Anna Ribas i Manel Codina

Filosofia en Temps de confinament

“Escribir es defender la soledad en que se está; es una acción que sólo brota desde un aislamiento efectivo, pero desde un aislamiento comunicable, en que, precisamente, por la lejanía de toda cosa concreta se hace posible un descubrimiento de relaciones entre ellas.”

Maria Zambrano. Hacia un saber sobre el alma. Alianza Literaria.

En aquests dies de confinament, ens pot ajudar a mirar endavant, compartir tot allò que té a veure amb la creativitat, per això hem pensat de crear una pàgina de reflexió compartida sobre el temps de confinament. Una porta oberta on la fotografia, la lectura, el dibuix, la poesia, la reflexió, ens serveixi per dipositar tots aquells sentiments i emocions que ens acompanyen en aquests moments.

Ètica

• Treball 1. Veure aquest capítol de la dimensió desconeguda (Button, button (1986)) i conesteu el Qüestionari.

El relat “Button Button” de Richard Matheson, ens  presenta un dilema: prémer un botó pot solucionar els problemes econòmics de la nostra família i destrossar a una altra que no coneixem.

Història de la filosofia (2n de batxillerat)

Locke

Coses per fer:

Immanuel Kant

Kant: teoria del coneixement

Kant: ètica

Stuart Mill

Stuart Mill: utilitarisme

Friedrich Nietzsche

Nietzsche: Apol·lo i Dionís

Nietzsche: Nihilisme

Nietzsche: Voluntat de poder i etern retorn

Coses a fer:

Filosofia (1r de batxillerat)

Llegir la sisena caminada: La dificultat de saber què és èticament bo. Contestar el següent qüestionari. (Enviar per correu: Anna: ribasann@ipm.cat, Manel: mcodina3@xtec.cat)

Llegir la setena caminada: La fragilitat de la convivència. Contestar el següent qüestionari abans del 20 d'abril. (Enviar per correu: Anna: ribasann@ipm.cat, Manel: mcodina3@xtec.cat).

Ens regalem una imatge: Fotoconfinament

Llegir el següent article: El dilema del tramvia: He de sacrificar una vida per salvar-ne a cinc

Sociologia (1r i 2n de batxillerat)

1. Els alumnes de Sociologia (1r i 2n de batxillerat) podeu llegir i resumir el llibre Identidades asesinas de Amin Maalou:

2. Llegir i fer un comentari personal de l'article de YuVal Harari: El mundo despues del coronavirus.

La reflexió la heu que penjar a la Pàgina de reflexió compartida sobre el temps de confinament

3. Mirar el següent vídeo:

Una clase dividida from Raiden on Vimeo.

Materials per pensar en temps de confinament:

Capítol sobre la por del programa de TV3: Amb filosofia

La por és una emoció arrelada al cos que condiciona els nostres pensaments i les nostres accions. Com a individus i com a col·lectivitat. Hi ha pors que han canviat al llarg del temps i pors immutables que constitueixen la condició humana. ¿Què es pot fer amb les pors? ¿Com pensar-les? Amb la participació de les filòsofes Agnes Heller i Julia Manzano, el poeta i assagista Antoni Marí i l'antropòleg i narrador Adrià Pujol Cruells.

Mar Padilla: Por qué las ideas de la filósofa Hannah Arendt nos sirven de brújula en tiempos de coronavirus

David Runciman: El coronavirus no ha suspendido la política, ha revelado la naturaleza del poder.

Article de Yuval Harari: El mundo despues del coronavirus

Entrevista a José Ignació Latorre (físic): "Estados Unidos tiene una tradición individualista... Es posible que allí se tomen las primeras decisiones de profundo calado ético y que dividirán a la humanidad"

Marina Garcés. Reflexions sobre la nova era.

Josep Ramoneda. El confinament, la por i la culpa. Ara. 17 de març de 2020.

Ramon Alcoberro. Epidèmies, pors, literatura... El temps. 2 del març de 2020.

Jordi Cabré. S’ha acabat el confinament. El Punt Avui. 17 de març 2020.

Webs d'accés temporalment gratuïts (molt interessants) (Música, pintura, teatre, opera...)

Aquest article reflexiona sobre criteris i valors ètics en la presa de decisions en el marc del desenvolupament d'una epidèmia. Són reflexions referides a la crisi de l'epidèmia pel virus H1N1 (any 2009-2010) però són extrapolables a la situació actual provocada pel COVID-19:

Aquest article ofereix una reflexió sobre els aspectes ètics implicats en gestió de la informació per part dels mitjans de comunicació en casos d'epidèmies:

Sis recomanacions ètiques en temps de confinament. Càtedra ETHOS URL:

Treballs d'alumnes que ens fan pensar:

L'Alba Font (2017) ens va fer reflexionar sobre la fragilitat: tot el que hi ha el nostre voltant és fràgil, encara que, a vegades, ho oblidem. Tot té un punt dèbil, una cosa que, per petita que sigui, destrueix el que sembla indestructible.

En Vorasak Onying, Pau Martínez i David Pujol (2020) ens han fet veure que en moments de crisi, de guerra, de solitud, es potencia la nostra creativitat.