Packaging

Unitat 9
 

 

 PROPOSTA DIDÀCTICA, ACTIVITATS i DOCUMENTS DE SUPORT

Aquesta és una unitat que té una doble funció. Primer pretén ser una activitat que permet relacionar el disseny gràfics amb el disseny d'objectes i que projectivament representa el traspàs del disseny bidimensional al tridimensional. Segon pretén començar a treballar la dimensió comunicativa i estètica del disseny dels objectes de consum. La primera activitat és una introducció al packaging, als embolcalls i als envasos que contenen els productes. Se n'assenyalen les seves característiques, les funcions, els materials, les tipologies i es comenta el disseny d'alguns exemples. Les següents activitats es dediquen a un element de l'embolcall: les etiquetes. La primera és una activitat d'anàlisi i comparació de dos envasos d'un mateix producte. La segona és una explicació sobre la funció del color en l'envàs. I en la tercera es proposa dissenyar una etiqueta. L'últim apartat d'aquesta unitat es dedica a les caixes o altra mena de contenidors de cartró. Una de les activitats és una explicació sobre el disseny de diferents tipologies de caixes, i de les possibilitats de passar de la bidimensió a la tridimensió mitjançant, la manipulació del cartró. A l'última activitat es proposa fer un anàlisi d'una funda de cartró per a uns CDs i després proposar un nou disseny, seguint tot el procés de projectació i construint el resultat final. Tot seguit es detallen les activitats d'aquesta unitat i els documents adjunts als quals podeu accedir per a desenvolupar-les:


ENVASOS I EMBOLCALLS

ACTIVITAT 1
Introducció al packaging. Funcions, materials i tipologies. Comentari d'exemples.

DOCUMENT 1.
El packaging: envasos i embalatges.


ETIQUETES


ACTIVITAT 2
Comparació de dos envasos.
DOCUMENT 2.
Comparació de dos envasos.

ACTIVITAT 3
Color i envàs. Explicació sobre la incidència i importància del color en el disseny d'envasos.
DOCUMENT 3
. Color i envàs.


ACTIVITAT 4
Disseny d'una etiqueta.
DOCUMENT 4.
Disseny d'un etiqueta.


CAIXES I D'ALTRA MENA DE CONTENIDORS

ACTIVITAT 5
Explicació sobre el disseny de diferents tipologies de caixes.
DOCUMENT 5.
Disseny de caixes.

ACTIVITAT 6
Anàlisi escrit del disseny d'una funda per a dos CDs.
Disseny d'una funda per a dos CDs de cartró
.
DOCUMENT 6.
Disseny d'una funda per a dos CDs.

ACTIVITAT 7
Disseny i construcció d'una caixa de bombons.
DOCUMENT 7.
Disseny i construcció d'una caixa de bombons.



BIBLIOGRAFIA I RECURSOS


 



DOCUMENTS



EL PACKAGING



ACTIVITAT 1
Introducció al packaging. Funcions, materials i tipologies. Comentari d'exemples.

DOCUMENT 1

 
 EL PACKAGING. ENVASOS I EMBALATGES


La majoria dels productes que consumim vénen dins d'un envàs i, tot i que aquest té una vida efímera i que el solen llençar o reciclar un cop consumit el producte, compleix una sèrie de funcions bàsiques: protegeix el contingut i permet la seva conservació, el seu emmagatzematge i el seu desplaçament; proporciona informació als consumidors sobre el mateix producte i sobre la seva utilització; diferencia el producte segons les seves característiques i segons la marca; contribueix a connotar un cert estil del producte o de la marca, juga un paper molt important en les estratègies comercials d'una marca; afegeix significació el producte i elements perquè atregui al consumidor. Per a assolir aquestes funcions són moltes les qüestions que intervenen en el disseny d'envasos i d'embalatges: els materials utilitzats, la forma i els diferents elements que composen l'envàs, la seva ergonomia, el component gràfic (l'estructura, la disposició i la jerarquia de la informació de les etiquetes, les fotografies o il·lustracions, els colors o els acabats).

