Autors anònims

Icona iDevice Introducció

The Federalist

A finals del segle XVIII, dos polítics americans, Madison i Hamilton, van escriure conjuntament alguns assaigs sobre la constitució dels Estats Units. En el moment de la seva publicació no van deixar clar qui era l'autor de cada assaig.

Pocs anys després es van barallar i es disputaren l'autoria dels escrits.

Com es pot arribar a decidir qui és l'autor?

Icona iDevice Objectius

Fer un estudi estadístic d'uns textos per intentar establir algunes característiques dels seus autors: comparar la longitud de les paraules de cada text i també la longitud dels fragments de punt apunt (longitud de les “frases”).

Icona iDevice Desenvolupament

Treballareu individualment o per parelles, segons indiqui el professor/a, i fareu tres activitats:

A) “La longitud de les paraules

B) “La longitud dels fragments

C) “Conclusions de la investigació

Cada petit grup treballarà amb un text que pot ser diferent dels altres. Podeu utilitzar redaccions pròpies, fragments de llibres, el que vulgueu. Però cal que almenys dos grups escullin un dels dos textos B (TextB.pdf) i C (TextC.pdf), per poder obtenir les dades per fer l'activitat C entre tota la classe. El text A (TextA.pdf) es presenta com exemple dels processos a realitzar i dels resultats que en volem obtenir.

Cal resumir les dades en taules i fer els gràfics a mà en els fulls corresponents:

Activitat A: full1.pdf

Activitat B: full 2.pdf

El professor/a imprimirà i repartirà còpies d'aquests fulls a cada grup de treball.

Cal argumentar per escrit de manera raonada, basant-vos en les dades obtingudes, totes les preguntes i reflexions que se us van plantejant en el guió de l'alumnat.

Per això, és també necessari que el professor/a imprimimeixi el guió de l'alumnat en pdf, almenys un exemplar per a cada grup de treball (10 pàgines).

Si es disposa d'ordinador, es poden fer càlculs i gràfics amb un full programat:
Full de càlcul 1 i Full de càlcul 2.

Al final de l'activitat lliurareu al vostre professor/a el guió escrit i els fulls amb les dades enregistrades en taules i gràfiques.

Els càculs i gràfics fets en els fulls de càlcul els podreu enviar en una tasca Moodle, si el professor us ho demana.

Temporització: tres hores de classe, i si cal, acabar alguna tasca a casa.

Aquest material digital forma part d'un projecte de creació, empaquetat i catalogació de material educatiu en format digital estàndard, desenvolupat per Victòria Oliu Subiranas, gràcies a una llicència retribuïda concedida pel Departament d'educació de la Generalitat de Catalunya. Resolució EDU/2760/2010, de 6 d'agost, (DOGC 5702 - 27.8.2010)

L'activitats "Autors anònims" està basades en el capítol 2 del llibre "L'Estadística en el vostre món"

Autors anònims