PROJECTE DE TREBALL 3

COMPRENSIÓ i LÈXIC:

1. Els textos d'aquesta unitat són narracions. Expliquen coses. Però ho fan de maneres ben diverses. Fixeu-vos: el primer i el segon són cançons que parlen de fets ocorreguts i algunes d'elles ens volen dir més coses de les que realment ens diuen. El tercer i el quart, en canvi, formen part de les nombroses llegendes de la nostra tradició i  narren un parell d'històries ben curioses.

Proveu de respondre a aquestes preguntes:

a) Per què  diem que els textos d'aquesta unitat són narratius ?

b) Què ens diu i què ens vol dir el text número 1 ? Quin és el missatge de fons més important ? I el tema ?

c) Quines diferències trobaríem entre les dues cançons del text número 2 ?  Quin és el tema de la cançó Escolta-ho en el vent  ?

d) Quines característiques tenen les llegendes ?

e) De quina manera es tracta , en el text número 3, el tema de l'amor ?

f) Quins són els elements reals i quins són els elements fantàstics de la narració del text 4  ?  En què es basa la narració per justificar que el noi penjat sigui viu al cap de tants dies ?

g) Feu un resum dels textos 3 i 4.

2. Lèxic:

Busqueu al diccionari les paraules següents  que trobareu en els diferents textos d'aquesta unitat i  mireu de comprendre'n el significat . Després feu diverses frases en les quals s'utilitzin correctament.

jeia

peremptòria*

superb

boixeda

famolenc

comitiva*

joglar

estol

corsecava

càbales

topònim

pregon*

orografia

esmaperdut

inexpugnable*

commogut*

dèspota

despitada

nyèbit

pelegrí

llinatge*

eixir*

innata

dissortat*

reprovable

penedit

corrua*

falsària*

talaia*

esporuguida*

enginy

embriaguesa*

deixondís

 

 

Busqueu també un sinònim dels mots amb asterisc (*)

3. Intenteu explicar el significat de les expressions següents:

"sense embuts"                       " pagar al comptat"            " fer la nostra via amb el cap alçat"

"a contracor"               " en va"             "d'antuvi"        "donar-ne part a la justícia"

 

EXPRESSIÓ

4.  Feu un text narratiu ambientat a l'època medieval . Procureu que hi surtin els elements bàsics de la narració.

5. Procureu que algun dels vostres avis ( o una persona gran a qui conegueu) us expliqui una rondalla pròpia del Pla de l'Estany. Preneu-ne apunts i després, redacteu-la, correctament, a la vostra manera.

6.  Feu una redacció d'unes vint línies que desenvolupi el tema següent: Llegendes d'un poble: narracions a cavall entre la història i la ficció.

MORFOLOGIA  i SINTAXI

7.  Heu de ser capaços de memoritzar el quadre per a la CONJUGACIÓ dels verbs i aprendre, cada setmana, el verb conjugat que us lliurarem. Per fer aquest aprenentatge cal ser molt ordenat i estudiar regularment.

8. Feu  la descripció morfològica de les següents formes verbals:

cantàreu, estimaré, baixaria, he marxat, hagués cantat, cantés, baixaren, menjo,  explicàvem,vaig dir, haguéssim volgut

9.  Llegiu i  estudieu el contingut del dossier anomenat : MATERIAL PER A L'ESTUDI. TEMA: ELS COMPLEMENTS DEL VERB  que us hem lliurat a classe. Feu també els exercicis que es proposen en el dossier

NORMATIVA LINGÜÍSTICA

10.  Quan us lliurem una fitxa de normativa l'heu de llegir, estudiar i , al darrere, fer 5 frases en què s'utilitzi correctament la norma explicada.

11 . DICTATS PER PREPARAR.

9.

" Temps era temps hi havia, /en un poblet medieval, un baró de mala jeia, / que a tothom volia mal. Amb carrossa d'or i plata / passejava tot superb pel seu regne que moria / d'esquifit i famolenc. Xics i grans mig morts de gana, / li sortien al seu pas, demanant-li amb ulls plorosos, / que tingués d'ells pietat, però ell somreia i burleta / els cridava amb veu de tro: 'A pencar males abelles / necessito molt més or' . Els diumenges a la tarda / organitzava un gran joc: 'Vilatans vinga a la festa, / a la festa de la mort ! Vull setze joves per banda / amb espases i garrots a fer d'escacs a la plaça / i que guanyin els més forts' "

El conte medieval , Els Esquirols

10. " Quan vaig ser capaç de parlar ja podia reflectir l'univers. Perquè el dominava. Em responia com la llum que s'encenia i apagava només quan jo feia servir, com els grans, l'interruptor. Cap nen no reflexiona a la manera d'Heràclit , quan deia que els noms estan naturalment relacionats amb les coses. Més aviat s'acostaria a Demòcrit, quan afirmava que els noms són convencions. Els nens intueixen que hi ha un guió escrit prèviament  i que els noms solament "són"  quan els diem. Les coses apareixen després , com els soldats que desfilaven sota el meu balcó . Jo era un nom abans de saber què significava la paraula "roig". Un color que, amb el temps, ha anat prenenper a mi significats ben distints. (...) Amb el temps , potser "roig" serà el vermell dels valencians i el meu cognom... I inventarem noves imatges, noves metàfores . El meu pensament, doncs, s'estava preparant per a rebre milers i milers de significats."

Montserrat Roig  (1991) Digues que m'estimes encara que sigui mentida , Edicions 62, Barcelona

11. - Passi, passi faci el favor .

    - Qui s'ha de punxar ?

    - La nena un microbi a la panxa  que només pot marxar amb aquestes injeccions. Li han fet unes proves i el metge diu que ni xarop , ni pastilles ; injeccions . I fixi's , són setze ampolletes, pobreta, només té un any i mig. Jo ja l'ajudaré, me la posaré entre les cames , ja ho he fet altres vegades. Li he promès que si és valenta li compraré una cosa; la veritat és que no sé què comprar-li , la canalla amb qualsevol fotesa en té prou, no sé per què ens gastem tants diners per Reis. Vingui, vingui,  que li ensenyaré la nena, és al llit, ja està desperta, però encara no l'he llevada. Vanessa, reina, mira  qui ha vingut. veus ? Aquesta senyora et curarà el mal de la panxeta, ja veuràs com no fa cap mal, i com que la Vanessa és tan valenta no plorarà. I si no plora la mare li comprarà una cosa.

Ramon Solsona (1988) Figures de calidoscopi , Quaderns Crema, Barcelona

 

12 . ADOLESCENT


Tots els senyals inciten a reprendre camí,
records, desigs, i també la presència
d'aquesta adolescent de llarga cabellera
que s'ha aturat no saps per què uns instants
davant mateix de la teva finestra.
Darrere la cortina has pogut contemplar-la
sense que ella ho sabés.
Tenia el cos molt bell i una mirada
suau, melangiosa.
Per uns instants el seu món
ha envaït el teu món.
l'ha mestrejat sense cap violència.
Ara que se n'ha anat , tu la recordes.
Però el que d'ella resta en aquest poema,
més que el record , és l'impuls amb què t'ha
obsequiat sense saber-ho.

Miquel Martí i Pol . ( 3-3-1983)