GRUP
CLASSE:
|
DURADA:
|
PERÍODE:
|
CURS
ESCOLAR:
|
PROFESSOR/A
|
C.Superior
primària, ESO, AA i diversitat
|
Quatre
sessions (8 h)
|
1rtrimestre
|
2008/09
|
Núria Alart
|
ÀREES/MATÈRIES:
|
TÍTOL I
JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT
|
Interdisciplinar
Intel·ligències
Múltiples
|
“FEM DE
METEREOLEGS I METEREOLÒGUES” Aquesta unitat didàctica pretén motivar i proporcionar els
conceptes claus per entendre els principals fenòmens meteorològics, així
ajudar a l’alumnat a respectar més el medi ambient
|
OBJECTIUS
D’APRENENTATGE
|
COMPETÈNCIES
BÀSIQUES
|
CRITERIS I
INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ
|
Comunicar oralment amb claredat i ordre la informació
del temps atmosfèric
|
Comunicativa, lingüística audiovisual
|
1. Presentar i exposar el programa i les dites del
temps realitzat durant una setmana. El
text informatiu i les dites
|
Cercar i triar diferents melodies de fons pel vídeo
del temps. Valorar positivament la presentació en forma de cançó.
|
Artística i cultural
|
2.
Incorporar músiques i/o melodies de fons pel vídeo del temps. Les músiques i/o melodies.
|
Enregistrar un programa del temps mitjançant una
càmera digital i editant posteriorment un vídeo
|
Tractament de la informació i c. digital
|
3. Elaborar
el vídeo del temps, gravant, capturant i editant digitalment, fotografies,
imatges, so, etcètera. El vídeo
|
Conèixer i utilitzar els diferents aparells per
mesurar el temps atmosfèric, amb gràfiques, taules i mapes.
|
Matemàtica
|
4. Presentar l’organitzador gràfic, les taules i
mapes utilitzats del temps. Les
gràfiques i mapes.
|
Utilitzar la constància i la rigorositat en la
recollida de dades obtingudes individualment.
|
Aprendre a aprendre
|
5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el
treball realitzat. Fitxa de reflexió
individual
|
Valorar la importància de les previsions
atmosfèriques realitzades en els diferents mitjans de comunicació.
|
Autonomia i iniciativa personal
|
6. Mostrar interès per les aportacions personals en
les tasques de grup. Rúbrica
d’avaluació
|
Comprendre el temps atmosfèric amb els diferents
aparells de mesura.
|
Coneixement i la interacció món físic.
|
7. Plantejar-se preguntes, dubtes, supòsits per guiar
la recerca d’informació. Diari
d’observació del temps
|
Adonar-se que la previsió atmosfèrica és necessària
per a la realització de diferents activitats socials
|
Social i ciutadania
|
8. Comparar i contrastar dos diaris sobre la informació
en la predicció del temps. Fitxa de
comparar i contrastar
|
CONTINGUTS
|
Us i exposició del text d’informació i dites o
refranys sobre meteorologia per a l’elaboració d’un programa.
|
Cerca i tria de melodies per acompanyar les
informacions meteorològiques
|
Utilització d’Internet per a la cerca d’informació
(imatge, text i àudio) a través
d’adreces web i cercadors.
|
Utilització de gràfics, taules i mapes per enregistrar
les dades meteorològiques
|
Apreciació de la creativitat en les diferents tasques
encomenades al grup de treball.
|
Disposició favorable al treball en equip i valoració de
la importància de les previsions atmosfèriques en la realització de
diferents tasques a l’aire lliure.
|
Lectura, interpretació i hàbit d’observació de dades
del temps atmosfèric en diferents representacions
|
Reflexió i comparació de la informació sobre les
prediccions del temps en la premsa escrita
|
METODOLOGIA
I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA
|
S’utilitzen
els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula: Globalització: a l'alumnat se li
presenta la realitat de manera global. Interdiciplinarietat:
es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents
professionals. Activitat :
fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de
l'alumnat. Individualització:
S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les
seves capacitats.