La imatge dels contenidors o dels embolcalls dels productes té una funció molt important per a la seva comercialització. Per a fer referència a la part del marketing que s'encarrega del disseny d'envasos i embalatges s'ha agafat la paraula anglesa packaging.



Els embalatges i envasos han de complir una sèrie de característiques i exigències funcionals, econòmiques, ecològiques i comunicacionals:

Funcionals: protegir, transportar, emmagatzemar, facilitar l'ús del producte i mantenir-lo en els seves condicions òptimes fins que sigui adquirit pel comprador. També ha de permetre que el puguem agafar, que el puguem apilar conjuntament amb d'altres, etc.

Econòmiques: l'envàs ha de ser rendible i la seva fabricació o incorporacióal producte ha de poder, si s'escau, integrar-se fàcilment en el procés final de fabricació del producte. S'ha d'evitar que el packaging encarregui molt el producte i també ha d'evitar costos excessius durant la distribució.

Ecològiques: ser un envàs reutilitzable, reciclable, biodegradable, que no provoqui restes o residus durant la seva fabricació, que no alteri o malmeti els productes.

Comunicacionals: ha de ser el suport d'informació per a l'usuari. Ha de ser fàcil de localitzar i de diferenciar. Pot aportar significació i importància al producte i contribuir a la identitat de la marca.



Elements a considerar dels envasos i embolcalls

-Adequacióal producte i a les funcions que ha de complir
-Material
-Tractament que s'ha fet al material
-Tecnologia de fabricació
-Forma
-Tancaments, unions
-Punts de suport
-Nanses o d'altres elements per a subjectar-los i manejar-los
-Elements de protecció (dobles parets, recobriments...)
-Part gràfics (superfícies, tipografia, composició dels textos, color, imatges...)


          


                 









   

     

 
versió per imprimir




ETIQUETES



ACTIVITAT 2
Comparació de dos envasos.

DOCUMENT 2

 
 COMPARACIÓ DE DOS ENVASOS

Observeu aquestes dues ampolles d'oli d'oliva. Analitzeu i compareu ambdós contenidors i les seves etiquetes:

-Esmenteu els elements que diferencien aquest dos envasos.

-Expliqueu quins recursos gràfics s'han utilitzat en el disseny de cada una de les etiquetes i com les seves característiques fan variar la percepció de l'envàs i les connotacions atribuïbles al producte.


             

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 3
Color i envàs. Explicació sobre la incidència i importància del color en el disseny d'envasos.

DOCUMENT 3

 
 COLOR I ENVÀS


Un dels elements importants dels envasosés el color. El color diferencia uns productes d'uns altres, diferencia les marques, provoca una percepció diferent del volum de l'envàs, varia les sensacions que podem establir envers el producte i li aporta connotacions.

Els colors ens provoquen una sèrie de sensacions, però, més enllà de l'element perceptiu ens hem habituat o, ens ha estat ensenyat per l'experiència, a una sèrie de significats envers els colors als quals ens hem acostumat inconscientment. També hi ha uns codificació i uns paràmetres que han estat establert respecte els colors i que detectem conscientment (llet sencera: blava)

S'han establert diferent variables del color que corresponen a l'ús que se'n fa en disseny i a la seva significació:

-Color simbòlic. Del color simbòlic cal dir que constitueix una codificació. De ser un fenomen sensitiu, espontani i generalitzat (psicologia col·lectiva) s'ha convertit en un fenomen cultural. Els colors simbòlics s'utilitzen també en publicitat, disseny d'embalatges, presentació de productes/serveis i d'identitat corporativa, és a dir, en el camp concret de la funció comercial. Segons els principis psicològics: el vermell de la Coca Cola vol expressar la vitalitat i la força, l'eufòria i l'exaltació. El groc de Kodak significa la llum, base de la fotografia. El blau de Ciba-Geigy evoca la higiene i la precisió del laboratori. El carbassa de Butano és l'energia.

