PROGRAMACIÓ DE MÚSICA
CURS 2008/09
  ÍNDEX
  PÀGINA
  1. OBJECTIUS 1
  2. CONTINGUTS
  2.1 PER A 1r CURS d’ESO 4
  2.2 PER A 2n CURS d’ESO 6
  3. CRITERIS D’AVALUACIÓ
  3.1 PER A CICLE (1r I 2n d’ESO) 8
  4. TEMPORITZACIÓ
  4.1 PER A 1r CURS d’ESO 9
  4.2 PER A 2n CURS d’ESO 9
  4.3 
  5. CONTRIBUCIÓ A L’ADQUISICIÓ DE LES
  COMPETÈNCIES BÀSIQUES 11
  
  1. OBJECTIUS GENERALS
  En acabar l'etapa, l'alumnat ha de ser capaç de: 
  1. Mostrar coneixement dels recursos bàsics del llenguatge musical, aplicar-los 
  i expressar-se musicalment a partir dels coneixements adquirits.
  2. Valorar la bellesa i manifestar opinió i capacitat crítica 
  respecte al fet musical, amb autonomia personal. 
  3. Analitzar el fet musical tot aplicant un procés de raonament lògic 
  i sistemàtic. 
  4. Valorar la relació existent entre la música i la resta d'àrees 
  de coneixement. 
  5. Observar l'objecte musical i obtenir i tractar informació referida 
  al seu context, de forma participativa. 
  6. Fer ús de la tecnologia de la informació i comunicació 
  per enriquir la seva expressió i percepció musicals. 
  
  2. CONTINGUTS
  2.1. PER A 1r CURS d’ESO 
  Fets, conceptes i sistemes conceptuals 
  1. El llenguatge musical. 
  1.1 Qualitats del so: altura, durada, intensitat i timbre. 
  Les qualitats bàsiques del so: altura, durada, intensitat, timbre. 
  Relacions més importants entre qualitats del so i elements de la composició 
  musicals: altura-melodia, durada-ritme, intensitat-dinàmica, timbre-instrumentació. 
  
  1.2 Elements constitutius de la composició musical: ritme, melodia, harmonia, 
  textura, dinàmica i instrumentació. 
  El ritme com a distribució en el temps. 
  La melodia com a successió d'altures. 
  La simultaneïtat sonora. El sentit vertical de la polifonia enfront de 
  
  l'horitzontal de la monodia. 
  La dinàmica com a element expressiu. 
  La instrumentació com a combinatòria tímbrica. 
  1.3 Teoria i nomenclatura musical. 
  Figures i pauses. 
  Accents musicals regulars i irregulars 4/7 
  Compassos simples i compostos. 
  Clau de sol i clau de fa. 
  Línies addicionals. 
  Escales. 
  Intervals i distàncies en tons i semitons. 
  Alteracions. 
  Signes de repetició. 
  Indicacions gràfiques referent a l'expressió. 
  Frase, semifrase, cadència.
  
  2. Estètiques, estils, gèneres, formes i instruments. 
  2.1 Gènere: Diferents adscripcions. 
  2.2 Formes musicals: 
  Repetició per seccions (forma binària, ternària, rondó, 
  lliure). 
  Repetició per variació (tema amb variacions, obstinat). 
  2.3 Instruments. 
  La classificació com a principi definidor. 
  Bases físiques de la producció i amplificació del so en 
  els instruments treballats. 
  L'orquestra. Constitució i distribució espacial: instruments de 
  corda, de vent- 
  fusta, de vent-metall, de percussió. 
  Instruments de música moderna (denominació genèrica). Instruments 
  electròfons. 
  Conjunts de cambra amb més tradició. 
  La veu i la seva classificació. 
  Agrupacions vocals més significatives. 
  3. Els vehicles de l'expressió musical. Tècnica i aspectes interpretatius.
  
  3.1 La veu i la cançó. 
  La tècnica vocal. 
  Repertori variat de temes musicals vocals. 
  3.2 L'instrument musical. 
  L'instrument escolar escollit: elements bàsics que configuren la sonoritat 
  de l'instrument; tècnica. 
  Repertori variat de peces musicals instrumentals i mixtes. Procediments 
  1. La percepció del so i de la música. 
  1.1 Observació i experimentació del so com a fenomen físic 
  i psicològic. 
  1.2 Anàlisi i identificació de les qualitats del so i dels elements 
  constitutius de la 
  composició musical. 
  1.3 Audició musical significativa per a l'anàlisi dels instruments, 
  les formes, la 
  cronologia, les tendències estètiques i els gèneres. 
  1.4 Anàlisi de composicions i fragments musicals. 
  2. L'expressió musical. 
  2.1 Utilització de la veu i d'instruments, bo i coneixent-ne la tècnica 
  correcta. 
  2.2 Improvisació i creació de composicions pròpies. 
  3. Les eines per a la percepció i l'expressió. 
  3.1 Lectura i escriptura musical. 
  3.2 Utilització del llenguatge oral i escrit per expressar de forma entenedora 
  
