Introducció
El dia 9 d'abril de 1920 neix a Barcelona Vicenç Ferrer. La seva obra, al cap de 49 anys d’esforços i dedicació, aconsegueix transformar la realitat quotidiana de milers de persones a l'estat d'Andhra Pradesh, una de les zones més pobres de l' Índia. La seva lluita contra la marginació ha millorat les condicions de vida dels dàlits o intocables, que històricament han patit greus condicions de penúria i discriminació.
Actualment la seva obra beneficia a més de 2'5 milions de persones, escampades per més de 2313 pobles. S'han construït 27.793 cases, 1.506 escoles, 14 clíniques rurals, 3 hospitals generals, 1 centre de planificació familiar, 1 centre d'atenció per a malalts amb VIH/sida, així com nombrosos embassaments, pous i sistemes de regadius.
Aquest canvi ha estat possible gràcies a l'entrega de tota una vida d'acció dedicada als altres per part de Vicenç Ferrer que, juntament amb la seva família, van crear 2 Fundacions: la Rural Development Trust (Anantapur, 1970) i la Fundació Vicenç Ferrer (Espanya, 1996).
Desprès de la seva mort, el 20 de març de 2009, la seva obra continua viva gràcies a la seva esposa Anna, al seu segon fill, Moncho, als seus col•laboradors -més de 155.298- i a milions de persones d'arreu d el món que aporten el seu indispensable granet de sorra.
I vosaltres, voleu conèixer el projecte de la Fundació proposada com a candidata al Nobel de la Pau 2010?
Endavant! La solidaritat és cosa de tots.
Preguntes
- Qui era Vicenç Ferrer? Quan es va instal·lar a Anantapur?
- La seva obra, a quants pobles i persones beneficia?
- Com es diu la seva esposa? Quina és la seva tasca dins la Fundació?
- Pots explicar el sistema de castes de la societat hindú?
- Qui són els dàlits o intocables? I els grups tribals i les backward castes?
- Pots explicar que és la Rural Development Trust (RDT)? També volem saber on es troba, quan es crea, quin és el seu objectiu i quantes persones hi treballen.
- Quin és l'objectiu de la Fundació Vicenç Ferrer a Espanya? Quin any es va crear?
- Quines àrees inclou el programa de desenvolupament integral de la Fundació?
- Quantes escoles ha posat en marxa la Fundació? Quin és el total d'alumnat matriculat?
- Tots els nens escolaritzats reben anualment material escolar, uniformes i 800 rúpies a la seva llibreta d'estalvis. De quants euros estem parlant?
- La Fundació ens permet apadrinar nens d'Anantapur. Saps quin és el total de nens apadrinats? Què implica un apadrinament?
- Com s'han pogut millorar les condicions sanitàries a la regió d'Anantapur?
- Quin és el total de vivendes construïdes per la Fundació?
- Quina és la finalitat dels shangams? Quantes dones hi estan associades?
- Què impulsa la Fundació Vicenç Ferrer en l' àmbit de l'ecologia?
- Quins projectes impulsa la Fundació per a les persones discapacitades?
- D'on obté els recursos la Fundació Vicenç Ferrer? Com els distribueix anualment?
- Com s'anomena el programa de comerç solidari de la Fundació? Quin és el seu objectiu?
- Quina és l'adreça de la botiga solidària on-line? Quins productes hi pots trobar?
- I a tu, t'agradaria col·laborar amb la Fundació? En quina de les 6 opcions t'agradaria participar? Argumenta la teva resposta
La gran pregunta
Consisteix en realitzar 2 tipus d'activitats:
1.- Activitats d'ensenyament-aprenentatge:
- Per grups de 4 persones escolliu una d'aquestes activitats relacionades amb la Fundació Vicenç Ferrer:
- Llengua: Redacteu una composició escrita amb els principals trets biogràfics de Vicenç Ferrer.
- Ciències Socials - Geografía: Cerqueu i representeu, en forma de taula, les següents informacions sobre l' Índia i Anantapur: mapa, bandera, superfície, població, moneda, fus horari, clima, idiomes oficials i religions.
- Ciències Socials - Història: Elaboreu un petit treball sobre la Fundació Vicenç Ferrer. Hi ha de constar la ubicació, els objectius i la seva història.
