PROCÉS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VOLEU SABER COM ÉS  UN HORT A CATALUNYA? I  QUINES HORTALISSES HI HA?

DONCS, HEU DE FER LES SEGÜENTS ACTIVITATS:

ACTIVITAT 1.- Feu grups de tres persones.

ACTIVITAT 2.- Trieu un rol cadascú de vosaltres:

SECRETARI

COORDINADOR

INVESTIGADOR

 

 

3.- L’investigador: buscaràs la definició de les paraules següents en català i faràs una taula en un full en Word.     

Hort, hortalisses, fava, pastanaga, carxofa, enciams, rave, escarola, pèsol, pebrot, albergínia, col,  all, col-i-flor, bròquil, tomàquet, ceba, espinacs, carbassó, i d’altres que vulgueu afegir.

 

Nom d’hortalissa

Definició

Enciam

 

Escarola

 

Tomàquet

 

Pebrot........

 

 

 

http://ec.grec.net/lexicx.jsp?GECART=0051075&USUARI=EDU&SESSIO=0006064400

http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada

http://www.grec.net/cgibin/ESC00.pgm?USUARI=EDU&SESSIO=0003086266

 

 

4.- El secretari: classificaràs totes aquestes paraules segons la seva recol·lecció i consumició a les diferents estacions de l’any. Segueix l’exemple en un full (Word)

 

PRIMAVERA

ESTIU

TARDOR

HIVERN

Faves

Pebrots

Enciams

Raves

 

 

5.- El coordinador:  faràs una traducció del nom de les hortalisses treballades, del català als diferents idiomes dels teus companys del grup, fent una taula com aquesta en un full.

 

Hortalissa/Nom

alumne i idioma

Alumne + idioma

Alumne + idioma

Alumne + idioma

enciam

 

 

 

tomàquet

 

 

 

col

 

 

 

ceba

 

 

 

Pastanaga.......

 

 

 

 

Seguiu fent la taula.........

http://www.edu365.cat/agora/dic/catala_arab/index.htm

http://www.edu365.cat/agora/dic/catala_xines/index.htm

http://www.edu365.cat/agora/dic/catala_urdu/index.htm

 

 

ACTIVITAT 6.- Visitareu un hort que el professor us proporcionarà si no en teniu cap en el vostre Institut.

 

ACTIVITAT 7.- Entre tots tres escoltareu aquesta música, li posareu una lletra sobre el tema “les hortalisses” o bé “l’hort” i copia en un pentagrama la melodia. La cançó es diu: “El ball de la civada”, dansa popular catalana.

És una dansa molt estesa, antigament ballada només pels homes. Sembla que la civada és la gramínia de conreu més antiga a Europa. La cançó que acompanya aquesta dansa presenta petites variants segons el lloc on era cantada.

 

http://www.xtec.cat/recursos/musica/japo/cat/civacast.htm

 

http://www.xtec.es/recursos/musica/crestoma/midi/166.mid

 

 

La cançó parla de diferents tasques, que es van canviant segons la feina a fer amb la civada: cavar, llaurar, sembrar, segar, lligar, garbonar, batre, garbellar, ensacar, moldre, portar, pastar, enfornar, coure i menjar.

 

Busqueu el significat de tots aquests verbs en el diccionari:

http://ec.grec.net/lexicx.jsp?GECART=0051075&USUARI=EDU&SESSIO=0006064400

http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada

http://www.grec.net/cgibin/ESC00.pgm?USUARI=EDU&SESSIO=0003086266

 

Escolteu aquests arranjaments sobre la cançó: i feu vosaltres diferents acompanyaments amb instruments de percussió que teniu a la classe.

 

http://www.xtec.cat/recursos/musica/japo/sdali/civada.mid

http://www.xtec.cat/recursos/musica/japo/bmetge/civada.mid

http://www.xtec.cat/recursos/musica/japo/sadria/civada.mid

 

 

ACTIVITAT 8.- Tots tres fareu un dòmino sobre sis hortalisses preferides:

 

http://es.wikipedia.org/wiki/Domin%C3%B3

 

ACTIVITAT 9.- Tots tres buscareu la recepta de: “Pa amb tomàquet” l’adjuntareu en un full per després enganxar-la en el mural del grup.

http://www.firesifestes.com/Fires/F-Pa-Tomaquet-Sta-Col-Farn.htm

http://ca.wikipedia.org/wiki/Pa_amb_tom%C3%A0quet

http://www.platodeldia.com/parati/especiales/?pagina=parati_especiales_046_046

 

 

ACTIVITAT 10.-  Entre tots tres fareu un mural sobre totes les activitat:

ü      Les definicions de les diferents hortalisses.

ü      Les traduccions de les diferents hortalisses.

ü      Les classificacions de les diferents hortalisses.

ü      Fotografies de: dòmino de les hortalisses, interpretant la cançó, la recepta del pa amb tomàquets, etc.

ü      Un mapa mental de l’hort i les hortalisses.

 

ACTIVITAT 11.- Individualment fareu un mapa mental sobre l’hort.

COMENCEM...!