-Color emblemàtic. Un emblema és una figura amb el seu color que ha estat codificada per l'ús social. L'emblema està molt estès i s'incorpora a la cultura quotidiana amb un repertori de signes utilitaris. Podem reconèixer un simbolisme pràctic utilitari. creat amb un esperit corporativista per tal d'ajudar a identificar i memoritzar a través de l'emblema cromàtic les organitzacions, els serveis públics i les institucions de l'entorn social.

-Color "senyalètic".
Aquesta variable cromàtica s'aplica exactament per a "senyalitzar" no només l'entorn o els espais d'acció dels individus, sinó també l'espai gràfic, amb l'objectiu de portar l'atenció visual a determinats punts-clau que obeeixen a una estratègia precisa del dissenyador i que ha estat imposada pel grafista en el complex i fascinador joc que s'estableix en aquest diàleg entre el fabricant del missatge i el seu destinatari.


IDENTIFICACIÓ DELS COLORS AMB DETERMINATS PRODUCTES




1.DETERGENT        2.XOCOLATA       3.VERÍ
PER A RATES       4.COSMÈTIC
5.DESINFECTANT        6.PASTA DENTAL        7.ALIMENT VITAMINAT        9.PRODUCTE VEGETAL



IDENTIFICACIÓ DEL COLOR AMB DETERMINATS GUSTOS


1.ÀCID       2.AMARG       3.DOLÇ       4.SALAT      5.MOLT DOLÇ

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 4
Disseny d'una etiqueta.

DOCUMENT 4

 
 DISSENY D'UNA ETIQUETA

Dissenyeu una etiqueta per a una llauna de carxofes en conserva de la marca Bonduelle.

Especificacions:
-Heu de mantenir l'anagrama de la marca.
-Heu d'utilitzar, per a fer el disseny, la carxofa que teniu a la il·lustració.
-També cal que en algun lloc hi figuri que són carxofes envasades al buit.
-A l'etiqueta s'hi han d'afegir els textos amb especificacions sobre el producte i el codi de barres. -L'etiqueta s'ha d'adaptar a les mesures de la llauna que també teniu il·lustrada. L'etiqueta ha de tenir 10 mm més perquè pugui enganxar-se amb ella mateixa.
-Cal pensar que l'etiqueta envolta un envàs cilíndric i que, per tant, el disseny pot tenir continuïtat.
-L'etiqueta s'ha de realitzar amb un programa d'edició.


Procés de realització:
-Feu un llistat dels elements que caracteritzen al producte

-Calculeu el format i les mesures de l'etiqueta i la percepció que, un cop col·locada a l'envàs, aquesta tindrà per al consumidor.

-Analitzeu la tipografia de les lletres de la marca. I valoreu amb quins elements es poden combinar i quina ubicació podien tenir dins l'etiqueta.

-Observeu la carxofa i les possibilitats que aquesta pot oferir a l'hora de tractar-la i de composar-la a l'etiqueta.

-Feu diferents esbossos a llapis de la vostra proposta d'etiqueta adaptada a l'envàs.

-Madureu i definiu una idea.

-Realitzeu la vostra proposta d'etiqueta adaptada a l'envàs. Feu un esbós definitiu en color.

-Realitzeu l'etiqueta amb ordinador.


                            



              


PES NET 300 g
PES NET ESCORREGUT 285 g
CAPACITAT 425 ml

Ingredients:
carxofa pelada i tallada, aigua i sal.

Consumir preferentment abans de:
veure la tapa
VALORS MITJANS PER 100g:

VALOR ENERGÈTIC 72 Kcal - 303 Kj
PROTEÏNES 2,7 g
HIDRATS DE CARBONI 6 g
GRASSES 1 g

SENSE CONSERVANTS
qualitat garantida segons la legislació vigent

 
versió per imprimir



CAIXES I D'ALTRA MENA DE CONTENIDORS



ACTIVITAT 5
Explicació sobre el disseny de diferents tipologies de caixes.

