Aula de ciències

L'hort de l'avi Joan

Les eines de l'hort

GENER

- Sembrar (amb llavor): faves, ceba de Figueres, porros, pèsol de mata baixa, estirabe (pèsol caputxí), alls, espinacs i escalunya. Enciam escaroler cap a final de mes. Cal preparar les patates de llavor, en un lloc fresc i fosc, perquè vagin grillant.

FEBRER

- Sembrar: estirabecs, pèsol de mata alta, pastanaga, espinacs.

- Plantar: enciam llarg (a final de mes), perquè aprofitarà les pluges de primavera.

- Preparar el planter de tomaqueres

MARÇ

- Sembrar: enciam escaroler o meravella, remolatxa de taula, cigrons, patates, espinacs. Final de mes:mongeta de mata baixa (tendra), nyameres o patofia. Encara es pot fer planter de tomaquera, pebrot i albergínia.

ABRIL

- Sembrar: bledes, porros, blat de moro, moniatos (prèviament els haurem preparat per tenir-ne grills).

Dijous Sant: carabasses, carabassons, meló, síndria i cogombre (cal tenir les llavors en remull). Divendres Sant: bledes i julivert.

Cap a final de mes ja es poden transplantar les cebes.

MAIG

- Sembrar: mongeta tendra de mata alta, carabassó, carabassa, meló, síndria, rúcula italiana i julivert (sembra el julivert al maig i en tindràs tot l’any).

- Plantar: enciam català, enciam meravella, tomàquet, tomàquet de penjar, pebrot, albergínia i cogombre.

- Compte amb les males herbes, que no se’ns mengin!

JUNY

- Sembrar: carabassó, carabassa i api.

En llocs més aviat frescos: tomàquet, tomàquet de penjar, pebrot, albergínia i cogombre.

JULIOL

- Sembrar: mongeta seca i la patata tardana. Cap a final de mes: col, coliflor, bròquil, escaroles, cols de Brussel·les, col llombarda.

- Plantar: carxofes i maduixots.

AGOST

- Sembrar: pastanaga, naps, nap negre, remolatxes de taula i salsifins. Cap a final de mes: espinacs d’hivern i patates tardanes.

SETEMBRE

- Sembrar: ceba bavosa (per menjar tendra), enciam escaroler, espinacs d’hivern.

- Plantar: col, bròquil, coliflor, col de Brussel·les, col llombarda i escaroles.

OCTUBRE

- Sembrar: en llocs primerencs, alls, faves, pèsols, espinacs d’hivern i bledes. Les cebes grillades són bones per fer calçotades si prèviament les hem colgat en un solc.

NOVEMBRE

- Sembrar: alls, pèsols, faves, estirabecs, ceballots (si el temps ho permet). Bon temps per llaurar i adobar la terra.

DESEMBRE

- Deixem reposar la terra i reposem nosaltres també.

COMPOSTATGE