GUERRA MEDIÀTICA
ETAPA: Educació secundària.
ÀREES RELACIONADES: Ciències Socials, Educació Visual i Plàstica, Llengua.
Introducció:
Les dues guerres del Golf Pèrsic, sobretot la segona, van suposar un gran impacte mundial a tot nivell, però també en el camp mediàtic. Les imatges dels bombardejos, dels morts i ferits... es van fer presents en totes les portades dels mitjans d'informació, es van introduir en la nostra vida quotidiana especialment a través dels mitjans audiovisuals, van influir en el comportament de milions de ciutadans que van fer sentir la seva protesta al carrer... Els mitjans, doncs, van modelar conductes i, alhora, aquestes van influir també en els mitjans. El tractament que aquests van fer dels fets va ser molt divers segons la font i l'empresa que transmetia la notícia.
OBJECTIUS:CONCEPTES QUE ES TREBALLEN:Obtenir informació rellevant a partir de diverses fonts d’observació indirecta (ràdio, TV, films, còmics…) i de diferent tipus (documents escrits, internet…), analitzar-la i classificar-la. Realitzar treballs de síntesi i interpretar totes les dades. Analitzar la importància dels diferents mitjans de comunicació com a transmissors i definidors de valors i models de conducta determinats. Conèixer les causes històriques, polítiques, culturals, etc., dels fets que es tracten.
Proporcionar-los diversos diaris apareguts al llarg de la segona guerra
d'Iraq amb la finalitat que hi facin una anàlisi de contingut en
grup, especialment de les portades, fixant-s‘hi sobretot en el grau d’espectacularitat
en què es presenta la notícia clau. Globalment, s’hi poden
fixar en el nombre de pàgines dedicades al succés, la grandària
dels titulars i de les imatges, el tractament de la notícia, de
les víctimes sobretot civils, etc.
Fer-los visionar en
grup un recull en vídeo amb les imatges televisives dels esdeveniments
en les diverses cadenes.
Comparar el tractament de la notícia en les diverses cadenes, incidint
sobretot en el seu nivell d’objectivitat o d’espectacularitat. Comparar
les informacions emeses per diverses televisions (d’aquí, americanes,
àrabs...) També es pot fer extensiu a reportatges i especials
informatius posteriors a aquell dia. ¿Ni'hi ha indicis d'haver estat
presentats en forma de reality show?
Pel que fa a infografies aparegudes en publicacions impresses o digitals,
o en televisió, sobre descripció de material bèl·lic
o moviments militars: Quina sensació produeixen? apologia del militarisme?
massa detall en les descripcions..?
Esquema d'anàlisi:
|
Connectar-se a internet i, en petits grups, a través d’un cercador potent buscar webs on es parl’hi dels fets.Veure-hi quantes pàgines s’hi podrien consultar. Entrar-hi en algunes. En honor a la verdad (E.Zwick, 1996)
Tres reyes (D.O.Russell, 1999)
Visionar en vídeo fragments d'algun llargmetratge sobre la primera guerra d'Iraq.En grup, analitzar-ne les sinopsis, situacions, grau de violència en les imatges, grau de possible realitat dels fets presentats...
Proporcionar-los fragments d'alguna obra literària.
- Comparar realitat i ficció, els fets narrats i els succeïts. Fer un col·loqui sobre la influència o no de la ficció literària en la realitat quotidiana.
Mediateca:
Bibliografia:
- ¿Por qué Irak? Xavier Batalla. Ed.Debolsillo, Barcelona, 2003
- Washington contra el mundo. Autors diversos. Eds.Foca, Madrid, 2003
- Irak: el Estado incierto. E.Frattini. Ed.Espasa, Madrid, 2003
Documentals:
- Cabalgando sobre la tormenta (Channel Four-M.O'Kane, 2003)
- Rainning bombs. La vida cotidiana en Irak bajo el embargo y la amenaza (J.Fernández, 2003)
- Els uns i els altres (TVC-30 minuts. 2003)
- Iraq, un genocidio políticamente correcto (Celsi--Tele-K, 2000)
Links:
Octavetes britàniques anti-Saddam
"Tempesta del Desert": Allò que se'ns va amagar.
La Guerra del Golf de 1991
Les malalties de la Guerra del Golf
La història d'Ibrahim
Nens afectats per l'urani7