Transtorn en la lectoescriptura

  1. Transtorn en la lectoescriptura (dislexia, disgrafia, disortografia)
  2. Processos que intervenen en la lectura
  3. Processos que intervenen en la escriptura
  4. Avaluació de la lectoescriptura
  5. Intervenció

1.- La dislexia és la dificultat per la distinció i memorització de lletres o grups de lletres, manca de ritme i ordre en la col .locació i estructuració deficient de les frases, que afecta tant a la lectura com a l'escritura.

Existeixen classificacions que la diferencien entre:

La disgrafia és una alteració en l'execució motriu en l'escriptura que afecta a la forma de les lletres (mala lletra)

La disortografia són el conjunt d'errors de l'escriptura que afecten a la paraula i no a la seva grafia. No afecta a la forma direccionalitat o traç de les lletres, sinó a l'aptitut per transmetre el codi lingüístic amb els grafemes o lletres corresponents.

 

2.-Processos que intervenen en la lectura

  1. Processos perceptius. Els ulls realitzen moviments, avançant en petits salts (moviments sacàdics), fixacions i anàlisis visual (global o lletra per lletra)
  2. Processament lèxic. Una vegada reconegudes les lletres accedim al seu significat mitjançant dues vies
  3. Processament sintàctic. Una vegada reconeguda una paraula en una oració s'ha de veure com aquesta es relaciona entre si mitjançant
      • ordre de les paraules
      • paraules funcionals
      • significat de les paraules
      • signes de puntuació
  4. Processament semàntic. Representació mental dels diferents elements d'una oració
      • Les funcions dels diferents participants
      • Quin tipus d'acció es du a terme
      • Els complements: quan i on té lloc l'acció
  5. Processament del texte. Entendre com l'autor en el texte ha estructurat una idea

3.- Processos que intervenen en la escriptura.

  1. Planificar el missatge, es generen idees, hipòtesis, s'organitzen les idees i es formulen uns objectius
  2. Textualització, s'organitza i es transforma la idea en la construcció de la estructura sintàctica en les oracions que s'utilitzen
  3. Revisió, s'analitza el que s'ha escrit per comprovar si s'han assolit els objectius

Atenent a que les dificultats en els processos de lectura no es presenten de forma aïllada als processos escriptors es procedirà a fer-ne una avaluació conjunta

4.- Avaluació lectoescriptura

Necessari tenir en compte tots els components que afecten en la lectura i escriptura, processos perceptius, processos lèxics (ruta visual, ruta fonològica), processos sintàctics, semàntics ...

Mitjançant el dictat, la còpia, la lectura de paraules , la comprensió, l'escriptura espontània s'avalua el grafisme, la irregularitat de la lletra, l' ortografia, les errades lectores...

Amb un protocol d'exploració optomètrica es poden veure si hi ha problemes greus de binocularitat, moviments sacàdics, fixacions, duccions...i si es necessari es portarà a un especialista en reeducació optomètrica.

Amb un protocol d'exploració de la lateralitat es pot veure si hi ha dominància i si aquesta es correcta

Com a indicadors de causes emocionals ens poden servir el test de la figura humana, de l'arbre, de la família...

Per veure l'estress emocional un test kinesiològic

Es pot complementar l'avaluació amb la utilització de diversos test estandaritzats.

5.- Intervenció

Una vegada identificats quins són els mecanismes responsables del dèficit lector o escriptor la intervenció s'adreçarà a la recuperació dels processos deficitaris, millorar la autoestima, la audició, la lectura, la escriptura, els processos perceptius, la psicomotricitat general...

En les dificultats dels processo perceptius es poden treballar amb els aspectes psicomotrius, incidint amb moviments que actuen sobre els reflexos primaris per aconseguir un equilibri entre els diversos canals sensorials, amb circuits preventius i exercicis de gimnasia cerebral que ajuden a la lateralització del cos, amb exercici de concienciació corporal, amb tècniques de relaxació que disminueixen el grau d'ansietat...

Per regular l'ambit emocional ( pors, angoixes, manca d'autoestima, autoexigència) les flors de Bach, les sessions kinesiològiques, l'art teràpia, la musicoteràpia, poden ser de gran ajuda...

Entrenament en les habilitats lectoescriptores, amb jocs de paraules homòfones( baca/vaca), paraules estrangeres, lectura de paraules de diverses categories semàntiques ( criteri longitud, fonètica), lectura de pseudoparaules, ordenar paraules, classificar paraules, substituint paraules, completant frases, textos incomplerts, contestant preguntes, fent esquemes, resums, afavorint estratègies d'autocorrecció...