  determinats aspectes de l'obra musical treballada. 
  3.3 Investigació d'aspectes relacionats amb l'obra musical treballada: 
  context 
  cultural, autor, gènere, forma i elements constitutius de la composició 
  
  musical. 
  3.4 Utilització de recursos informàtics i electrònics com 
  a eines d'expressió, 
  representació i interpretació musicals. Valors, normes i actituds 
  
  1. Valoració positiva de la música com a element cultural. 
  1.1 Respecte pel fet musical dins la pròpia educació. 
  1.2 Interès per la música en la vida quotidiana. 
  1.3 Valoració de la potencialitat del llenguatge musical com a element 
  de 
  comunicació, coneixement i plaer. 
  2. Interès a participar de manera activa en el fet musical. 
  2.1 Audició atenta i conscient, que estimuli la reflexió i la 
  investigació. 
  2.2 Actitud crítica i respectuosa en l'ús i consum de la música. 
  
  2.3 Interpretació atenta i conscient que articuli i fomenti la contribució 
  personal a la tasca comuna, la supeditació a criteris col·lectius 
  i la iniciativa personal.
  2.2. PER A 2n CURS d’ESO
  Fets, conceptes i sistemes conceptuals
  1. El llenguatge musical
  1.1. Qualitats del so: altura, durada, intensitat i timbre.
  1.2. Elements constitutius de la composició musical: ritme, melodia, 
  harmonia, textura, dinàmica i timbre.
  1.3. Teoria i nomenclatura musical.
  2. Estètiques, estils, gèneres, formes i instruments.
  2.1. Estils: Barroc, Classicisme i Romanticisme
  2.2. Formes musicals.
  2.3. Instruments.
  3. Els vehicles de l’expressió musical.
  3.1. La veu i la cançó.
  3.2. L’instrument musical.Continguts de procediments
  1. La percepció del so i de la música.
  1.1. Anàlisi i identificació de les qualitats del so i dels elements 
  constirtutius de la composició musical.
  1.2. Audició musical significativa per a l’anàlisi dels 
  instruments, les formes , la cronologia, les tendències estètiques 
  i els gèneres.
  1.3. Anàlisi de composicions i fragments musicals.
  2. L’expressió musical.
  2.1. Utilització de la veu i instruments.
  2.2. Improvisació i creació de composicions pròpies.
  3. Eines per a la percepció i expressió.
  3.1. Lectura i escriptura musical.
  3.2. Utilització del llenguatge oral i escrit per expressar de forma 
  entenedora determinats aspectes de l'obra musical treballada.
  3.3. Investigació d’aspectes relacionats amb l’obra musical: 
  Context cultural, autor/a, gènere, forma I elements constitutius de la 
  composició musical.Valors, normes I actituds
  1. Valoració de la música com a element cultural.
  2. Valoració de la música en la vida quotidiana.
  3. Valoració de la potencialitat del llenguatge musical com a element 
  de comunicació, coneixement i plaer.
  4. Valoració de la participació activa en el fet musical.
  5. Audició atenta i conscient, que estimuli la reflexió i la investigació.
  6. Actitud crítica i respectuosa en l’ús i consum de la 
  música.7. Interpretació atenta i conscient, que articuli i fomenti 
  la participació personal a la tasca comuna, la supeditació a criteris 
  col.lectius i la iniciativa personal.
  
