitaires o vés-a-saber-com-se'n-diuen) em proposen em porta, moltes vegades a fer cerques a la web. Cerques que faig amb google i que normalment em donen el resultat esperat. En un proper post espero poder tractar el tema Google, serveis i dependència.

Altres serveis web que utilitzo? Depèn del moment i del temps que tingui. Ara per ara el que més faig servir és, sens dubte , el correu electrònic de gmail, on concentro els dos comptes que tinc i que em facilita enormement la gestió. Potser amb el temps m'acostumaré a les waves, però de moment la cosa està un xic aturada.

Altres serveis que he utilitzat tradicionalment ara mateix els tinc al ralentí. Per exemple, la manca de temps em dificulta enormement la publicació d'entrades en aquesta bitàcola. He de tenir un tema important per posar-m'hi. El mateix em passa  al vell i estimat wiki On se colga el dimoni on amb prou feines hi faig cap entrada. En canvi m'he forçat a anar publicant coses a cataLaTeX on he estat gairebé sis mesos sense fer cap entrada. Ara, però vaig publicant-hi articles cada deu dies aproximadament perquè tinc material de sobres per fer-ho i em sap greu tenir-lo desat.

Etiquetes de comentaris: , , , ,

divendres 22 de gener de 2010

Novel·la negra

Els nadals sempre els aprofito per posar-me al dia en lectures. I enguany, a més, se m'ha ajuntat amb una ciàtica, fet que m'ha donat encara una mica més de temps lliure extra per llegir. I què llegeixo? Tret de les coses serioses de la feina, novel·la negra per desintoxicar. M'agrada tota mena de novel·la policíaca.

Algú va dir que són l'equivalent a les de cavalleria que llegia en Quixote i que tant el van trasbalsar (a mi no m'afecte, tranquils) i d'altres que reflecteixin millor que cap altre (sub)gènere la realitat actual. jo estic per la segona. La Barcelona del Vàzquez Montalbán o els EEUU d'en Marlowe són potser més fidels a la realitat que no pas novel·les més "literàries".

Ara he descobert la novel·la negra escandinava, potser arran de l'enorme tirada que ha tingut en Mankell o la trilogia Millenium de l'Stieg Larsson i que he devorat amb plaer. Aquest darrer va saber trobar la justa mesura entre les actituds humanes més baixes (en els homes que no estimen ni les dones ni a sí mateixos), que podrien en mans de segons quin escriptor fins i tot acabar morbosament massa publicitades, i l'ètica i moral dels protagonistes (no solament del noi, la Lisbeth és un caràcter ben dibuixat i molt humà).

De la mà d'en Larsson, he continuat amb l'Asa Larsson i la seva Aurora boreal, tota una lliçó d'enginy en un ambient tancat per un paisatge hivernal nevat. I després he continuat amb l'islandès Indriasson amb La dona de verd o Les maresmes que, potser a causa del meu vitge a l'illa l'any 2008, l'he trobat particularment interessant i motivador.

Res a veure aquestes novel·les escandinaves o europees, serioses, reals, representatives d'una època i una societat, amb les novel·les americanes. M'he acabat Caso abierto d'en Brian Freeman i res a veure, m'ha decebut força. Un totxo de 400 pàgines on tot acaba passant en les 100 darreres: escenes trepidants que més recorden una guió de pel·lícula d'acció que no pas una novel·la.

Un llibre té el seu propi ritme, a vegades més lent a vegades més ràpid, com una pel·lícula, però no podem barrejar les coses. El resultat sol ser infumable.

Conclusió: torno a la novel·la negra escandinava, ara em toca en Jo Nesbo i el seu Pit-roig.

Etiquetes de comentaris:

dimarts 5 de gener de 2010

Ubuntu Karmic Koala

Sempre em costa una mica decidir-me a actualitzar el SO del meu ordinador perquè com que m'hi passo tantes hores ja sé on ho tinc tot i faig les accions d'esma, sense pensar-m'hi massa, com quan condueixes que instintivament toques el pedal que correspon. En canvi, quan actualitzes encara que sembli que no, sempre hi ha petits canvis que et donen més d'un ensurt. Per això vaig començar per actualitzar a Karmic Koala en el netbook (el mini-jo que li dic, perquè sempre va amb mi): cap problema, tot va funcionar a al primera. Després ho vaig provar amb el portàtil de la feina: aquí la cosa s'ha complicat una mica perquè em dóna un missatge inicial segons el qual no pot muntar un disc virtual, però al cap d'uns segons continua la carrega i, al final, tot funciona perfectament.