DOCUMENT 5

 
 DISSENY DE CAIXES


Models de packagins de cartró i dels seus desplegaments

                     



       




              




                             




               




                

 
versió per imprimir



ACTIVITAT 6
Anàlisi escrit del disseny d'una funda per a dos CDs.
Disseny d'una funda per a dos CDs de cartró
.

DOCUMENT 6

 
 COMENTARI DEL DISSENY D'UNA FUNDA PER A DOS CDs

1.Observeu aquest contenidor de dos CDs i comenteu el seu disseny de cartró i també els elements gràfics que el recobreixen. En aquests segon cas esmenteu la combinació de colors utilitzada i el seu valor comunicacional, la tipografia i la ubicaciódel text, així com els elements icònics que hi apareixen.

Aquests són dos CDs que contenen eines i materials de formació sobre les tecnologies de la informació. Un és sobre materials d'informàtica (esquerre), l'altre sobre formació en l'àmbit dels audiovisuals (dret).


2.Realitzeu a manera d'esbós a mà o bé amb estris de dibuix, el desenvolupament d'aquest contenidor de CDs. No cal reproduir les decoracions, ni tampoc fer les mesures exactes, però si que cal que les diferents parts tinguin les proporcions aproximades i coherència geomètrica. Heu d'indicar les diferents parts dels desplegaments, amb els plecs per on es doblen marcats amb línia discontínua i també les pestanyes per on s'enganxarà la peça un cop plegada. En les imatges la mida dels Cds s'ha engrandit una mica per a poder veure amb més detall el disseny. A la realitat són de la mateixa mida que l'embolcall.

   

Part frontal del contenidor                                                     CDs                                       




Exterior del contenidor un cop obert




Interior del contenidor un cop obert


 DISSENY D'UNA FUNDA PER A DOS CDs

3.Confeccioneu la maqueta d'un contenidor de cartró destinat a estotjar aquest dos CDs que contenen els nous CDs amb material de formació per al 2003.

  • Heu de dissenyar un altre tipus de funda de cartró diferent a l'anterior que permeti que, quan l'obrim els CDs no estiguin completament amagats sinó que en veiem més o menys la meitat.

  • Dissenyeu la part gràfica de la funda d'acord amb els CDs que teniu a la imatge. S'han de mantenir els elements informatius del disseny del 2002:
    -Títol genèric: MATERIALS DE FORMACIÓ. TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ
    -Títol dels dos CDs: INFORMÀTICA i AUDIOVISUALS
    -Any: 2003
    -Orientacions d'instal.lació: 12 línies de text aproximadament.
    -El logotip de la generalitat: GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ
    -Codi de barres: ISBN 84-393-6200-5


Per a fer el disseny tingueu en compte:

-Mesures dels CDs

-Característiques d'aquests: fragilitat, necessiten protecció d'una de les cares que no es pot ratllar.

-Els CDs han de quedar ben collats i no han de caure si la funda es mou.

-Tanmateix ha de ser fàcil de treure'ls i posar-los.

-Per a fer aquest operació el disseny ha de ser resistent, ja que l'operació es repetirà moltes vegades.

-Cal que dels CDs (a diferència del model que hem comentat) se'n vegi una part un cop s'obri la funda.

-El disseny ha de complir les prestacions i condicions d'ús, protecció del producte, fàcil transport i resistència. També ha de ser senzill de fabricar.


Presenteu de forma ordenada tots els elements que produïu durant la projectació:

-Feu un seguit d'esbossos valorant les possibilitats de la forma de la funda.

-Finalment escolliu-ne un i assenyaleu-ne totes les característiques a partir de dibuixos de les cares i de desplegables.

