|
||
Homosexualitat femenina L'homosexualitat femenina no va ser ben vista a l'antiguitat, de fet les relacions sexuals homoeròtiques o bé van ser considerades contra natura (παρὰ φύσιν) o bé van ser considerades contra la llei (παρὰ νόμον), una idea que arriba a Pau a la seva Epístola als romans (I, 26-27). Malgrat tot, d'alguns textos es podria deduir que van existir fins i tot matrimonis entre dones, si bé la qüestió és controvertida. Així, en un diàleg de Llucià de Samòsata, al segle II, llegim que un tal Megil·la que està casada (γεγάμηκα) amb la seva companya Demonassa (ἐμὴ γυνή) i diu d'aquesta que és la seva dona (Llucià, Diàlegs de meretrius 5, 3-6). I al Tetrabiblos de Ptolemeu, també del segle II, se'ns explica que les lesbianes poden mantenir relacions sexuals amb discreció o també, depenent de l'influx de determinats astres: de vegades fins i tot presenten com esposes legítimes (νόμιμας γυναῖκας) a les dones amb les que tenen tracte (Ptolemeu, Tetrabiblos III, 15, 9), de vegades per l'influx de Mart, productor d'eunucs i tríbades (Ptolemeu, Tetrabiblos IV, 5, 14, cf. Pseudo-Manetó I (V) 31-33). En el Corpus Hippocraticum no es tracta de l'homosexualitat, ja que la ginecologia grega se centra en la reproducció no pas en la sexualitat, i al segle V, a l'obra del metge Celi Aurelià, trobem un diagnòstic sobre el lesbianisme qualificant-lo com corruptae mentis vitia, depravació d'una ment malalta (Celi Aurelià, Malalties cròniques IV, 9, 132). En tractats mèdics posteriors s'explicarà el lesbianisme per la seva relació amb el megaloclitorisme o síndrome de Morris, recomenant-se l'ablació del clítoris o clitoridectomia (Pau d'Egina VI, 70, segle VII; i Aeci, XVI, 115, 3-8, segle VI).
Sobre la mort de dues lesbianes a mans del marit d'una d'elles: vid. Sèneca el Vell, Controvèrsies I, 2, 23. Tot i que sembla ser que en el dret romà no es tracta pròpiament d'un adulteri, ja que fa falta una relació entre un home i una dona per poder parlar d'adulteri, i sempre per la por d'un embaràs que posaria en mans d'un fill no legítim l'herència del patrimoni familiar. Cors femenins (Fiala de fons blanc, ca.460 a. C., Museum of Fine Arts, Boston)
Bibliografia John Boswell, Cristianismo, tolerancia social y homosexualidad. Los gays en Europa occidental desde el comienzo de la era cristiana hasta el siglo XIV, Barcelona, Muchnik Editores, 1992. Claude Calame, Eros en la Antigua Grecia, Madrid, Ediciones Akal, 2002. Eva Cantarella, Según natura. La bisexualidad e el mundo antiguo, Madrid, Ediciones Akal, 1991. Danilo Dalla, <<Ubi Venus mutatur>>. Omosessualità e diritto nel mondo romano, Milà, Giuffrè Ed.,1987. K. J. Dover, Greek Homosexuality, Cambridge, Ma., Harvard U. P., 1978. Juan Francisco Martos Montiel, Desde Lesbos con amor: homosexualidad femenina en la antigüedad, Madrid, Ediciones Clásicas, 1996. Bernard Sergent, La homosexualidad en la mitología griega, Barcelona, Alta Fulla, 1986. Bernard Sergent, L'Homosexualité initiatique dans l'Europe ancienne, París, Payot Ed., 1986. Bernard Sergent, Homosexualité et initiation chez les peuples indo-européens, París, Payot Ed., 1996. Aracniografia http://www.cogailes.org/: web en català de la Coordinadora Gay-Lesbiana. http://www.ilga.org/: web en anglès de la International Lesbian and Gay Association. http://www.ilga-europe.org/: web en anglès de la International Lesbian and Gay Association Europe. http://www.inclou.org/: web en català sobre gays i lesbianes en l'educació. Activitats 1) Ves a l'enllaç "Terminologia" i a partir dels diferents noms aplicats a les lesbianes i dels textos que et proporcionem fes una valoració justificada del tractament que ha rebut l'homosexualitat femenina a l'antiga Grècia i al llarg de la història. 2) Creus que a la Grècia antiga hi havia prejudicis homòfobs? I a l'actualitat? Justifica la teva resposta. 3) Com creus que es podrien fomentar actituds de respecte entre nois i noies envers les persones homosexuals? Elabora una petita mostra estadística a partir del que pensen els teus companys i companyes, amics i amigues, etc. 4) Cerca informació sobre la homosexualitat femenina a d'altres èpoques i indrets del món i compara-les amb la situació a la Grècia antiga. Creus que es viu una situació de marginació per qüestions d'identitat sexual de la mateixa manera a tot arreu? 5) Creus que la religió, més enllà de la raó patriarcal i misògina, ha tingut res a veure en la persecució i marginació de les persones homosexuals? 6) Relaciona aquest símbol amb els col·lectius de gays i lesbianes: vés-hi
Web en construcció permanent
|