Subdirecció General de Formació Permanent
i Recursos Pedagògics

El passat 27 de juny del 2007 l'Aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb El Museu de Joguets i Autòmats. Col·lecció Mayoral i l'Associació del Professorat de Tecnologia de Catalunya (APTC), vàren organitzar una sessió de treball amb el tema:

El Museu de Joguets i Autòmats de Verdú. Els seus recursos didàctics.

Aquesta sessió es va complementar amb la visita a BonÀrea. Exemple d'una gran indústria càrnica., que es realitzarà pel matí.  Més informació
Aquesta  va ser una sessió doble amb places limitades per als docents interessats en conèixer el programa educatiu, les instal·lacions, i el seu potencial com a recurs didàctic.

Aquest Museu permet veure  una exposició que recull una col·lecció de més de 1000 joguets, atraccions de fira, autòmats, bicicletes, objectes de futbol, cartells... recollits per Manel Mayoral.

La mostra s'ofereix com un viatge a través dels records, les il·lusions i les vivències del col·leccionista a través de quatre grans àmbits: el poble i el camp, els vehicles de pedal, el futbol, i les joguines i les atraccions.

El Museu de Joguets i Autòmats és un equipament cultural instal·lat en un edifici rehabilitat de quatre plantes i 2.000 m2.

Es va rebre informació sobre l'oferta educativa per als alumnes de Secundària, i especialment dels tallers que es desenvolupen, com el de
" Engranatges en moviment". Aquesta activitat està centrada en els autòmats del museu, la seva història, l'evolució, els materials, els engranatges i la transformació del moviment.

A partir de la visita a les diferents sales del museu, els nois i noies poden conèixer l'evolució, de més simple a més complexa, dels diferents engranatges que existeixen realitzant diferents activitats entorn diferents peces del museu.

L'edifici es troba situat al número 23 de la Plaça Major de Verdú, i la casa pairal on s'ubica es coneix popularment amb el nom de Cal Jan.
Cal Jan va ser construït al segle XV, a la façana hi ha una inscripció del 1695, que és quan es va reconstruir.

La visita s'inicià amb una presentació dels quatre grans àmbits temàtics: el poble i el camp, les fires i les atraccions, els vehicles de joguina i de pedal, i el futbol.

S'hi apleguen objectes originaris de botiga, planxes de llauna publicitàries i joguines. Es trobaran cartells i joguines que evoquen l'entorn rural, com ara escenes de poble -personatges i edificis-, joguines relacionades amb l'agricultura -especialment amb el conreu de la vinya-, i representacions molt diverses d'animals domèstics i de corral.

El món d'objectes relacionats amb el futbol. Aquí teniu una mostra del conjunt de futbolins antics, jocs, pilotes i cartells dels grans mites de l'esport rei. També es podran observar tot tipus de vehicles de pedal; veureu un impressionant conjunt de bicicletes, tricicles, cotxes, tractorets, avions..., fins i tot una màquina de tren de pedals.

Hi ha una important col·lecció de vehicles de joguina, especialment camionets i carros. Cal destacar les elaborades a principis de segle XX pels artesans coneguts amb el nom de llauners de Gràcia: tramvies, cotxes, vagons de tren...

En l'espai de la joguina de precisió per a adults trobem la fascinant col·lecció d'autòmats, la majoria fabricats a França entre finals del segle XIX i principis del XX. Bona part encara conserven el moviment original. Els procedents del Museo de Juguetes Mecánicos de les Atracciones Apolo de Barcelona recreen escenes costumistes i de caire poètic.

Podeu consultar la seva pàgina web.

En aquesta sessió vàrem poder:

• Rebre nformació sobre els seus serveis educatius i en especial sobre C.T.S.
  • Conèixer les seves instal·lacions i potencial educatiu.
  • Conèixer aquests recursos didàctics sobre l'evolució en el món del Joguet.
  • Veure els sistemes de transmissió de moviment emprats amb els joguets i autòmats.
  • Ser orientats els docents de l'àrea de tecnologia com usar-lo.
  • Ser informats com organitzar, preparar i poder treballar les vistes amb alumnes per què puguin gaudir dels seus continguts
  • Rebre informació sobre com realitzar possibles treballs amb alumnes
Lloc de la visita:
Seu del Museu de Joguets i Autòmats
Plaça Major 23
25340 Verdú (Lleida)
(Podeu veure plànol aproximat de la situació)

Detalls gràfics de la visita

Carrer de les Escoles, 5 i 7
Tel. 936 920 660 / 935 804 876