-Feu un prototip del contenidor amb cartró, a partir del desplegable. A sobre hi simuleu, a grans trets, els elements gràfics.

-Feu un petit comentari de la vostra proposta, on s'indiquin les decisions preses respecte a la forma del contenidor i respecte a les seves característiques gràfiques.




 
versió per imprimir



ACTIVITAT 7
Disseny i construcció d'una caixa de bombons.

DOCUMENT 7

 
 DISSENY I CONSTRUCCIÓ D'UNA CAIXA DE BOMBONS

Dissenyeu una caixa per a bombons embolicats. Heu de pensar la forma de la caixa i definir-ne el desplegament per a després construir-la amb cartolina. La caixa ha de poder contenir uns 20 bombons embolicats cada un amb paper. S'ha de poder obrir i tancar fàcilment diverses vegades per a agafar i tornar a desar els bombons. Tan sols heu de muntar la caixa sense fer-hi la part gràfica que si caldrà mostrar-la a través de dibuixos i una representació en dièdric de les vistes de la caixa amb la part gràfica dibuixada.

Especificacions:
-Vosaltres mateixos decidiu quin tipus de bomons són (selectes, de pastisseria, més industrials...) i a qui van dirigits (públic en general, nens,...).
-Penseu quines característiques ha de tenir la caixa per a preservar correctament els bombons..
-Penseu com seran les obertures i els tancaments perquè siguin pràctics i estables.
-Penseu que la forma de la caixa ha de permetre agafar correctament els bombons de dins.
-Tingueu en compte que tan la forma com els elements gràfics han de respondre al tipus de producte que heu escollit.


Procés de realització:
-Definiu concretament el tipus de bombons de la vostra caixa.
-Esbosseu possibles caixes.
-Feu el desplegament de la caixa definitiva i determineu les mesures.
-Dibuixeu el desplegament a sobre la cartolina a mida real.
-Retalleu i munteu la caixa.
-Poliu el dibuix del desplegament.
-Feu la representació dièdrica i dibuixeu-hi tots els elemetns gràfics.

Material que s'ha de lliurar:
-Caixa construïda.
-Dibuix del desplegament acotat:
-Esbossos.
-Representació dièdrica de les cares amb la part gràfica dibuixada.
-Escrit on esmenteu les decisions preses i argumenteu el vostre disseny.









 
versió per imprimir


 

RECURSOS I BIBLIOGRAFIA


o CALVER, Giles. ¿Qué es el packaging? Barcelona: Gustavo Gili.
El llibre explora qüestions relacionades amb el disseny d'envasos: el seu paper en les estratègies de marca, els materials, els components gràfics (l'estructura, la disposició i jerarquia de la informació, les fotografies i il·lustracions i els acabats).

o PATHAK, Haresh. Structural Package Designs. Diseños de estructuras para embalajes. Amsterdam: The Pepin Press, 1999.
Llibre amb un ampli repertori de tipus d'embalatges. Es mostra l'embalatge muntat i desplegat.

o SALA, Màrius. Packaging. Made in Spain. Barcelona: Index Book, 2001.
Llibre amb un recull de diferents envasos, caixes i d'altra mena de packagings dissenyats a Espanya.

o
SATUÉ, Enric. Historia del diseño gráfico en España. Historia de una forma comunicativa nueva. Madrit: Alianza Editorial, 1997. Del llibre destaquem els capítols:
2. EL PRODUCTO Y SU ASPECTO GRÁFICO. El packaging, una forma de personalizar artículos de consumo. (p.45)

o SONSINO, Steve. Packaging. Diseño, materiales, tecnología.

o VIDALES GIOVANNETTI, Mª Dolores. El mundo del envase. Barcelona: Gustavo Gili, 1995.
Manual molt complert que ofereix orientacions per al disseny i producció d'envasos i embalatges. S'hi pot trobar informació sobre materials, metodologia per al disseny, mètodes d'impressió i etiquetatge, entre d'altres.