El maig francès de 1968, en una França marcada per estructures socials molt jeràrquiques i rígides, representa un trencament, una rebel·lió, una revolució cultural. La dècada dels 60 es caracteritzen, en el món occidental, per un canvi cultural en pluralitat d'àmbits. Ara bé, l'impuls inicial i motor d'aquesta transformació no es troba a Europa sinó als Estats Units d'Amèrica.

Amb Kennedy a la presidència, la societat americana inicia una intensa lluita pro drets civils i polítics. Els ciutadans negres protagonitzen la multitudinària marxa sobre Washington; les dones reclamen drets impulsant el moviment feminista; els joves protesten per la intervenció bèl·lica a Vietnam, obrint-se camí el moviment pacifista. A la Universitat de Berkeley (Califòrnia), on havien arribat pensadors europeus de l'Escola de Frankfurt, es viu la rebel·lió d'una societat benestant que exigeix un canvi en les relacions socials. Es reivindica una revolució en tots els fronts, inclosos el sexual i el propi estil de vida; el moviment hippy és una mostra més d'aquesta revolta.

La revolta i les barricades a París i a altres ciutats franceses, al llarg del mes de maig de 1968, foren més una revolució cultural més que no pas política. Les exigències polítiques de la joventut francesa, reivindicades al marge dels grans partits polítics democràtics, van ser derrotades; però no les exigències de canvi cultural, que han perdurat i incidit provocant un canvi de valors. El maig del 68 ha implicat un alleujament de les estructures jeràrquiques. Ha canviat la manera d'entendre la sexualitat, essent la píndola uns dels factors a favor de l'emancipació de la dona; han canviat les relacions entre pares i fills, han canviat les relacions entre professors i alumnes; han canviat les relacions amb la natura obrint-se pas actitud més ecologistes; ha canviat la visió de la vida quotidiana.

Cronos

1953: Marcuse, de l'Escola de Frankfurt exiliat als EUA,
    publica Eros i civilització
1955: Píndola anticonceptiva

1962: El papa Joan XXIII inaugura el Concili Vaticà II
1962: Apareix el grup musical The Beatles

1963: Assassinat del president dels EUA, J.F.Kennedy
1963: Inici de la guerra del Vietnam

1964: Sartre rebutja el premi Nobel

1965-1973: Intervenció dels EUA a Vietnam
1968: Assassinat de Martin L. King

1968'maig: Ocupació Universitat de la Sorbonne.
    Revolta estudiantil; barricades.
    Dissolució del parlament francès

1968: Tropes soviètiques avorten la "primavera de Praga".