|  HISTORIA DE LA NAVEGACIÓ AÈRIA
    L'aviació 
        general agrupa totes les formes de vol civil no subjectes a les activitats 
        militars i de les línies aèries. Són els vols privats, executius o de 
        negocis, esportius o recreatius, publicitaris, d'ensenyament o entrenament, 
        de transport de càrregues, d'aixecament geogràfic o topogràfic; i tots 
        aquells relacionats amb l'agricultura (fumigació i control de plagues), 
        protecció civil, lluita contra el foc, etc. Però també cal 
        anomenar el globus aeroestàtic que és la base de l'inici 
        de tots aquests anteriors.
 En gairebé tots els països l'aviació general ha passat 
        a formar part del sistema de transport aeri des que s'iniciés tímidament 
        cap al 1920. En l'actualitat les activitats d'aquesta forma de vol impliquen 
        a varis tipus d'aeronaus entre els quals destaquen els helicòpters, els 
        aeroplans i els reactors. Les velocitats d'aquests aparells oscil·len 
        entre els 200 km/h fins als 800 km/h. En 
        l'actualitat els aparells reactors utilitzats per les empreses i executius 
        rivalitzen amb els més complets aparells comercials, és més, alguns reactors 
        comercials s'han arribat a convertir en avions de luxe per al transport 
        d'executius. Entre 
        les seves característiques es troben les d'estar preservadors, a fi d'arribar 
        a grans altituds i per tant obtenir una major economia i autonomia de 
        vol; també solen disposar d'una completa electrònica aeronàutica: radar, 
        equips de situació i comunicació per satèl·lit, de servei meteorològic, 
        etc. Les 
        activitats aèries esportives i recreatives constitueixen una altra important 
        àrea de l'aviació general. A més dels vols sense motor mitjançant planejants, 
        i els realitzats amb planejares d'estructura lleugera dotats d'un petit 
        motor (ultralleugers), també entren dintre d'aquesta branca els vols lliures 
        (ala delta i paracaigudisme) i els realitzats mitjançant globus aerostàtics. 
        Alguns d'aquests esports s'engloben dintre dels coneguts com "esports 
        de risc" o "esports d'aventura", com són el sky-surf o 
        el paracaigudisme.  
       EL VOL ESPORTIU I RECREATIU En 
        el vol esportiu i recreatiu s'engloben modalitats de vol, generalment 
        recents, la pràctica dels quals té per objectiu la competició esportiva 
        o el gaudir de sobrevolar els aires contemplant el paisatge des de posicions 
        privilegiades per a l'observador. Algunes formes de vol, denominades de 
        risc o aventura, solen suposar un major perill per a la integritat dels 
        seus practicants, pel que sol ser necessari una formació prèvia a càrrec 
        de persones expertes.Com 
        s'ha dit, algunes activitats de vol esportiu i recreatiu constitueixen 
        major risc per a la integritat de qui els practica, en comparació de les 
        clàssiques. Es reconeixen així el paracaigudisme, lsky-surf i l'ala 
        delta, entre daltres no tan conegudes EL GLOBUS AEROSTÀTIC El 
        globus aerostàtic és un aparell constituït per una bossa esfèrica impermeable 
        en l'interior del qual s'injecta aire calent o algun gas més lleuger que 
        l'aire. Per a fer-los tripulables, els globus suspenen una barqueta unida 
        que permeten transportar a una o més persones. Els primers globus utilitzaven 
        aire calent i disposaven d'un cremador per a reposar la calor perduda. 
        Els més moderns utilitzen gasos com l'hidrogen o l'heli. Un cable que 
        penja de la cistella permet mantenir fix el globus a terra sense necessitat 
        de desinflar-lo. Va 
        ser al 1783 quan uns fabricants de paper francesos anomenats Joseph i 
        Étienne de Montgolfier, van fer volar un globus omplint-lo d'aire calent. 
