Ajuts
tècnics per la comunicació i material per l'aula
- Ajuts
tècnics per la comunicació.
És
molt important que l'alumne es pugui expressar amb les persones de l'entorn
i pugui fer servir el llenguatge per relacionar-se, per aprendre, per
crear...Per fer possible això perquè un alumne o persona
amb dificultats motrius pugui comunicar-se existeixen els sistemes augmentatius
i alternatius per la comunicació. Són recursos naturals
o creats amb finalitat educativa i terapèutica amb mecanismes d'expressió
diferents a la paraula articulada. Es divideixen en dos grups: Sistemes
de comunicació sense ajuda, és a dir, que no es necessita
de cap suport per accedir-hi i sistemes de comunicació amb ajuda.
Sistemes
de comunicació sense ajuda
|
Sistemes
de comunicació amb ajuda
|
Gestos
d'us comú que es complementen amb altres sistemes. |
Signes
tangibles: objectes reals, parts d'objectes, miniatures.. |
Gestos
idiosincràtics desenvolupats per la persona. |
Sistemes
basats en dibuixos líneals (pictogràfics). Com el SPC
amb 3000 signes gràfics |
Codis
gestuals, signes que tenen correspondència amb la realitat. |
Imatges:
fotografies o dibuixos fotogràfics. |
Llenguatge
de signes manuals: llengua de signes, comunicació bimodal,
vocabulari Makaton, programa de comunicació total. |
Sistemes
logogràfics: combinen simbols ideogràfics i pictogràfics.
Com el Bliss amb 100 signes bàsics i també el Rebus. |
|
Sistemes
basats en l'ortografia tradicional. |
|
Llenguatges
codificats com el Braille o el Morse. |
Signes
de SPC (signes pictogràfics per la comunicació)

Conte del cargol adaptat amb símbos SPC

-
Materials per l'aula.
- Per les
dificultats de precisió manual: taulers amb peces de velcro per
subjectar contes i d'altres objectes.
- Col.locar
a l'aula fotografies o referents que l'alumne pugui senyalar, mirar,
indicar...
- Habilitar
el terra o les parets amb colors per ajudar-lo a dirigir-se pels espais.
- En el
cas de que utilitzi plafons de comunicació els signes els pot
indicar directament amb la mà,una altra part del cos o indicadors
com el capçal-licorni o l'indicador lluminos.
- Conmutadors
que emeten sons per cridar l'atenció en el cas que no pugui parlar.
- Jocs adaptats
modificant els mecanismes que el fan funcionar.
- Adaptacions
per a controlar aparells de ràdio, cassette o CD.
- Mecanismes
per passar les pàgines de llibres i contes.
- L'ordinador:
retardar l'efecte de repetició de les tecles de l'ordinador,
substituir la presió simultània de tecles, substituir
el ratolí pel teclat numèric, enlentir el ratolí,
efecte lupa, teclats reduits o ampiats, taulers sensibles,teclats a
través de la pantalla, carcasses pels teclats.
- Postura:
que segui en la mateixa cadira, bipedestadors, tamburet petit per flexionar
millor les cames i tenir una millor postura en la cadira.
- Objectes
ergonòmics per facilitar l'utilització d'aquests en persones
amb discapacitat i a tots els alumnes en general: safates en comptes
de pots per guardar el material.
- Material especial
facilitador: làmines antideslliçants, adaptadors per llapis.
pàgina
anterior
|