Càlcul de l' Índex del Rank-Size
En la línia de la geografia quantitativa, els geògrafs Stewart i Zipf varen crear un model predictiu de les poblacions d' una determinada àrea establint que la relació entra la població més gran i la resta de poblacions havia de ser proporcional a la jerarquia que ocupaven en el conjunt.
Seguint aquest raonament, la segona població o ciutat en importància havia de tenir la meitat d' habitants que la ciutat més gran; la tercera ciutat, la tercera part de la població que tenia la primera, etc. Així,
n=X/n (sent n el lloc que ocupava la ciutat analitzada, 2ª, 3ª, etc. i X la població de la ciutat més gran).
La relació teòrica entre la mida (referida a la població) i el rang, jerarquia o lloc de les ciutats considerades s' anomena Índex del Rank-Size.
La finalitat d' aquest procediment consisteix en conèixer la mida de les poblacions d' una determinada àrea i veure si és proporcional o compensada per tal de planificar el creixement d' aquestes poblacions.
- Buscar les dades de les poblacions (habitants) de l' àrea volem analitzar i presentar-les en una taula.
- Ordenar les poblacions, si s'escau, en base a la seva grandària, o sigui, de major a menor nombre d' habitants. Atribuir el concepte de Població observada (PO) al nombre real d' habitants de cadascuna de les ciutats i el de Població esperada (PE) al nombre resultant de dividir la PO entre el nombre jeràrquic que ocupa cadascuna de les ciutats en relació al conjunt. Per exemple:
1. Barcelona (la 1ª ciutat en nombre d' habitants).
PO=1.503.884 habitants
PE=1.503.884 habitants= 1.503.884 habitants
1
2. l' Hospitalet (la 2ª ciutat en nombre d' habitants).
PO=239.019habitants
PE=1.503.884 habitants=751.942 habitants
2
20. Granollers (la 20ª ciutat en nombre d' habitants).
PO=53.105 habitants
PE=1.503.884 habitants=75.194 habitants
20
- Aplicar, ara, la formula de l' índex del Rank-Size. Recordar que N=nombre de ciutats considerades. Considerar que el resultat de ½PO/PE-1½es pren sempre com a valor absolut, es a dir, positiu.
Índex del Rank-Size=På½PO/PE-1½´ 100
N
- Amb el % obtingut, concloure si la regió analitzada presenta una xarxa de poblacions proporcionada (£10%) i realitzar un gràfic lineal amb Excel per tal de veure quina és la diferència entre la PO i la PE.