El teorema de Tales


El teorema de Tales és tan famós que el grup "Les Lutiers" li va dedicar una cançó.

Sabeu què diu el Teorema de Tales? Què significa? Perquè és útil? On s'aplica?

Qui era Tales de Milet? Quan va viure? On va estudiar? A què es dedicava? On és Milet?

En les properes sessions ho esbrinarem!

En altres idiomes s'escriu Thales, per això a vegades ho trobareu escrit així, i cal tenir-ho en compte si feu cerques a Internet.


Icona iDevice Objectius
  • Treballar el Teorema de Tales, la proporció, la semblança i les seves aplicacions a 2n d’ESO
  • Fer especial atenció a la visualització, el raonament geomètric i l’escriptura de les relacions en llenguatge algebraic i també natural.
  • Conèixer qui era Tales de Milet.

Icona iDevice Desenvolupament

Treballareu individualment o per parelles, segons indiqui el professor/a, i fareu les següents activitats:

  1. Raó i proporció geomètrica. Segments proporcionals
  2. Teorema de Tales. Càlculs indirectes
  3. Dividir un segment en parts iguals i segons una raó donada
  4. Semblances. Triangles semblants i polígons semblants. Més càlculs indirectes
  5. Triangles rectangles. Teoremes de l'altrua i del catet. Més càlculs indirectes

És necessari disposar d'un ordinador a l'aula i un projector o pissarra digital perquè el professor o professora exposi els continguts que treballareu. Però també cal que escriviu i dibuixeu a la llibreta o dossier tot el que es va veient i proposant. Si teniu ordinador personal i connexió a Internet podreu repassar o acabar la feina al vostre ritme, ja sigui a classe o a casa.

Visualitzareu geomètricament els teoremes de Tales, de l'altura i del catet, amb aplicacions GeoGebra i interpretareu verbalment el seu significat i l'escriureu algebraicament. Resoldreu càlculs de mesures indirectes aplicant aquests teoremes i fareu un petit resum del personatge de Tales de Milet.

Al final de l'activitat lliurareu al vostre professor/a tot el que heu escrit durant les activitats, ja sigui en paper o en fitxers digitals (de text i de GeoGebra).

 

Els documents digitals treballats els podreu enviar en una tasca Moodle, si el/la vostre/a professor/a us ho indica.

 

Temporització: unes vuit hores de classe, i si cal, acabar alguna tasca a casa.


Aquesta sequència didàctica forma part d'un projecte de creació, empaquetat i catalogació de material educatiu en format digital estàndard, desenvolupat per Victòria Oliu Subiranas, gràcies a una llicència retribuïda concedida pel Departament d'educació de la Generalitat de Catalunya. Resolució EDU/2760/2010, de 6 d'agost, (DOGC 5702 - 27.8.2010)

Els continguts d'aquesta seqüència didàctica estan basats en tres propostes de l'aplicació ARC (Node 486, Node 484 i Node 485) i s'utilitzen també altres aplicacions GeoGebra de diferents autors, degudament referenciats al peu de l'aplició.

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License

El Teorema de Tales