  3. ACTIVITATS I CRITERIS D’AVALUACIÓ PER A 1r CICLE
  1.- Avaluació inicial. A l’inici de cada unitat didàctica 
  es realitzarà un qüestionari bàsic per obtenir una informació 
  prèvia sobre els coneixements de l’alumne. Si el professor ho considera 
  més adient les preguntes es poden realitzar oralment, si ja es té 
  un coneixement més profund de l’alumnat.
  Es complementarà aquest qüestionari inicial amb la interpretació 
  de cèl.lules rítmiques de 4 pulsacions. La informació que 
  ens facilita aquest recurs és molt significativa ja que ens permet copsar 
  com s’ha interioritzat el ritme (element essencial de la música) 
  en els cursos de primària. 
  2.- Avaluació formativa. S’intentarà ajustar progressivament 
  l’ajut pedagògic al procés d’aprenentatge de cada 
  alumne, als seus propis ritmes i interessos. Aquesta avaluació requereix 
  una observació sistemàtica del procés d’aprenentage 
  de l’alumne amb el suport de pautes i guions d’observació 
  i d’altres procediments de recollida de dates.
  Cada setmana es recolliran deures que l’alumne haurà hagut de realitzar 
  a casa. Per altra banda dos cops per trimestre l’alumne entregarà 
  el dossier amb totes les activitats, apunts i exercicis realitzats durant el 
  període de temps corresponent.
  Cada trimestre es demanarà la realització d’un treball en 
  grup que serà exposat oralment a la classe.
  3.- Avaluació sumativa. Consisteix en la valoració final dels 
  resultats del procés d’aprenentatge. Els exercicis que l’alumne 
  ha de realitzar al final de la unitat així com els controls ens donaran 
  informació de com s’ha seguit el procés d’ensenyament-aprenentatge.
  En la nota final es tindrà en compte l’actitud, el treball diari, 
  el dossier, el treball trimestral en grup i els controls. La proporció 
  de cada apartat s'i’ndica a continuació:
  Tal i com ha fixat el departament d’expressió la relació 
  de continguts, procediments i actituds en aquest curs s’avaluarà 
  seguint el criteri següent: 30% (continguts), 40% (procediments) i 30% 
  (actitud).
  
  4.TEMPORITZACIÓ
  4.1. PER A 1r CURS de l’ESO
  Aquest primer curs es realitzaran 3 hores de classe setmanal durant tot el curs. 
  Per tant cada trimestre l’alumnat haurà rebut aproximadament unes 
  36 hores lectives d’aquesta matèria.RELACIÓ D’UNITATS 
  DIDÀCTIQUES SEQÜENCIADES I TEMPORITZADES
UD TÍTOL DURADA1. 
  El so, material de la música 3 hores
  2. Les qualitats del so.i els elements de la música. 9 hores
  3. Pulsació. El ritme. Dinàmiques. 12 hores
  4. La Melodia. Ritme I compàs. 12 hores
  5. La textura musical. 8 hores
  6. Agrupacions instrumentals. 12 hores
  7. Harmonia i acompanyament. 12 hores
  8. La veu i el text. 10 hores
  9. Donar forma. 10 hores
  10. Caràcter i expressió. 6 hores
  11. Músiques del món. 6 hores4.2. PER A 2n CURS d’ESO
  Al 2n curs es segueix el sistema LOCE. En aquest cas els alumnes no van cursar 
  la matèria de música a 1r i per tant els hi pertoca durant aquest 
  curs acadèmic 2007-08 realitzar-la. Al segon curs de l’ESO els 
  continguts que es treballen pràcticament són els mateixos que 
  a 1r. La temporització varia ja que s’imparteixen 2 hores de classe 
  setmanal durant tot el curs. 
  UD TÍTOL DURADA12. El so, material de la música 2 hores
  13. Les qualitats del so.i els elements de la música. 6 hores
  14. Pulsació. El ritme. Dinàmiques. 10 hores
  15. La Melodia. Ritme I compàs. 10 hores
  16. La textura musical. 6 hores
  17. Agrupacions instrumentals. 10 hores
  18. Harmonia i acompanyament. 10 hores
  19. La veu i el text. 6 hores
  20. Donar forma. 4 hores
  21. Caràcter i expressió. 3 hores
  22. Músiques del món. 3 hores
  