Vaig deixar, doncs, per aquestes vacances l'actualització de l'ordinador d'escriptori perquè hi tinc massa coses que no vull perdre. Però la veritat és que tot va anar com una seda i funciona com un rellotge suís. Fins i tot coses que no me n'anaven, com una webcam que tinc, ara funcionen, només cal que el Sr.Google es decideixi a fer videoconferències per gtalk amb linux.

Coses interessants que hi tinc instal·lades:
  • docky és un bonic i ràpid llançador d'aplicacions que se situa en la part inferior de la pantalla amb un aspecte que recorda escriptoris dels macs però de codi lliure, esclar. Havia tingut instal·lat el seu predecessor, gnome-do, però no m'acabava de convèncer. En canvi Docky és tan senzill de configurar les aplicacions que hi volen tenir, el resultat és tan espectacular i el funcionament tan àgil que val la pena tenir-lo:


    Un afegitó per acabar d'adobar el docky: gconf-editor >apps >metacity >general > marcar "Compositing_manager"
  • Dolphin és un gestor de fitxers de l'escriptori KDE que, no sé per què, s'ha inclòs en la versió Karmic. Jo sóc més d'Gnome que no pas de KDE, tot i que utilitzo un parell d'eines molt valuoses per a mi d'aquest altre escriptori. Em refereixo a Kile, el meu editor de LaTeX per excel·lència que només em dóna que satisfaccions, i Okular, el visor de documents de què vaig parlar al gener del 2009. Dolphin és molt visual, fa unes previsualitzacions dels continguts i unes representacions de l'arbre de fitxers impressionants, especialment si es tracta d'imatges, però encara no hi estic massa familiaritzat i hi trobo a faltar una sèrie d'accions que faig amb un toc de ratolí a Nautilus.
  • gEdit cada dia m'agrada més. És un editor de text potentíssim i senzillíssim de fer anar. A més, permet afegir-hi connectors (com ara el compilador de LaTeX o el que obre plantilles de documents) que faciliten enormement la feina.
  • sobre Ubuntu One ja n'he parlat en altres posts del juliol 2009 i deia que estava molt verd. Doncs bé, ara, després d'una infinitud d'actualitzacions, sembla que comença a funcionar bé i s'hi pot començar a confiar els fitxers més delicats. Per a mi l'avantatge que té és que no solament sincronitza el contingut del directori local ubuntu one sinó que, si es treballa des d'un ordinador sense el programari, es pot accedir als fitxers a través de la web. Vaig provar DropBox, un servei similar, però no vaig aconseguir que em funcionés, estava tot molt tendre per a ubuntu; ara potser ha millorat, però ja no tinc ganes de provar-ho. A més, ara amb Ubuntu es poden sincronitzar també entre diferents ordinadors els contactes i les notes del Tomboy.
  • lectors d'ebooks: un bon lector és FBreader: senzill de fer anar, llegeix diferents formats (txt, epub, html,...), molt configurable i que permet crear biblioteques i navegar pels ebooks àgilment. Però jo buscava alguna cosa més, un programa que creés epubs a partir de d'altres formats. Vaig estar buscant per la xarxa i el que vaig trobar, i que tinc instal·lat és Calibre. Calibre no solament és un lector d'ebooks, que n'inclou un, sinó que a més gestiona biblioteques, edita metadades, mostra índexos i converteix ebooks d'un format a un altre, per exemple de PDF a epub o d'HTML a epub. A més, i pels que tenen lector, els permet carregar i sincronitzar llibres des de i cap l'ordinador. Aviat trobarem ebooks per tot arreu i val la pena estar preparats.

Etiquetes de comentaris:

diumenge 3 de gener de 2010

Aplicacions d'AdobeAir

Ja sé perquè escric al blog o faig entrades a cataLàTeX: és per no oblidar-me de les coses que he fet, em serveix de recordatori. Estic segur que consulto jo més els meus propis articles de cataLàTeX i em descarrego els fitxers fonts que no pas el públic en general. Però em va molt bé.

