Les sessions motrius es basen en el moviment corporal a través de jocs col·lectius. Es treballa el control en el moviment, la coordinació global i segmentària, l'equilibri, l'orientació en l'espai i en el temps, la lateralitat...

Prèviament fem una rotllana amb tot el grup per explicar la proposta i organitzar-nos. Durant la sessió observem com participa cada nen/a en els diferents jocs i com es relacionen entre ells. El temps que destinem a psicomotricitat resulta molt lúdic, amb activitats que potencien  la cooperació i fomenten la consciència de grup.

Segons el tipus d'activitat les sessions es poden realitzar al pati, al gimnàs o dins de l'aula.

 

 

 

    En els circuits tot el grup recorre un trajecte durant el qual els nens/es es van trobant amb diferents exercicis. La sortida es dóna  de manera progressiva i quan acaben poden tornar a reiniciar-lo diverses vegades. Per no fomentar el sentit competitiu entre els nens/es els circuits són circulars, arriben en el mateix ordre que han sortit i el tornen a començar.

En el gimnàs o a l'aula de psicomotricitat es poden muntar circuits utilitzant materials com mòduls d'escuma, matalassos,... El tipus d'exercicis poden ser: arrossegar-se com una serp dins d'un túnel, a continuació passar per dins d'un cuc gatejant, fer després tombarelles endavant i endarrere,...

 

 

Un dels exercicis d'un circuit al gimnàs.

 

Un circuit en el pati podria tenir els següents exercicis:

  • Una filera de rodes per caminar-hi per sobre imaginant que és un pont sobre un riu.

  • Una filera d'anelles grans passant d'una a l'altra saltant amb els dos peus junts.

  • Córrer fent ziga-zaga entre la filera dels arbres o d'algun altre material orientatiu, aprofitant els recursos que tingui el mateix pati.

  • Saltar a peu coix en un espai acordat.

  • Pujar per un extrem d'un banc, caminar-hi i baixar per l'altre extrem.

  • ...

       

Dos exercicis d'un circuit al pati.       

 

 

 

  Els nens i nenes s'organitzen per grups. El nombre de grups i de racons ha de ser el mateix, perquè de manera rotativa cada grup anirà passant pels diferents racons. Després d'un temps determinat donem l'avís de canvi que hàgim acordat i cada grup passa al següent racó que li correspon.

 Els racons poden ser de:

  • Pilotes: fer-les botar, llançar-les bé, agafar-les bé, encistellar-les (en aquestes edats va molt bé encistellar en una paperera),...

  • Cordes: fer la barqueta, poden anar provant d'aprendre a saltar a corda individualment o en grup, tot i que encara els costa una mica,...

  • Anelles: el joc d'encertar anelles de diferents mides en un pal amb base.

  • Xanques

  • Petxines

  • Bitlles

  • ...

Racó de les xanques.

 

 

Racó de les petxines.

 

 

 

    Els jocs de sempre:
  • Jugar a fer paquets, molt útil per treballar les agrupacions matemàtiques.

  • Joc del mocador.

  • Seguir el rei, fent un o diversos trens de nens/es que han d'imitar al maquinista del seu tren.

  • Un, dos, tres... pica paret.

  • La xarranca.

  • Les cadires.

  • Estàtues.

  • ...

Joc de les cadires

 

 

 

  Els personatges dels jocs de rol poden canviar en funció dels temes que hàgim tractat últimament a l'aula:

  • Llebres i conills (cançó 'Conillets a amagar')

  • Llops i porquets (conte 'Els tres porquets')

  • Sols i llunes (tema que es treballa a Descoberta de l'entorn)

  • Taurons i peixos

  • ....

Prèviament ens posem d'acord sobre els espais (on és la casa de la llebre, situem el cau on els conills estan protegits,...).

La mecànica del joc és sempre força semblant encara que amb variacions. Un exemple de com introduir el joc: ''els grans óssos (dos o més nens que porten una capa o algun altre distintiu) estan dormint. De mica en mica es van despertant i s'adonen que tenen molta gana. Van a buscar peixos per menjar (la resta dels nens/es)''. En definitiva es tracta del joc de sempre d'empaitar, atrapar, fer presoners i emportar-se'ls a casa, anar a salvar,...

Sovint els nens/es incorporen en el joc moviments i sons dels animals que representen.

 

 

 

  Podem introduir els grafismes de les lletres i dels nombres treballant la seva forma a psicomotricitat. Per exemple podem dedicar una sessió al traç del nombre 1: prèviament a l'aula de psicomotricitat hem preparat aquest nombre fent-lo algunes vegades, en una mida gran i amb diferents materials com cordes, papers, cinta adhesiva,... A continuació presentem als nens/es aquests 'animals fantàstics i solitaris' que hem fet a l'aula amb forma de 1. Els diem que poden caminar, gatejar, saltar, fer passar una pilota,... per sobre de cadascun d'ells, però amb la condició que han de començar, seguir el recorregut i sortir pel lloc que a aquests animals els agrada, introduint d'aquesta manera la direccionalitat del nombre 1.

 

Podeu trobar més informació en aquestes pàgines: 

Página de psicomotricidad. Web en castellà dedicada només a la psicomotricitat.  http://www.terra.es/personal/psicomot/

Jocs infantils d'arreu del món. Recopilació i descripció de més de 700 jocs.  http://www.xtec.es/~rbadia/                        

 

 

 

 

Tornar al portal.Tornar al principi de la pàgina.