        L'experiment no va passar desapercebut, i en el mateix any el físic i 
        químic francès Jacques  Alexandre 
        César Xerris, va aconseguir recórrer una mica més de 40 km. amb un globus 
        ple d'hidrogen, no va acabar l'any sense que s'aconseguís realitzar el 
        primer vol d'un globus tripulat, a càrrec del físic francès Jean-François 
        Pilâtre de Rozier. El Canal de la Mànega es va creuar per primera vegada 
        amb globus al 1785, portant a bord al aeronauta francès Jean Pierre Blanchard, 
        i el metge-científic nord-americà John Jeffries. Abans de finalitzar el 
        segle altres investigadors van realitzar vols a Europa i Estats Units. Els 
        globus aerostàtics van anar àmpliament utilitzats durant la Guerra Franco-Prusiana 
        de 1870. Els exèrcits d'ambdós bàndols els van utilitzar sobretot en la 
        seva modalitat de captius, és a dir, subjectes a terra per a poder utilitzar-los 
        com plataforma d'observació del camp enemic. També van ser utilitzats 
        en la Guerra de Successió nord-americana, lloc on laeronauta i militar 
        alemany Ferdinand von Zeppelin (1838-1917) va concebre el disseny del 
        seu famós dirigible, quan, lluitant al costat dels nòrdics, observava 
        els globus aerostàtics captius que s'utilitzaven en la conquesta per a 
        vigilar les posicions enemigues. En la Primera Guerra Mundial també van 
        tenir protagonisme, encara que començaven a despuntar les noves aeronaus, 
        especialment per a llançar petites bombes de mà sobre les tropes enemigues. Durant 
        tot el segle XX diversos aeronautes 
        van aconseguir ascensions dels seus globus a gran altura. El físic suís 
        Augueste Piccard (1884-1962), 
        famós per aconseguir submergir-se en el mar al 1954 a 4.000 metres de 
        profunditat, va explorar també l'estratosfera mitjançant globus aerostàtics. Al 1931 Piccard 
        va arribar l'altitud de 15.797 metres i a l'any següent va arribar a 16.507 
        metres, en un globus ple d'hidrogen que suspenia una cabina metàl·lica 
        esfèrica i totalment hermètica. Al 
        1935 el rècord de Piccard va ser superat pels militars nord-americans 
        Orvil Anderson i Albert Williams Stevens, a l'arribar a els 22.080 d'altura. 
        A partir daquell moment s'anirien superant les marques d'altitud 
        constantment: al 1957 el tinent de les Forces Aèries d'Estats Units David 
        Simons, va aconseguir ascendir fins als 31.100 metres, recorrent 652 km. 
        i romanent en l'aire 32 hores. El 27 d'agost de 1960 el capità Joseph 
        Kittinger va establir dos noves marques d'altura i de descens en paracaigudes, 
        a l'arribar a els 31.354 metres i llançar-se a continuació en paracaigudes 
        des d'aquesta altura. El 4 de maig de 1961, Malcolm Ross i Victor Prather 
        van establir la marca de 34.679 metres amb un globus que va desenganxar 
        des d'un portaavions de l'Armada nord-americana.  Durant 
        les següents dècades es van aconseguir superar diferents reptes amb globus, 
        especialment l'encreuament de l'Atlàntic en solitari a càrrec de Kittinger 
        entre el 14 i el 18 de setembre de 1984. La primera volta al món amb globus 
        sense escales es va portar a terme al març de 1999, per Bertrand Picacard, 
        nét del famós explorador de l'estratosfera Auguste Piccard, en companyia 
        del britànic Brian Jones, havent recorregut en 20 dies 46.759 km. des 
        dels Alps suïssos fins a Egipte.   EL VOL SENSE MOTOR  El 
        vol sense motor és un esport consistent a volar amb una nau freturosa 
        de motor cridada veler o planejant prou lleugera per a permetre que es 
        llisqui o planegi en l'aire. Aquestes naus aprofiten els corrents ascendents 
        d'aire per a aconseguir guanyar o mantenir l'altitud.
 Les 
        primeres naus planejants estaven construïdes amb fusta, el precursor va 
        ser l'inventor alemany Otto Lilienthal, que va realitzar estudis i dissenys 
        sobrela dinàmica de les ales en la dècada de 1890. Lilienthal va realitzar 
        més de 200 vols utilitzant el seu prototip. Posteriorment, els germans 
        Orville i Wilbur Wright van desenvolupar i van millorar aquests dissenys, 
        aconseguint en 1903 fer volar el primer planejador dotat amb un motor 
        de combustió interna. En 
        l'actualitat, els moderns planejants sense motor són fabricats amb materials 
        molt lleugers, com la fibra de vidre, i ales molt fines i extremadament 
        llargues, de fins a 20 metres de longitud. Solen dur els controls i instruments 
        típics de qualsevol avió, com són el timó d'adreça, profunditat, flaps, 
        altímetre, brúixola, ràdio, etc. La nau sol ser catapultat o remolcat 
        per un avió amb motor mitjançant un cable subjecte al morro, fins a altituds 
        de fins a 900 metres, on és deixat anar perquè es governi de forma autònoma. 
