Enrera
Guia
Presentacions multimèdia amb el PowerPoint
 
 

Consideracions prèvies

El curs Presentacions multimèdia amb el PowerPoint que fa la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació via telemàtica és un curs amb la pretensió d'aprofundir en el coneixement de diversos entorns de desenvolupament de productes multimèdia. 

Es pressuposa que el professorat, en iniciar aquest curs, té uns coneixements i unes destreses mínims en el domini de l'entorn Windows, d'Internet i de la utilització d'altres tractaments de textos, imatge i so en l'entorn Windows.

Per fer aquest curs, el professorat ha de disposar de correu electrònic. La Subdirecció General de Tecnologies de la Informació ofereix als docents de Catalunya, d'àmbit no universitari, la possibilitat de disposar-ne. 

La finalitat d'aquest curs és explorar les possibilitats de les presentacions multimèdia amb el PowerPoint com a suport a l'ensenyament i com a mitjà d'expressió per a l'alumnat (presentació de treballs, realització de conferències, crèdits de síntesi, etc.). El programa PowerPoint del Microsoft Office 97 és un instrument de presentació d'informació que pot facilitar la comunicació de continguts acadèmics i també pot servir als alumnes com una eina introductòria en el procés de creació multimèdia. El curs acaba amb la presentació d'un projecte de treball.

Els objectius del curs són:

  • Adquirir una visió del procés de creació multimèdia.
  • Conèixer les eines de preparació dels diferents formats de dades (text, gràfics, so i vídeo).
  • Experimentar el procés de producció multimèdia amb l'entorn PowerPoint, integrant les presentacions en activitats curriculars.
   
 
Format
   
 

Per seguir aquest curs podeu optar entre:

  • Anar consultant en línia els diferents mòduls.
  • Descarregar tot el curs en format HTML, fent clic als disquets que es troben a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant nomdelfitxer.exe. Després, podreu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet.
   
  Estructura
   

Els mòduls consten de: 

  • Objectius i continguts del mòdul. 

  • Pràctiques amb base teòrica.
     
  • Exercicis. Els participants en el curs es familiaritzaran amb els conceptes adquirits i els aprofundiran mitjançant exercicis proposats. Aquests exercicis són els elements que permeten fer un seguiment avaluatiu del treball per part dels tutors. Els exercicis són replantejaments dels recursos, destreses i conceptes plantejats a les pràctiques del mòdul corresponent. 
    La resolució dels exercicis, perquè tingui efecte avaluatiu, es recomana que sigui personal, és a dir, que cada alumne/a els resolgui de manera individual, proposant la solució més adient o alternativa. Les dinàmiques de treball en grup per part dels alumnes dificulten aquest seguiment; tot i així, seran permeses sempre que els grups de treball no siguin mai de més de dos alumnes. En qualsevol cas, el projecte de final de curs sempre es farà de manera individual.

    Els documents que cal generar en els exercicis s'especifiquen amb un nom que està format per tres caràcters:  la lletra E, el número del mòdul i el número d'ordre de l'exercici. Per exemple, el fitxer E24.PPT és el document corresponent a l'exercici 4 del mòdul 2

    Un cop corregits els exercicis, el tutor o la tutora es dirigirà a l'interessat o interessada fent-li les observacions, rectificacions i anotacions que siguin d'interès. Els aspectes d'interès general que es puguin extreure de les diferents solucions presentades es comentaran en un missatge genèric a tot l'alumnat. 

  Per fer aquest curs, es requereixen uns coneixements i unes destreses bàsics en el domini de l'entorn Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic...
 
  Requeriments tècnics
   
  Els materials d'aquest curs s'han dissenyat per treballar-se amb el programa PowerPoint del Microsoft Office 97 i poden ser visualitzats ambs els navegadors Netscape i Internet Explorer (versió 4 i superiors) amb les opcions Javascript i Cookies activades (eines disponibles al CD-ROM Materials de formació).
 
Amunt
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Informació
Informació. Documentació sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de dur a terme seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor o a la tutora del curs.
Atenció !
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments, comentaris i idees complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul i que fan referència a l'ajuda del programa..

 

   
  Els elements de navegació són:
   
 
1
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
1
Ens indica la pràctica activa en la qual estem treballant.
Enrera
Permet retornar al nivell anterior.
Exercicis
Permet accedir als exercicis del mòdul activat.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Guia
Permet accedir a la guia del curs.
Descàrrega
Permet la descàrrega del material del curs per poder treballar fora de línia.
Impressió
Permet la impressió del material del curs.
 
  Tutoria
   
  A cada participant se li assigna un tutor o una tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui per correu electrònic. Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant basat en els exercicis.
   