Ho dic perquè avui m'he volgut reinstal·lar l'AdobeAir al netbook i no em recordava de com ho havia fet. He hagut de tornar a començar des del principi per fer-ho. Així que, per a posteriors instal·lacions, m'ho apunto aquí.

AdobeAir és una mena de programa de base, tipus Java, sobre el qual els programadors poden dissenyar-hi aplicacions multiplataforma enriquides, amb força potència. És un producte gratuït que es pot descarregar de la web i, en el cas de Linux, consisteix en un instal·lador:
wget http://airdownload.adobe.com/air/lin/download/latest/adobeAIRInstaller.bin
li donem permisos d'execució
sudo chmod +x AdobeAIRInstaller.bin
i ja procedim a la instal·lació:
sudo ./AdobeAIRInstaller.bin

Molt bé, i ara què? Doncs ara podrem instal·lar aplicacions que corren sobre l'Air. En concret en tinc dues de les que estic força satisfet:
  • TweetDeck és el meu client d'escriptori de tweeter. Es descarrega de la web l'instal·lador i l'AdobeAir s'encarrega d'instal·lar-lo i fer-lo córrer. És molt ràpid, actualitza ràpidament els tuits, permet veure en una sola pantalla molt configurable i en diferents columnes tots els tuits, les mencions, els grups, les llistes, els missatges directes, etc. Molt útil i agradable d'usar, permet carregar imatges, escurça urls automàticament, una joia, vaja.
  • Doit.im és un gestor de tasques, de GTD (getting things done). Per sobreviure a les mil i una coses que he de fer buscava un gestor a la xarxa al que em pogués connectar des de qualsevol màquina des d'on treballi. Remember the milk semblava una bona solució, però va estar donant problemes d'accés durant una sèrie de dies en què el necessitava i vaig cercar una alternativa. Doit.im corre sobre Air i se sincronitza amb un servidor remot de manera que les tasques que creo en una màquina les puc recuperar des d'una altra on també hi tinc el programet; a més se sincronitza amb el calendari de google i me'nvia cada dia un correu amb les feines que m'esperen (quina alegria :-(). No és res de l'altre món, però de moment no peta i fa el fet.

Etiquetes de comentaris:

diumenge 15 de novembre de 2009

Castanyeres a Tenerife

De la mateixa manera que m'ha sorprès veure parades de castanyes a Tenerife amb una temperatura ambient de 25º, també m'ha sorprès, i força, l'acollida que ha rebut el taller sobre Moodle i competència digital que he fet al CEAD Mercedes Pinto de Santa Cruz de Tenerife.

interior del CEAD Tenerife

Quan a final de curs passat l'Olga Díez va saber que aniria al CEAD Las Palmas a fer-hi un taller subre tutoria virtual, va aprofitar la mateixa convocatòria i em plantejà fer-los-en un sobre competència digital. Com que tinc massa coses al cap, durant l'estiu vaig estar preparant el de tutoria (amb Mahara) que vaig fer a principis de setembre a Las Palmas. Però un cop fet, em vaig dedicar a pensar què podria fer a Tenerife.

Sobre Moodle hi ha moltes coses dites i fetes i els que ja hi treballen tenen una certa pràctica amb els aspectes més bàsics. Per això, i d'acord amb l'Olga, vam dir de veure els aspectes diaris menys coneguts, com ara la inserció de multimèdia i so, les actvitats menys conegudes (wiki, lliçó i taller), la potència dels grups i els agrupaments, el meravellós món del llibre de qualificacions, les activitats condicionals i "tips and tricks" en general.

Han estat unes 16 horetes intenses de dedicació no sols meva, sinó dels participants que s'han bolcat d'una manera que no m'esperava. Tot el que els deia o feia fer els ha entusiasmat. Han fet la presentació personal en un Taller on han hagut de qualificar la de 3 companys. Han conegut les lliçons i han fet un treball en grup amb wikis. Han descobert que l'activitat que un veia, el seu veí de taula no la veia. Han vist com es categoritzen preguntes de qüestionari, elements de qualificació, entrades de glossari,... Com es crea una plantilla de l'activitat base de dades, com s'avaluen i comenten les entrades d'un glossari. En fi, un seguit de cosetes noves que s'aparten de l'ús més prosaic de Moodle, es a dir, dels recursos i els qüestionaris.

