|
|||
Bellesa És la qualitat més preuada pels homes al món homèric. Els epítets més freqüents aplicats a les dones són: la de braços blancs (λευκώλενος), la de galtes boniques (καλλιπάρῃος), la de bella cabellera (καλλίκομος), la d'ulls vius (ἑλικῶπις), la de bella cintura (εὔζωνος/καλλίζωνος), la de bells rínxols (εὐπλόκαμος/καλλιπλόκαμος), la de bells tormells (καλλίσφυρος), de peple allargassat (τανύπεπλος). A l'igual que els homes, la dona homèrica fa ús d'olis perfumats (ἔλαιον εὐώδης).
Virginitat La virginitat de les joves és un valor molt preuat a les societats arcaiques i una jove que arribés al matrimoni havent perdut la virginitat seria rebutjada per impura. Només la condició de verge (παρθένος) farà possible que els nobles competeixin per la seva mà, ja que el que es cerca sempre es una dona verge que proporcioni els futurs hereus mascles de l'oîkos. La condició de doncelles és doncs un epítet que acompanya sempre les filles del nobles aqueus, qualitat preuada també en el cas d'algunes esclaves, com la fidel Euriclea (Homer, Odissea I, 428-431). Ara bé, el paradigma de doncella en els poemes homèrics és la jove Nausica (Homer, Odissea VI, 109), la doncella indòmita (παρθένος ἀδμής), un autèntic mirall de doncelles en tota la tradició clàssica. Com en tota la tradició clàssica és la deessa Àrtemis la protectora de les doncelles abans de ser donades en matrimoni, i un cop que entraven en aquest nou estadi de les seves vides les noves virtuts que havien d'articular el seu caràcter eren la castedat i la fidelitat. Bibliografia: Giulia Sissa, Le corps virginal. La virginité féminine en Grèce ancienne, París, Librairie J. Vrin, 1987. Castedad És la qualitat de casta (ἀπροτίμαστος) una virtut que augmenta la glòria dels homes que tutelen les dones, una imposició dels valors patriarcals de la col·lectivitat (vid. Homer, Ilíada XIX, 258-263). Fidelitat És la fidelitat (πίστις) una de les virtuts més fiscalitzades per la moral patriarcal que articula els poemes homèrics i és la fidelitat un imperatiu categòric per a les dones. El paradigma d'esposa fidel és Penèlope, una fama que perdurà al llarg de tota l'antiguitat, tot i que sempre sota l'ombra del model d'infidelitat que suposà Clitemnestra, l'esposa d'Agamèmnon.
Bibliografia: Marylin A. Katz, Penelope's Renow. Meaning and Indeterminacy in the Odyssey, Princeton, Princeton U. P., 1991. Obediència És prescriptiu per a la dona homèrica l'obediència als homes que la tutelen (Homer, Ilíada XV, 14-19; Ilíada VI, 490-92; Odissea XV, 93-4). Hèctor i Andròmaca (Crater calcidi, 540 a. C., Martin von Wagner Museum, Universitat de Würzburg) Submissió Sigui quin sigui el model de dona, lliure o esclava, sempre captiva, la submissió és la sort de la dona homèrica (Homer, Odissea VII, 67-8; Ilíada XVIII, 432-434). Ressignació La ressignació, l'avant la lettre estoic abstine et sustine és una deure moral de la dona homèrica, que ha d'aguantar i dominar-se encara que consideri injusta la seva situació (Homer, Ilíada I, 585-587). Silenci El valor del silenci és una altra de les virtuts normatives de les dones i sovint és censurada la dona llenguallarga (Homer, Ilíada VIII, 209; cf. Ilíada I, 565-569) .
Pudor És el pudor (αἰδώς) la virtut capital de la dona homèrica i, segurament, de tot el món clàssic, virtut cardinal d'una societat dominada per una moral de l'honor i la vergonya (Homer, Odissea VIII, 324). Bibliografia: David L. Cairns, Aidos. The Psychology and Ethics of Honour and Shame in Ancient Greece LIterature , Oxford, Clarendon Press, 1993. Diligència És també una virtut típicament femenina el mostrar-se eficaç i aplicada en les feines domèstiques. Covardia La covardia (ἀναλκείη) és un vici propi de les dones i, per tant, una conducta infame que els guerrers han d'evitar (Homer, Ilíada V, 349; Ilíada VII, 96): a partir d'ara, però, et menysprearan, perquè t'has tornat una dona. Vés-te'n, nineta miserable (Homer, Ilíada VIII, 163-164). Seducció En el món homèric es desconfia sempre de què la dona, mitjançant les seves ars de seducció encisi l'home amb unes maneres de fer manyagues, però que amaguen sempre l'astúcia de les segones intencions: ...un d'ells se li va unir en amor i en llit vora la nau còncava, una cosa que trasbalsa l'enteniment a les dones més febles, encara que siguin feineres (Homer, Odissea XV, 421-422). Astúcia Les dones homèriques no són pas intel·ligents, sinó astutes. És l'astúcia (μῆτις) un vici típicament femení i una amenaça latent pers als homes (Homer, Odissea XV, 415 ss.) . Bibliografia: Marcel Detienne i Jean-Pierre Vernant, Las artimañas de la inteligencia. La metis en la Grecia antigua, Madrid, Ediciones Taurus, 1988 (París, 1974). Manel García Sánchez, Las mujeres de Homero, València, SEMA-Universitat de València, 1999, pp. 25-50. Activitats 1) Quina valoració fas, des d'una perspectiva de gènere, de les virtuts i vicis que s'atribueixen a les dones en els poemes homèrics? Creus que alguns d'aquests estereotips femenins s'han mantingut fins als nostres dies? Justifica la resposta. 2) Què creus que significa que les dones homèriques són astutes, no pas intel·ligents? Hi ha paral·lelismes en la societat actual? Si creus que sí, posa exemples. 3) Creus que hi ha hagut canvis al llarg de la història en la consideració de la bellesa com el valor principal d'una dona? Podries establir una relació amb el món actual i, per exemple, l'àmbit de la publicitat? Justifica la teva resposta. 4) Com explicaries l'expressió mater semper certa est, pater semper incertus i el seu pes en la tradició misògina occidental. Amb quines virtuts relacionaries aquesta màxima masclista i patriarcal. 5) Quines virtuts creus que es poden relacionar amb les feines domèstiques? 6) Creus que ha canviat prou la valoració sobre les virtuts femenines al món actual? Per què? 7) Relaciona totes aquestes virtuts i vicis que Homer atribueix a les dones amb la visió sobre la sexualitat femenina que tenen els homes a la societat actual.
Web en construcció permanent
|