UNITAT 2

CRITERIS AVALUACIÓ

CV1 Descobrir si reconeixen les principals competències i funcions de l'Estat, i reconeixen i estableixen així mateix les diferències entre Estats democràtics i no-democràtics. Esbrinar si saben distingir entre Estat i Nació.

CV2 Valorar si saben comparar les funcions que desenvolupaven els Estats en el passat i les que desenvolupen en l'actualitat per tal de veure les evolucions i involucions socials.

CV3 Comprovar que coneixen alguns dels Tractats i Convenis Internacionals més importants que actualment puguin afectar les seves vides.

CV 4 Confirmar que reconeixen i saben explicar les funcions de l'ONU, i buscar exemples de compliment i incompliment de les seves funcions.

CV5 Assegurar-se que coneixen la missió i les línies d'actuació d'algunes ONG, i valorar la participació en alguna d’elles.

CV6 Observar si coneixen i saben explicar les principals característiques dels grans àmbits culturals del món, i saben respectar críticament les altres cultures i la pròpia.

OBJECTIUS

OB1 Reconèixer les principals competències i les funcions de l'Estat. I entendre les diferències entre Estat i Nació.

OB2 Reconeixer i comparar les característiques dels Estats democràtics i els no-democràtics i saber distingir els

diferents tipus d'Estats democràtics.

OB3 Localitzar els diferents tipus d'Estats en un mapa polític del món.

OB4 Comprendre el paper que desenvolupa actualment l'Estat i les relacions que manté amb altres organitzacions

supranacionals.

OB5 Valorar la importància dels tractats i convenis internacionals i com ens afecta en la nostra vida qüotidiana; i

reconèixer les funcions de l'Organització de les Nacions Unides.

OB6 Comprendre el paper social que desenvolupen les ONG com a grups de pressió sobre governs i empreses.

Ob7 Reconèixer els principals àmbits culturals del món.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Coneixement i interacció amb el món físic

Es garanteix a través de tots els continguts que es desenvolupen al llarg del tema.

Competència social i ciutadana

Participar en debats i intercanviar punts de vista amb la resta de companys.

Tractament de la informació i competència digital

Analitzar diferents tipus de textos i documents.

Buscar informació en fonts de consulta alternatives al llibre de text: AV, Internet i TIC, premsa

escrita i TV

Analitzar la informació d’ il·lustracions, taules, gràfics, fotografies, mapes etc.

Competència en comunicació lingüística

Definir conceptes i argumentar les explicacions personals utilitzant el vocabulari pertinent de les

ciències socials

Competència per aprendre a aprendre

Relacionar i sintetitzar els continguts treballats al llarg del tema. Es poden utilitzar els diferents

llenguatges a l’abast dels alumnes: escrit, oral, AV, etc..

Autonomia i iniciativa personal

Prendre decisions per organitzar la recerca d'informació i per raonar i argumentar les opinions

personals.

Aplicar el coneixements i procediments democràtics per les actuacions personals i de grup:

elecció de delegats, etc..

INTRODUCCIÓ

La segona unitat se centra en l’estudi de l’estat com a organització superior que regeix sobre la població d’un territori. El tema s’estructura en quatre aspectes de l’organització estatal: en primer lloc, defineix i estableix els components de l’estat i estudia la diversitat dels estats del món. Després, assenyala les funcions generals de l’estat i les específiques de l’estat del benestar. Tot seguit, destaca els diferents tipus d’estat que hi ha: els democràtics i les dictadures; els estats laics, els confessionals i les teocràcies i, per acabar, les diferències pel que fa a la forma d’estat (monarquies i repúbliques). La unitat acaba amb referències a les relacions entre els estats i les organitzacions internacionals.

ACTIVITATS UNITAT 2

ACTIVITATS A LA CLASSE AV

1. C2 i C3: Projectar fragments de films on es puguin observar actituds democràtiques i no democratiques. Posteriorment els alumnes ompliran una taula on classificaran aquestes actituds i justificaran la seva classificació.

2. C9: Projecció dʼun fragment del film DAENS on un grup de polítics parlen de les seves funcions. Els alumnes hauran de reconeixer aquestes funcions i comparar-les amb el que coneixen de les funcions dʼun Estat actual.

3. C12: Projecció de AV animat sobre la Declaracio de Drets dʼAmnistia Internacional. Desenvolupament dʼun guió per fer un curt sobre els diferents Drets Universals.

1. 4.C16: Projecció dʼun reportatge sobre la globalitzacio i el paper de les ONG. Els alumnes hagafaran apunts per poder utilitzar-los en un debat posterior.

5. Visionat d’un resum sobre la democracia i contestar a una sèrie de preguntes sobre la DEMOCRÀCIA

ACTIVITATS A LA CLASSE CG

1.C2: Preparació per lʼelecció de delegats.

2.C5: Anàlisi dʼun tractat i veure si es compleix.

3.C7: Els alumnes exposaran oralment la informació desenvolupada a la classe AVC7

4.C12: Treball en grup sobre el guió de AVC12

5.C16: Els alumnes que participin en una ONG explicaran la seva experiencia i les activitats i objectius de lʼorganització.

COM ENS ORGANITZEM POLÍTICAMENT A LA SOCIETAT?

indexactivitatsunitat2.html