AIXÍ ENTENEN EL MÓN DE LES LLETRES ELS INFANTS

Transcripció de la lectura d'una carta
Transcripció d'una conversa al racó de biblioteca


Transcripció de la lectura d'una carta

Classe de primer
Escola Emili Carles-Tolrà de Castellar del Vallès
Mestra: Mª Rosa Mulas Lobato

Un dilluns del mes de febrer una mare de l'escola ens porta aquesta carta que ens ha fet arribar una nena de la classe per explicar-nos que no vindrà a l'escola durant tota la setmana perquè s'ha fet un esguins al peu.



MESTRA: Aquest matí m'han donat aquesta cara per tota la classe. Voleu que l'obrim?
TOTHOM: Síiii!
(Obro el sobre i ensenyo la carta i el dibuix i els infants fan alguns comentaris)

MESTRA: Com que he suposat que voldríeu saber de qui és i què ens explica, li he demanat al senyor Luís (el conserge de l'escola) que fes una fotocòpia per cadascú de vosaltres. Així que ara us la repartiran i durant una estona us proposo que intenteu llegir els trossos que vulgueu. Recordeu que durant aquesta estona podeu comentar els vostres descobriments amb la nena o el nen del costat.

(Durant una estona es miren la carta i comenten coses amb les persones del costat)

MESTRA: Ara que cadascú ha investigat aneu dient les coses que heu descobert.
ADRIANA: Espero anar de colònies.
MESTRA: Vine a assenyalar-ho a la pissarra (A la pissarra hi ha enganxada una fotocòpia de la carta).
ARANTXA: Fem una creu.
MESTRA: Adriana tu mateixa agafa un retolador i anirem subratllant el que ja hem llegit com proposa l'Arantxa.
ESTEFANIA: Adéu.
YOLANDA: Tota.
XAVIER: Laura.
MIRIAM: Hola amics.

RUBÉN: Castellar.
MESTRA: Ja has assenyalat tot el tros on diu Castellar? 
(El Rubén ho torna a assenyalar)
MESTRA: Com saps que acaba aquí?
(El Rubén fa cara de preocupat)
MESTRA: Ho has fet molt bé Rubén, només et pregunto com saps que acaba aquí Castellar? Per què no has continuat subratllant?
RUBÉN: Perquè només diu Castellar.
MESTRA: Algú té alguna idea de per què el Rubén ha parat aquí (assenyalo el lloc de la carta on ha parat).
ARANTXA: Perquè està separat.
MESTRA: Esteu d'acord amb l'Arantxa?
VARIS: Síiii.
MESTRA: I què vol dir que està separat?
MIQUEL: Perquè és una paraula sola, si no diria molt ràpid Castellardelvallès i no s'entendria res.

MESTRA: Continuem fent descobriments.
THAIS: Fins aviat.
RAÜL: 12
MIQUEL: No és un 12.
XAVIER: És un 21.
YERAY: És 21.
MESTRA: Per què?
XAVIER: Té el 2 al davant, el 12 és amb l'1 al davant.

SUSANA: Del Vallès, de febrer.
GEMMA H: Té un esguins al peu.
MESTRA: Diu això o com ho diu?
YERAY: M'he fet un esguins al peu.
GEMMA H: Sí, és veritat.
XAVIER: Jo també.
MESTRA: Aquesta carta qui l'ha escrit?
VARIS: La Laura.
MESTRA: Podria ser que la Laura escrivís té un esguins al peu?
JAUME: No pot dir té. No vol dir que el té la Laura, ho té una altra persona.
MESTRA: Qui s'ha fet l'esguins al peu?
VARIS: La Laura.

SHEILA: Què és un esguins al peu?
SUSANA: S'ha fet mal i li han posat un guix, posen com les carotes (estan fent un taller de màscares de guix).
MIQUEL: El meu pare va tenir un. Has caigut, et fa molt mal el peu i t'han de posar una vena.
MESTRA: Si voleu podeu preguntar a la gent que coneixeu que s'ha fet un esguins i ho expliqueu a la tarda. 
JAUME: Sí, al meu pare.
SUSANA: A la Laura quan torni.

