FILOSOFIA A TRAVÉS DELS TEXTOS

Manel CodinA

Sofistes

   
 

Els sofistes (deriva del grec sophós, que significa "savi") no constitueixen una sola escola, eren "mestres" de retòrica. En una democràcia directa el domini del llenguatge era igual a poder polític: "El qui sap i no s'explica clarament, és com si no penses" Pèricles

Molts sofistes compartien uns quants convenciments comuns:

1. Destaquen la capacitat persuasiva del llenguatge

3.1 Gòrgies: El poder de la paraula

 

 

3.2 Aspàsia de Milet: mestra de retòrica. Sòcrates ridiculitzava els oradors, però mostra una gran estima per Aspàsia

 

 

2. Un tarannà relativista (no hi ha una única veritat objectiva, existeixen tantes veritats com subjectes) i escèptic (no és possible conèixer la veritat).

"Protàgores fou el primer a dir que tota qüestió hi ha dos raonaments oposats mútuament." Diògenes Laerci 9,51.

 

Una escena de Werther, una pel·lícula de Pilar Miró (1989), basada en la novel·la de Goethe:

 

 

  • Protàgores: "L'home és la mesura de totes les coses" La manera de presentar-se les coses a l'home és la seva veritat

3.4 Aristòtil: Comentari de la frase de Protàgores: "L'home és la mesura de totes les coses"

3.5 Plató: Si la ciència té el seu fonament en els sentits, llavors el coneixement és relatiu.

Ajudes per la lectura del text 3.5

 

  • Les tres tesis de l'escepticisme de Gòrgies:
      1. Res existeix
      2. Si alguna cosa existeix, seria incognoscible
      3. Si fos cognoscible, seria incomunicable (teoria de llenguatge)

    3.6 Ps-Aristòtil: Filosofia del llenguatge de Gòrgies

3. La contraposició entre els dictats de la naturalesa (physis) que tenen un valor universal i les normes socials (nomos) que són convencionals:

  • Els codis morals, les lleis de la polis, la distinció entre esclau i home lliure i les divinitats tenen un origen social. Són per tant convencionals. ["Sobre els déus no puc dir que no existeixen ni que no existeixen" Protàgores

 

3.7 Críties: L'origen de la religió com a força repressiva de les conductes antisocials.

  • Arriben a la conclusió que hi ha dues normes naturals de comportament:
    • La recerca del plaer
    • El domini del més fort

4. Posen en dubte els beneficis d'actuar justament:

  • Antifont: Les lleis humanes són fàcils de vulnerar; si no hi ha testimonis, no hi ha càstig.

3.8 Antifont el sofista: La llei de la polis i la llei de la physis

  • En La República Trasímac defensa que la justícia consisteix en allò que resulta profitós per al més fort.

3.9 Plató: Intervenció del sofista Trasímac en diàleg amb Sòcrates

  • En La República Glaucó defensa que els humans actuen justament només quan són impotents per cometre la injustícia, practicar la injustícia és un bé, mentre que patir-la és un mal.

3.10 Plató: el mite de Giges

 

El relat “Botón Botón” de Richard Matheson, ens  presenta un dilema: prémer un botó pot solucionar els problemes econòmics de la nostra família i destrossar a una altra que no coneixem.