        El temps de vol depèn dels corrents tèrmics i els corrents d'alta pressió. 
        Els corrents tèrmics ascendents solen formar-se per efecte de la calor 
        que s'acomiada del sol, en els vessants de les muntanyes i altres superfícies 
        propícies, com els terrenys àrids i proximitats dels cúmuls de núvols. La 
        tècnica per a volar sense motor sense perdre altura consisteix a buscar 
        els citats corrents tèrmics una vegada deixat del remolcador. Per a romandre 
        en l'aire el pilot ha de poder volar d'un costat a un altre d'una muntanya 
        on existeixi un corrent d'alta pressió. Si el vol es realitza en camp 
        obert, llavors el pilot haurà d'anar buscant corrents tèrmiques a fi d'impulsar 
        a la nau cap amunt. Dintre del corrent, el pilot pot girar, desplaçar-se 
        o guanyar altitud. Una vegada arribada l'altura màxima dintre d'un corrent, 
        el pilot haurà de dirigir-se a la caça d'una nova tèrmica si desitja mantenir-se 
        sense aterrar. Els 
        moderns planejants permeten arribar a grans velocitats i romandre en l'aire 
        més temps, fins i tot en absència de corrents, gràcies als dissenys de 
        les ales i materials lleugers amb que estan construïts. Els planejadores 
        utilitzats en competicions poden arribar a mantenir velocitats de vol 
        superiors als 160 km/h, en carreres de 300 km. El vol sense motor s'ha 
        fet molt popular en tot el món. Va començar com esport al 1910 a Alemanya 
        i al 1922 ja es van realitzar les primeres competicions. Al 1937 es va 
        celebrar el primer campionat mundial. El premi més distingit és anomenat 
        amb el nom del precursor del planejant i inventor d'aquest esport, l'alemany 
        Otto Lilienthal.  L'ala 
        delta és un altre planejant que ens recorda en certa mesura als clàssics 
        estels infantils. Es tracta d'una superfície en forma de delta recoberta 
        amb una tela, i amb una estructura normalment metàl·lica d'alumini o de 
        fibra però molt lleugera. El pilot va suspès en el centre de l'estructura 
        mitjançant un arnés i en una posició habitualment estesa. A través d'una 
        sèrie de posicions i moviments pot controlar i dirigir l'aparell. Generalment 
        es desenganxa llançant-se des de zones elevades, com pujols, turons o 
        penya-segats. Els fonaments de vol d'un ala delta, com succeeix amb els 
        estels, són senzills i semblants als de qualsevol altra aeronau. L'ala 
        aprofita els corrents d'aire que es desplacen al voltant de la superfície 
        de sustentació, creant una força ascensional en la part superior de l'ala. 
        La velocitat de descens és molt baixa, i aprofitant els corrents ascendents 
        es pot mantenir el vol durant llargs períodes de temps, recórrer llargues 
        distàncies i fins i tot realitzar acrobàcies. ELS ULTRALLEUGERS  Els ultralleugers són petits avions monoplaça o biplaça, modificats de 
        lala delta, que doten dun motor que no sol superar els 40 
        Cv de potència ni els 170 Kg de pes. No sol ser una aeronau per a ús esportiu 
        ni vol de risc, de fet aquests aparells tenen un risc baix d'accident; 
        els que practiquen aquesta modalitat de vol solen buscar el plaer de desplaçar-se 
        per l'aire contemplant el paisatge des de les altures.
 Lultralleuger 
        va néixer en la dècada del 1970, com resposta a la inquietud dels aficionats 
        al vol en ala delta per donar un motor a aquest planejant que els va permetre 
        practicar vol lliure en paratges no propicis per a aquesta pràctica, atès 
        que el vol sense motor sol realitzar-se en zones de terreny accidentat. 
         En 
        l'actualitat els ultralleugers equipats amb l'ala delta han evolucionat 
        pel que fa a l'estructura aerodinàmica i la seva forma de control. Els 
        més moderns utilitzen timons com succeeix amb els planejants clàssics, 
        podent arribar a velocitats de fins a 80 Km/h amb motors de dos temps. 
        Tant per a l'enlairament com per a l'aterratge es necessiten només uns 
        pocs metres. Com equipament, se sol incloure un casc protector i un paracaigudes. |