- Educació per a la ciutadania: Prepareu un viatge a l' Índia per treballar el tema de la solidaritat. Presenteu un itinerari i un pressupost per poder visitar la Rural Development Trust.
- Matemàtiques: Recolliu en un full de càlcul totes les dades de l'origen i de la distribució dels recursos de la FVF en euros (les trobareu en percentatges) . A continuació presenteu un informe detallat del total d'euros que corresponen a cadascun dels apartats, elaboreu diferents tipus de gràfics i comenteu-ne els resultats.
- Anglès: Us agradaria tenir notícies i mantenir contacte amb una escola d'Anantapur? Un proposem escriure'ls una carta on els hi expliqueu les vostres activitats quotidianes i per què esteu interessats en conèixer la seva realitat.
- Tecnologia: Feu un dibuix i una maqueta d'una casa construïda per la RDT.
- Educació eticocívica: Reflexioneu sobre una de les frases de Vicenç Ferrer: "Fer possible l' impossible". Què en penseu? I a vosaltres, què us agradaria fer possible?.
- Elaboreu un document escrit amb el contingut del vostre treball i, en acabar, prepareu una presentació (Impress, PowerPoint o Prezi) per exposar-lo a l'aula
2.- Activitats d'ampliació:
- Unifiqueu totes les activitats anteriors en un sol document i doneu-li el format de llibre digital amb l'aplicació www.calameo.com
- Enregistreu en vídeo les exposicions realitzades. Editeu-lo i penjeu-lo en el web http://www.youtube.com
Recursos d'internet
- Fundació Vicenç Ferrer
- Campanya pel Nobel de la Pau
- Guia del món
- India. Viquipèdia
- Andhra Pradesh. Viquipèdia
- Anantapur. Viquipèdia
- Les castes (hinduisme). Viquipèdia.
- Els dàlits. Viquipèdia
- Adéu a Vicenç Ferrer. El mundo.es
- Increment del nombre d'apadrinaments
- Camí al Nobel. El mundo.es
- Mapes Flash interactius d'Asia
- La llengua Telugu: descobreix-la
- La previsió del temps d' Andra Pradesh
- El convertidor de divises
Avaluació
Cadascun dels grups realitzarà una autoavaluació d'aquesta rúbrica:
Rúbrica del treball en equip i del resultat final | |||
---|---|---|---|
Just (1 punt) |
Bé (3 punts) |
Excel·lent ( 5 punts) |
|
Organització de la feina | Hem demostrat poc interès per la feina i poca capacitat d'organització | Hem creat grups i ens hem repartit correctament la feina | Per grups, una vegada repartida la feina, ens hem posat de forma ràpida i eficaç a treballar |
Desenvolupament del treball en equip | Ens costa molt treballar en equip :alguns companys es distreuen sovint, no escolten ni tampoc fan aportacions | La majoria de companys del grup escolten totes les opinions, fan aportacions i col·laboren positivament en la feina | Tot el grup participa activament en el treball en equip, escoltant i fent aportacions i propostes de millora per tal d'aconseguir un bon resultat |
Contingut del llibre digital | El document conté part de la informació demanada. S'observa un coneixement parcial del tema treballat | El document conté tota la informació demanada. El grup ha treballat correctament però tant el contingut com la presentació podia millorar-se | Hi ha hagut una participació activa de tots els membres del grup. Es demostra un profund coneixement del tema treballat i la presentació és molt acurada |
Contingut de la presentació | Ens consta sintetitzar tota la informació recollida en el llibre digital. La presentació resulta feixuga i poc atractiva visualment | La presentació recull, de forma breu i clara tota la informació recollida. Tanmateix el disseny pot millorar-se | La presentació recull el resultat d'un bon treball en equip, i també s'acompanya d'un disseny molt acurat |
Exposició oral | Hem fet una presentació improvisada, sense gaire ordre ni coherencia | Hem fet una presentació correcta. Els membres del grup ens hem distribuit adequadament tant el torn de paraula com el temps d'exposició | L'exposició ha estat molt positiva. Tots els companys han explicat i compartit amb molt d'interès el projecte de Vicenç Ferrer |
En acabar es posaran en comú cadascuna de les valoracions, contrastades amb l'educador, per tal d'obtenir una nota global per a tot el grup classe.
Per estar ben satisfets del treball realitzat hauríeu de sumar més de 18 punts.