Jo només coneixia l'Olga, que ha estat la meva introductora i cicerone, però a partir d'ara tinc una colla d'amics i amigues a Tenerife. Aquest viatge ha estat per a mi també molt interessant, he descobert moltes coses i n'he après un munt. I això sense uns companys de la mida d'aquests no hagués estat possible, el meu agraïment més sincer.

Ep! I m'han donat a tastar coses tan bones com l'escaldón, uns pastissets de boniato i cabell d'àngel i gòfio amb mel de palma. Impressionant.

Etiquetes de comentaris: ,

dissabte 31 d’octubre de 2009

Moodlemoot 2009 a Madrid

Com sempre aquesta és la meva visió personal i esbiaixada de la Moodlemoot 2009 que s'acaba de celebrar a Madrid. L'escric a l'AVE de tornada per escurçar encara una mica més les dues horetes i mitja de viatge i aprofitant que encara en tinc el cap ple.


La meva moot ha estat un dia més curta perquè vaig afegir-m'hi el divendres 30 en lloc del dijous 29 que va començar. Ha estat curta però intensa tot i que enguany hi he participant com a públic. No hi he volgut presentar res, m'he estimat més assumir el rol de participant, escoltar, intervenir quan hi havia l'oportunitat, compartir el poc coneixement que encara em queda i deixar que flueixi. Potser l'any que ve tindré més ganes de presentar coses, però no enguany.

Només arribar em vaig acreditar i em van donar una cartera blava amb el logo de la trobada, el programa, el certificat explicava d'assistència, una samarreta de la moot i una tassa molt xula (els 40€ de la inscripció han donat per a molt). Com que ja tenia pensats i m'havia inscrit en els tallers des d'un bon inici vaig adreçar-me el primer. Penso que un dels encerts d'aquesta edició ha estat sens dubte el fet de transcórrer al voltant de tallers on la persona encarregada explicava la seva experiència, els talleristes la seguien i aplicaven directament a l'ordinador (molts netbooks en dansa) i compartien els seus coneixements. Molt millor que les clàssiques presentacions que acaben cansant per molt novedoses que siguin les coses que s'hi diuen. Aquest punt ha estat molt ben valorat en la unconference i esperem que a la propera edició es continuï en aquesta línia.

El primer taller va ser el d'en Marc Alier i companys sobre web services. Era força tècnic i adreçat a desenvolupadors, però els profans com ara jo en vam treure un parell d'idees clares. En la versió 2.0 de moodle (i en un backport a la 1.9.n) s'hi admetran els webservices, és a dir, moodle deixarà entrar a altres aplicacions a determinats punts de la seva base de dades de manera que s'hi podrà llegir i/o escriure informació. Una cosa semblant al que fan moltes aplicacions que entren a twitter i n'aprofiten informació emmagatzemada o bé en posen de nova. El taller va consistir en una petitíssima explicació per, a continuació, donar una aplicació de mostra que convenientment personalitzada creava usuaris a la BD d'un moodle de prova. Sembla, doncs que estem en el camí d'obrir moodle a la web 2.0 perquè aquests webservices seran independents de la versió de moodle i podran desenvolupar-se independentment.

L'hora del cafè de qualsevol acte és la millor de totes. No solament t'escalfes la panxa sinó que ho fas en companyia, retrobes amics, saludes coneguts i xerres pels descosits. Jo crec que un tipus d'acte al voltant d'unes tasses de cafè i alguna coseta per picar seria un èxit total.

El següent taller es titulava El dilema de l'apertura. En David Vidal i en Lluís Soldevila ens plantejaren una activitat de reflexió amb caràcter lúdic consistent en dividir els assistents en dos equips: els moodlers per una banda i els googlers per l'altra amb l'encàrrec de defensar a ultrança l'aplicació corresponent. Es tractava de veure que ni moodle és totalment constructivista ni absolutament tancat ni, per altra banda, google i les seves aplicacions vindran a donar totes les solucions a l'aprenentatge. Tant de bo aviat puguem reunir el millor dels dos mons.

El dinar va ser de nou una oportunitat de fer-la petar i compartir novetats, en aquesta ocasió amb la gent d'Xtec, la Sara i en Francesc, i moodlers de Barcelona com l'Ângels. Parlarem de projectes que s'engeguen, com ara Alexandria, el repositori de recursos moodle d'xtec acabat d'aparèixer i de projectes poc seriosos adreçats als mitjans i que mai veuran la llum. Es sempre un plaer poder parlar amb calma de tot plegat.