  LLiurament dels mòduls introductoris
   
 

El lliurament dels exercicis per part de l’alumnat al tutor o a la tutora es farà de la forma següent:

  1. Els fitxers corresponents a cada mòdul s’enviaran comprimits dins un únic fitxer en format ZIP. 
  2. El nom del fitxer de cada exercici es codificarà amb vuit caràcters segons el patró següent: els quatre primers correspondran als quatre primers caràcters de l’identificador de correu de l’alumne/a; els dos següents seran les lletres TC (tronc comú) i seran constants per a tots els exercicis dels quatre mòduls d’aquest bloc; a continuació vindrà el dígit del mòdul al qual correspongui l’exercici, i finalment el número de l’exercici. És a dir, si la Sra. Maria Frigola, que té l’identificador mfrigola@..., envia l’exercici 1 del mòdul 2 del tronc comú, ho ha de fer així: mfritc21 i l’extensió corresponent al tipus d’arxiu.
  3. Tots els fitxers d’un mateix mòdul s’inclouran dins un fitxer comprimit que també seguirà el mateix patró pel que fa al nom, però sense utilitzar el dígit corresponent a l’exercici. Exemple: mfri2.zip serà el fitxer que conté tots els arxius corresponents al mòdul 2.
  4. Lliureu el fitxer adjuntant-lo a un missatge adreçat al tutor o a la tutora del vostre curs.
  LLiurament dels exercicis dels mòduls específics
   
 

El lliurament dels exercicis d'un mateix mòdul es farà conjuntament en una única tramesa per part de l'alumnat al tutor o a la tutora i es farà de la manera següent: 

  • Trametent els documents de forma comprimida en format ZIP; el nom estarà format pels set primers caràcters de l'identificatiu de l'alumne/a, més el número del mòdul. 
  • Lliurant el fitxer compactat, adjuntant-lo a un missatge de correu electrònic adreçat al tutor o a la tutora del curs. 

El lliurament dels exercicis d'un mateix mòdul es farà en conjunt.

   
  Projecte
   
 

Una vegada acabat l'estudi dels diferents mòduls, el participant que vulgui tenir dret al certificat del curs haurà de finalitzar-lo en el mateix curs acadèmic que ha fet els exercicis, desenvolupant un projecte que globalitzi la utilització dels diferents recursos multimèdia apresos i que sigui un projecte d'interès educatiu.

El participant presentarà al seu tutor o a la seva tutora una o més propostes de projectes, de les quals se'n concretarà una entre ell i el tutor o la tutora, que li donarà el vist-i-plau. Caldrà que el projecte sigui avaluat positivament, juntament amb els exercicis de tots i cada un dels mòduls, per poder tenir dret al certificat del curs. 

Directrius per desenvolupar el projecte de final de curs

El projecte de final de curs serà un treball que integri diferents elements tractats en el curs. Cal demostrar les destreses adquirides; això fa que el projecte sigui l'element avaluador definitiu per obtenir la certificació del curs, havent superat prèviament tots els exercicis dels diferents mòduls. 

  • El projecte constarà de: 
    • Un mínim de 15/20 diapositives on es puguin avaluar els diferents elements tractats durant el curs. 
  • El projecte ha d'anar acompanyat d'un document on s'explicitin els apartats següents: 
    • Títol 
    • Autor 
    • Dades professionals de l'autor (centre de treball, assignatures que imparteix...) 
    • Nivell educatiu a qui va adreçat 
    • Temàtica 
    • Descripció del projecte 
    • Plantilla utilitzada: descripció dels estils que la integren 
    • Cites bibliogràfiques de les fonts utilitzades (imatge, sons, textos...) 
Tot projecte serà prèviament formulat com a proposta i adreçat al tutor o a la tutora del curs. El tutor o la tutora l'estudiarà per si pot ser presentada a la reunió de coordinació de tutors. En aquesta reunió s'aprovarà el projecte, si procedeix.

Si a la proposta hi ha qüestions per fer o una reformulació del projecte, serà el tutor o al tutora qui farà saber a l'alumnat les observacions, puntualitzacions necessàries o modificacions que s'han d'introduir en la proposta per assegurar-se que aquesta sigui aprovada en el seu moment. 

Requeriments del projecte

  • Ha de ser un document d'interès educatiu que utilitzi diversos recursos multimèdia. 
  • Ha de ser inèdit i individual. 
  • El temps invertit en el desenvolupament del projecte ha d'haver estat aproximadament unes 18 hores. 
  • Ha d'haver estat presentat en els terminis establerts. 
Elements que s'han d'avaluar en el projecte
  • Que compleixi els requeriments del projecte. 
  • El grau de dificultat de desenvolupament de l'aplicació. 
  • Els recursos i les estratègies usats. 
  • La presentació global del projecte (disseny) i en particular la de cada part que compon el projecte.
   
  Calendari
   
  Vegeu calendari de l'activitat.
 
Amunt