Socialització: Cooperació i treball en grup. Contextualització i funcionalitat.
Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.
-Fomentarem el treball en grup com a font de relació
personal, fomentant-les a través
del treball cooperatiu.
-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos,
audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)
-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els
alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la
cultura de l’elogi.
-Fomentarem el control emocional de les seves
expressions através del diàleg reflexiu
amb els mateixos alumnes.
-S’utilitzaran diferents modalitats i estils
d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o
intel·ligències de l’alumnat, per així
poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit
escolar.
|
DESCRIPCIÓ
DE LES ACTIVITATS
|
MATERIALS
RECURSOS
|
ORG. SOCIAL
|
TEMPS
|
ATENCIÓ
DIVERSITAT
|
ACTI
AVA
|
1a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
A partir d’unes preguntes prèvies sobre la
meteorologia, ens serviran de coneixements previs de l’alumnat.
Has vist o escoltat a un/a meteoròleg/a la seva previsió
del temps? Com ho fa? Considereu important fer la previsió del temps? Per
què? Per a quines activitats econòmiques creieu que és fonamental conèixer
el temps? Aparells de mesura? ...
|
Pissarra
Aparell de mesura del temps
|
Gran grup
|
50 min.
|
Intel·ligències Múltiples
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Presentarem la WebQuest: Fem de meteoròlegs/es
Formació del petits grups de treball i repartir rols.
Començar a fer les anotacions i enregistraments del temps
del dia. Preparar graelles d’anotacions.
|
Ordinador i canó de projectar
|
Gran
grup
Petit
grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Treball en grup cooperatiu
|
1
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
Portafoli individual
|
5
|
2a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Cercar informació del diferents aparells de mesura i
anotar el temps del dia. Exercicis de l’activitat 1 Els aparells de mesura.
Per què els fem servir? Comparar i contrastar dos diaris sobre la
informació en la predicció del temps.
|
Ordinador
Enllaços
Fitxa d’observació
|
Petit grup
|
50 min.
|
IM
Treball en grup cooperatiu
|
7
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Cercar informació sobre les preguntes següents que
s’adjuntaran al final de la presentació.
Buscar imatges i fotografies que representin
diferents fenòmens atmosfèrics
|
Ordinador
Enllaços
Impressora
|
Petit grup
|
50 min
|
IM
Treball en grup cooperatiu
|
2
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
|
5
|
3a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Fer un recull de dites i/o refranys catalans que
facin referència als fenòmens meteorològics. Comparar i contrastar dos
diaris de premsa escrita sobre la predicció del temps
|
Pissarra
Diaris
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Preparar el recull de dades en una presentació per
poder ser explicada a la resta de la classe.
Penseu i expliqueu tres activitats de lleure en les
quals el temps sigui un factor determinant.Trieu un poema sobre la
Meteorologia
|
Ordinador
Enllaços
|
Petit grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples
Treball en grup cooperatiu
|
1
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
|
5
|
4a SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Pensar en dos dies de la setmana que siguin totalment oposats en quant a les
característiques climàtiques.
Fer un organitzador gràfic sobre la comparació i el
contrast d’aquest dos dies.
|
Ordinador
Fitxa de comparar i contrastar
|
Petit grup
|
50 min
|
IM Activitats multinivell
Treball en grup cooperatiu
|
8
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Preparar i elaborar el programa del temps. Primer heu
d’enregistrar-vos, després capturar i editar el petit vídeo del temps, amb
les imatges, so, músiques, etcètera que heu cercat pel vídeo. Finalment
presentareu el vídeo a la resta de companys/es
|
Ordinador
Enllaços
|
Petit grup
Gran grup
|
50 min
|
IIM Activitats multinivell
Treball en grup cooperatiu
|
1
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
COMPETÈNCIES
|
Necessita millorar
|
Correcte
|
Molt bé
|
TO
TAL
|
COM
PE
TÈN
CIES
CO
MU
NICA
TI
VES
|
Lingüística
Audiovisual
|
S’expressa de manera confusa, incompleta, amb poca
coherència. Li costa seguir el fil argumental.