A la tarda taller de qualificacions amb la Lluïsa Nuñez. Dóna gust sentir parlar d'un tema a qui el coneix en profunditat i la Lluïsa aquest el domina. La Irene em va fer veure l'error que tenim als materials sobre el tema de la transformació escales personalitzades a valor numèric que no acabo de veure clar i que crec que amb les millores de la versió 1.9.6 caldrà estudiar com queda.

Després d'una xocolata amb xurros s'inicià una taula rodona amb el tema "Formes de col·laborar amb Moodle". A la taula diferents aproximacions al tema representades pel Jordi Adell, en Jesús Gonzalez Barahona, la Isabel Renedo, en Jordi Vila i en Mario impulsor/desenvolupador de la distro Max. S'explicà com es pot col·laborar amb Moodle des de reportar bugs Martin Langhoff) a traduir la interfície, passant per la traducció de documentació en lloc de redactar-ne de nova (Lluïsa) o donant ajuda en els fòrums. En realitat el tema anava generalitzant-se a "Formes de col·laborar amb el programari lliure" i si s'hagués de criticar potser s'hauria de dir que totes les veus anaven en el mateix sentit i que potser alguna de discordant hagués servit per esperonar un xic més als ponents i als assistents.

El sopar i els mojitos es varen celebrar en el teatre del Matadero. Segons l'Ismail Ali, el portantveus dels organitzadors, fins al setembre no van poder confirmar aquest espai i que l'han hagut de preparar i dotar d'infraestructura només en un parell de dies. Però s'ha de dir que se n'han sortit molt bé i que el fet de tenir espais oberts en un ambient creatiu com el que ha resultat del reaprofitament de l'antic escorxador és una de les altres claus de l'èxit d'enguany. El sopar, que vaig fer amb moodlers catalans (Isabel Varela, Rosa Mª Trias, ...) fou amenitzat per un duo musical i, al final de l'actuació se sortejaren diferents aparells informàtics que, com era d'esperar, no m'han tocat a mi. Però me n'alegro pels premiats/des. La festa continuà, però jo em vaig retirar cap a les dotze perquè estava llevat de de quarts de 5 del matí.

El matí ja de dissabte 31 ha començat bé amb la trobada a la cafeteria de l'hotel mentre esmorzàvem amb el Jordi Adell, l'Isidro Vidal i un parell de moodlers més. La conversa interessant ens ha fet córrer després per no fer tard a la moot.

Al matí només hi havia programat un taller de 10 a 12. He assistit al de Lecciones y Talleres de la Charo Fernandez. Un treball impressionant de preparació que desborda les dues horetes que durava, estructurat i ajustat en el temps. He de felicitar la Charo per la seriositat i professionalitat demostrada. Hem començat per les lliçons on hem fet una passejada ràpida i hem tingut l'oportunitat d'entrar en el nostre espai de pràctiques on hem completat una ramificació d'una lliçó que hi teníem preparada. Després hem passat als Tallers i què millor que entendre com funciona un taller que participar en un. La Charo ens havia preparat un taller on hem actuat com estudiants enviant una tasca (l'enllaç a una imatge de Flickr), ens hem autoavaluat i finalment hem avaluat la feina de tres companys. Tot això en uns tres quarts d'hora, increïble la feina prèvia que hi havia darrera. Un 10.

Després d'un ràpid cafè ha començat la unconference on, en realitat s'ha començat fent un emocionat agraïment a la feina que ha dut a terme tot l'equip d'aquest moot, des dels tècnics de so o vídeo fins als gestors administratius de la trobada. Després s'han donat paraules entre els assistents que han analitzat els punts a favor d'aquesta moot i els negatius (en realitat només un: el so dels espais que a vegades arribava als veïns). En Jordi Vila ha proposat que es creï una associació d'usuaris de moodle que es faci càrrec del domini moodlemoot.net i que pugui emetre certificats d'assitència i formació, una idea força assenyada i interessant. Particularment crec que les institucions més potents que usen moodle haurien de ser les primeres en posar-s'hi, més que res pels recursos que estalvien usant programari lliure. S'ha recomanat que segueixi el format d'aquesta per a propers edicions i no s'ha pogut donar el relleu perquè els candidats, la Universitat de Salamanca i la Consejeria de La Rioja, havien excusat la seva assistència. Però segur que un lloc o altre es farà.