  5. CONTRIBUCIÓ DE LA MATÈRIA DE MÚSICA A L’ADQUISICIÓ 
  DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
  La matèria de Música contribueix de forma directa a l’adquisició 
  de la competència cultural i artística en tots els aspectes que 
  la configuren. Fomenta la capacitat d’apreciar, comprendre i valorar críticament 
  diferents manifestacions culturals i musicals, a través d’experiències 
  perceptives i expressives i del coneixement de músiques de diferents 
  cultures, èpoques i estils. Pot potenciar, així, actituds obertes 
  i respectuoses i oferir elements per a l’elaboració de judicis 
  fonamentats en relació amb les distintes manifestacions musicals, establint 
  connexions amb altres llenguatges artístics i amb els contextos social 
  i històric als quals se circumscriu cada obra.
  L’orientació d’aquesta matèria, en la qual l’expressió 
  té un paper important, permet adquirir habilitats per expressar idees, 
  experiències o sentiments de forma creativa, especialment presents en 
  continguts relacionats amb la interpretació, la improvisació i 
  la composició, tant individual com col·lectiva, que alhora estimulen 
  la imaginació i la creativitat. Per altra banda, una millor comprensió 
  del fet musical permet considerar-lo una font de plaer i enriquiment personal.
  Col·labora en el desenvolupament de la competència d’autonomia 
  i iniciativa personal, mitjançant el treball en col·laboració 
  a què ens hem referit abans i l’habilitat per planificar i gestionar 
  projectes. La interpretació i la composició són dos exemples 
  clars d’activitats que requereixen una planificació prèvia 
  i de la presa de decisions per obtenir els resultats desitjats. A més, 
  en les activitats relacionades especialment amb la interpretació musical, 
  es desenvolupen capacitats i habilitats com ara la perseverança, la responsabilitat, 
  l’autocrítica i l’autoestima, factors clau per a l’adquisició 
  d’aquesta competència.
  La música també contribueix a la competència social i ciutadana. 
  La participació en activitats musicals de tipus diversos, especialment 
  les relacionades amb la interpretació i creació col·lectiva 
  que requereixen un treball cooperatiu, col·labora en l’adquisició 
  d’habilitats per relacionar-se amb els altres. La participació 
  en experiències musicals col·lectives dóna l’oportunitat 
  d’expressar idees pròpies, valorar les dels altres i coordinar 
  les pròpies accions amb les de la resta d’integrants del grup responsabilitzant-se 
  en la consecució d’un resultat.
  La presa de contacte amb una àmplia varietat de músiques, tant 
  del passat com del present, afavoreix la comprensió de diferents cultures 
  i de la seva aportació al progrés de la humanitat, i amb això, 
  la valoració dels altres i dels trets de la societat on es viu.
La música també 
  contribueix de manera directa al desenvolupament del tractament de la informació 
  i la competència digital. L’ús dels recursos tecnològics 
  en el camp de la música possibilita el coneixement i domini bàsic 
  del hardware i el software musical, els diversos formats de so i d’àudio 
  digital o les tècniques de tractament i enregistrament del so relacionats, 
  entre altres, amb la producció de missatges musicals, audiovisuals i 
  multimèdia. Així mateix, afavoreix el seu aprofitament com a eina 
  per als processos d’autoaprenentatge i la seva possible integració 
  en les activitats d’oci.
  A més, l’obtenció d’informació musical requereix 
  habilitats relacionades amb el tractament de la informació, tot i que 
  des d’aquesta matèria mereix una consideració especial l’ús 
  de productes musicals i la relació que tenen amb la distribució 
  i els drets d’autor.
  La música també contribueix al desenvolupament de la competència 
  per aprendre a aprendre, potenciant capacitats i habilitats fonamentals per 
  a l’aprenentatge guiat i autònom com l’atenció, la 
  concentració i la memòria, i alhora desenvolupa el sentit de l’ordre 
  i de l’anàlisi. D’una banda, l’audició musical 
  necessita una escolta reiterada per arribar a conèixer una obra, reconèixer-la, 
  identificar-ne els elements, i «apropiar-se» d’ella. De l’altra, 
  totes les activitats d’interpretació musical i d’entrenament 
  auditiu requereixen la presa de consciència sobre les possibilitats de 
  cadascú, la utilització de diferents estratègies d’aprenentatge, 
  la gestió i control eficaç dels propis processos. En tots aquests 
  casos, és necessària una motivació prolongada per assolir 
  els objectius proposats des de l’autoconfiança en l’èxit 
  del propi aprenentatge.
  Respecte a la competència en comunicació lingüística, 
  la música contribueix, igual que altres matèries, a enriquir els 
  intercanvis comunicatius, i a adquirir i utilitzar un vocabulari musical bàsic. 
  També col·labora en la integració del llenguatge musical 
  i el llenguatge verbal, i en la valoració de l’enriquiment que 
  genera aquesta interacció.
  Des del punt de vista de la competència en el coneixement i la interacció 
  amb el món físic, la música fa la seva aportació 
  a la millora de la qualitat del medi ambient identificant i reflexionant sobre 
  l’excés de soroll, la contaminació sonora i l’ús 
  indiscriminat de la música, a fi de generar hàbits saludables. 
  A més, els continguts relacionats amb l’ús correcte de la 
  veu i de l’aparell respiratori, no solament per aconseguir resultats musicals 
  òptims sinó també per prevenir problemes de salut, incideixen 
  en el desenvolupament d’aquesta competència.