MESTRA: Més coses de la carta?
MÒNICA: Re.
MESTRA: Això de re vol dir alguna cosa?
OLIVIA: Dre.
MESTRA: Això de dre vol dir alguna cosa?
JAUME: Aquest cap de setmana no vindré.
RICARD: Aquesta setmana, no el cap de setmana. Ho posa aquí.
MESTRA: Com pots demostrar-ho?
XAVIER: Si digués aquest cap de setmana estaria a casa tot el cap de setmana.
GEMMA S: Mirant les lletres podem saber si diu cap de setmana o setmana.
JAUME: M'he adonat que posa setmana. Abans ho he llegit, m'he mirat la a i he dit cap de setmana i ara he vist la s de setmana.

MESTRA: Encara ens queda alguna cosa per llegir?
CARLA: La classe.
ARANTXA: A cole.
MESTRA: Ja ho hem llegit tot, però hem entès tot el que diu la carta?
VARIS: Noooo.
MESTRA: Com hem de llegir per entendre el que ens diu la Laura.
ESTEFANIA: Per ordre.
MESTRA: Doncs llegim-la tots junts des del començament.



 

Transcripció d'una conversa al racó de biblioteca

Classe de 5 anys
Escola Estel-Guinardó de Barcelona
Mestra: Montserrat Fons Esteve

La situació es dóna en el racó de la biblioteca. Dos nens han escollit anar al racó de la biblioteca. Tots dos es troben en l'etapa sil·làbica respecte al coneixement del codi i tenen un bon bagatge de desenvolupament d'estratègies de comprensió i de coneixement de contes.

MESTRA: Usa agrada mirar contes o preferiu mirar llibres de coneixements sobre els animals o el cos humà...? (Va assenyalant els llibres de què parla).
DANIEL: A mi els contes.
MESTRA: I a tu?
MARTÍ: M'és igual.
MESTRA: Doncs va, comenceu per un conte que us agradi a tots dos i passeu-vos-ho molt bé!

(La mestra ha orientat el treball i ha assenyalat un únic objectiu del mirar-llegir el conte conjuntament: passar-ho bé. Després els ha deixat sols).

MARTÍ: Els saps aquest? (Assenyala el conte de La Rínxols d'Or).
DANIEL: Quin és ?
MARTÍ: El dels tres óssos.
DANIEL: No!, no!, agafem aquest! (Assenyala un conte de les Tres Bessones).
MARTÍ: (Mentrestant ha agafat La Rínxols d'Or, obre el conte i crida l'atenció del Daniel) Mira quines mans té aquest ós!
DANIEL: "Anda"!, no són així!
(Riuen)
MARTÍ: Ja, i no mengen sopes, els óssos.
DANIEL: Sí, en aquest conte mengen sopes.
MARTÍ: Tu saps llegir?
DANIEL: (Agafa el llibre, se l'acosta, comença per la primera pàgina i diu mirant les lletres i amb entonació) Una vegada tres óssos van anar al bosc i eren tres óssos que eren el gran, el del mig i el petit. (Para, es miren i riuen).
MARTÍ: No, jo vull dir de veritat, de veritat! Com el Marcel, que sí que en sap.
DANIEL:  Ja, la meva mare me n'ensenya. Mira aquesta és la i... i aquesta també i... (allarga el so tot assenyalant la lletra).
MARTÍ: I què?, això també ho sé jo perquè la tinc al meu nom.
DANIEL: Llegim el títol? (tanca el llibre i assenyalant les lletres diu) Els tres óssos (en realitat diu La Rínxols d'Or).
MARTÍ: Si diem les lletres aprenem a llegir (assenyala "La" i diu) Els (assenyala "Rínxols" i diu) Tres.  (S'atura, assenyala la lletra "R" i diu) Aquesta és la de Rubén, que comença per r...
DANIEL: I després i... ri...
MARTÍ: La Rínxols d'Or! Sí, també hi surt al final (passen els fulls i la busquen).
DANIEL: (Mentre mira la pàgina on surt la Rínxols d'Or) Jo no tindria por!
(Riuen).
MARTÍ: Aquí també hi diu Rínxols d'Or, mira! (ensenya amb el dit on diu Rínxols d'Or i torna a ensenyar la tapa).
DANIEL: Diu el mateix!
MARTÍ: Sí! La Rínxols d'Or.
DANIEL: Busquem quan es trenca la cadira?
(Ho troben i riuen).
MARTÍ: Quin ós t'agradaria ser?
DANIEL: El petit.
MARTÍ: Ah, no!, jo el gran!
(...)


Si voleu llegir més transcripcions de situacions de lectura i escriptura les podeu trobar als llibres de Montserrat Fons, Montserrat Rabassa i altres, Carlino i altres.


Tornar a la pàgina principal