En acabat ens hem acomiadat dels ressagats que encara corríem per allà i ens n'hem anat a dinar amb en Josep Verd a qui tenia ganes de saludar perquè l'any passat finalment no va poder venir a la moot. Està laboralment jubilat però segueix en la bretxa fent cosetes i aprofitant l'enorme potencial que encara té, que duri. I en acabat, passeget cap a l'estació i al tren cap a casa.

Resumint, una moot molt ben aprofitada en la qual he aconseguit el meu triple objectiu: saludar gent (molt interessant la xerradeta amb l'Iñaki Arenaza sobre Mahara), aprendre alguna coseta més sobre Moodle i, sobretot, passar-m'ho bé.

Etiquetes de comentaris: ,

diumenge 27 de setembre de 2009

Taller Tutoría on line per al CEAD Las Palmas

Cap al mes de maig passat en Pedro Villarrubia em va proposar per a fer un taller semipresencial sobre Tutoria on line al seu centre, el CEAD Las Palmas de Gran Canària. Quan en vam parlar ja els ho vaig dir: en aquest moment tinc al cap renovar la tutorització dels estudiants a distància amb l'ús de l'eportafolis, de Mahara. Així que el taller parlaria de tutoria i d'eportafolis. Cap problema, van dir, endavant.

La meva idea és que a través de la tutoria es rebaixin els possibles problemes tecnològics que Mahara pugui plantejar (adscripció a grups, creació de blogs o de vistes, ús de la missatgeria, etc) per tal d'aplanar el camí cap a l'ús docent de l'eportafolis. És a dir, es tracta de utilitzar Mahara en la tutorització dels estudiants, crear grups amb els tutorats i la persona tutora per, d'aquesta manera, rebaixar la corba d'aprenentatge tan conceptual com tecnològica de l'eportafolis. Després, quan des de les àrees curriculars es decideixi quan, on i com utilitzar l'eportafolis, ja tindrem la primera passa feta: ningú no podrà dir que no sap com fer-ho, simplement ho farà i aprofitarem així tot el potencial comunicatiu de l'eportafolis.

El Taller va tenir una part presencial que vam fer al mateix CEAD de Las Palmas a l'illa de Gran Canària. Van ser tres dies intensos però molt interessants. No solament pel treball i la reflexió en grup fets al voltant de tema de la tutorització, sinó pel coneixement personal. Vaig conèixer força gent interessant del centre i vam aprofundir l'amistat amb en Pedro i la seva família, amb qui vaig tenir l'honor de compartir un dia de platja i natura a Maspalomas. També vaig conèixer un parell de twitters que segueixo (i em seguexien): la Lola Carreño i en Felipe Morales, veins de carrer amb en Pedro però que es van conèixer a través de twitter (qui ho havia de dir).



La part telemàtica del Taller s'acabarà a finals d'aquest mes. Vam plantejar una sèrie de tasques que no vam tenir temps de fer presencialment que s'han desenvolupat directament en els fòrums de Mahara, i l'encàrrec de feina consistent en fer una proposta pel Pla d'acció tutorial del centre.

Pel que porto llegit en els fòrums i treballs sembla que el taller ha sigut força útil. La tutorització al batxillerat no s'ha tingut mai massa en compte. Com a germà (germanastre?) petit de la universitat el batxillerat sempre ha suposat que els estudiants són prou madurs com per a no necessitar la presència d'una persona tutora, amb el professorat n'hi havia prou.

Però si des de la universitat ara es reivindica el paper de la tutoria, al batxillerat encara es fa més necessària, crec jo. Per això, partint d'una situació en què la tutoria té potser un caràcter administratiu o burocràtic, crec que he sembrat la llavor per transformar-la i fer-la efectiva. L'objectiu del taller era, ja els ho vaig dir de bon principi, fer-los reflexionar sobre la seva feina quotidiana i fer que se la replantegessin i miressin de trobar oportunitats de millora. Crec que n'han trobat moltes i, el que és millor, penso que les volen dur a terme. Si és així, haurà valgut la pena el Taller.

I jo? Què n'he tret de tot plegat? He après una pila de coses sobre tutoria on line, eportafolis i en especial sobre Mahara. Però per damunt de tot he conegut persones.

Etiquetes de comentaris:

Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-No comercial-Compartir Igual 3.0 Espanya de Creative Commons