Utilitza les imatge i sons sense relacionar-los amb el
contingut. Té dificultats en interpretar i expressar-se amb mitjans
audiovisuals.
|
S’expressa amb correcció, però amb força simplicitat.
Li costa entendre els dobles llenguatges, sentits, figurats..
Utilitza els mitjans audiovisuals com a suport al missatge
oral o escrit però no aprofundeix
|
Escolta i s’expressa oralment i per escrit amb ordre
i claredat, adequant el seu discurs als receptors.
Interpreta i produeix missatges audiovisuals amb
sentit per ells mateixos i molt significatius.
|
|
Artística
Cultural
|
No mostra interès en les manifestacions culturals i
artístiques. No aprecia ni gaudeix amb l’art ni altres manifestacions
culturals
|
Coneix algunes manifestacions culturals i
artístiques, però no s’hi acaba de sentir identificat.
|
Coneix i aprecia les manifestacions culturals pròpies
i mostra interès i curiositat per conèixer-les dels altres
|
|
COM
PE
TÈN
CIES
ME
TO
DO
LÒ
GI
QUES
|
Tractament
Informació
digital
|
Té dificultats per cercar informació a la xarxa. Li costa
molt el domini de les eines informàtiques requerides en aquest treball
|
Sap buscar informació, tot i que de vegades necessita
orientació. Controla els recursos bàsics que requereix aquest treball.
|
Cerca i gestiona la informació de manera autònoma. Domina
les eines informàtiques requerides per la realització del projecte.
|
|
Matemàtica
|
No utilitza significa-
tivament els recursos matemàtics per explicar la
realitat, gràfics, mapes, ni símbols.
|
Utilitza amb dificultat els recursos matemàtics per a
explicar la realitat, gràfics, mapes, símbols.
|
Utilitza significa-
tivament els recursos matemàtics per a explicar la
realitat, gràfics, mapes, símbols
|
|
Aprendre a
aprendre
|
No és gaire conscient d’allò que sap allò que no sap.
Li costa seguir una línia de treball. Li manquen recursos per construir el
seu propi aprenentatge
|
Comença a utilitzar algunes eines pel seu
autoaprenentatge. La línia de treball és constant. Comença a tenir un
esperit de superació.
|
Es planteja preguntes, parteix dels coneixements
previs per cercar allò que no sap. Busca solucions als problemes que se li
plantegen
|
|
PER
SO
NALS
|
Autonomia
iniciativa personal
|
Es mostra passiu o poc participatiu/a. Li cal molt ajut
per saber que ha de fer i prendre decisions
|
Amb una mica d’orientació sap seguir la línia de
treball però li costa prendre decisions
|
Fa propostes, aportacions, té iniciativa i pren
decisions.
|
|
C.
SOCIALS
CON
VIU
RE
HABITAR EN
EL MÓN
|
Coneixement
interacció món físic
|
No li preocupen gaire les conseqüències de les seves
actuacions.
|
És poc conscient de la rellevància dels seus actes.
|
Es manifesta conscient de què les seves actuacions
influencien en el seu entorn
|
|
Social i ciutadania
|
Rebutja les opinions diferents a la seva i no sap
expressar les pròpies. Es mostra poc col·laborador/ en les tasques
proposades.
|
Li costa acceptar els punts de vista diferents i
raonar els seus, però s’hi esforça. Mostra actituds de participació activa
en les diferents situacions que es plantegen
|
Sap expressar i defensar la seva opinió i escolta i
respecta als altres. S’implica molt en les propostes de tipus social que es
plantegen i en proposa d’altres.
|
|