El cesire*.aulatec, aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Ensenyament, juntament amb el CETIB, SCT i l'empresa RO-BOTICA, organitzen una sessió de formació i treball amb el tema:

Introducció a la robòtica amb LEGO Mindstorms, Arduino i LabVIEW for Education.

Aquesta serà una jornada per als docents, interessats en conèixer i informar-se de les possibilitats dels equips progamables, LEGO Mindstorms, ARDUINO, la seva programació amb LabWIEW i la seva aplicació a l'aula.

Molt adequat per els docents dels centres que disposen de l'equip o equips i/o docents que es volen informar de les seves possibilitats.
Descripció
LEGO Mindstorms és una línia de jocs d'experimentació centrats en la robòtica, però les seves possibilitats en fan una eina útil en entorns didàctics de control automàtic. L'equip conté un microcontrolador, sensors i motors amb els elements constructius de Lego, per fer-lo una peça més en el muntatge i poder a bastir el robot segons el model o la imaginació ho requereixi. Permet que els elements bàsics de la  robòtica, com la unió de peces i la programació d'accions es faci de forma interactiva, ja que es pot construir un model integrat amb parts electromecàniques controlades per un programa informàtic propi. Pràcticament, tot pot ser representat amb les peces simulant la realitat.
Arduino és un producte de Maquinari Lliure que porta una placa amb processador i un senzill entorn de desenvolupament què implementa el llenguatge Processing / Wiring en Programari Lliure. Arduino es pot utilitzar per desenvolupar projectes interactius autònoms, també connectant l'ordinador i comunicar amb diversos tipus de programari.

LabVIEW for education (acrònim de Laboratory Virtual Instrumentation Environment Workbench) es una plataforma i entorn de desenvolupament per a dissenyar sistemes, amb un llenguatge de programació visual gràfic. El llenguatge usat es diu G, on la G simbolitza que es llenguatge Gràfic. Aquesta proposta per a educación conté mòduls especials per a treballar amb robots LEGO, fischertechnik i plaques Arduino.

La sessió és una primera presa de contacte, a base de senzills exemples, per contrastar diversos models per portar la robòtica a l'aula i convertir-la en una peça clau en l'aprenentatge i el forjat de vocacions tecnològiques.
i al mateix temps conèixer las potencialitats dels sistemes i fomentar als assistentes a experimentar i desenvolupar els seus propis projectes amb l'alumnat.

Contingut
LEGO Mindstorms
  • Presentació dels objectius i continguts de la formació.
  • Descripció general i característiques de l'equip “LEGO Mindstorms
  • Muntatge de les estructures possibles. Manuals.
  • Sensors i actuadors.
  • Documentació disponible.
  • Programari NXT 2.1. El seu ús. Està basat en icones i proporciona un entorn de programació intuïtiu.
  • Pautes per a l'organització per el treball a l'aula.
  • Exemples pràctics i projectes.
  • LabVIEW for Education
    • Conceptes bàsics de control. Descripció i introducció a la programació.
    • Exemples pràctics: Projectes aplicats a robòtica.
    Arduino
  • Descripció general i característiques de l'equip “Arduino”:
  • Muntatge de les estructures possibles. Manuals.
  • Sensors i actuadors.
  • Documentació disponible.
  • Programari. El seu ús.
  • Pautes per a l'organització per el treball a l'aula.
  • Exemples pràctics i projectes.
  • Valoracions de les sessions de formació i conclusions.
  • Aquesta jornada pretén
    • Conèixer l'equipament bàsic per treballar: els seus components i accessoris, funcions, normes de seguretat i manteniment.
    • Proporcionar al professorat la formació de caràcter pràctic, les estratègies metodològiques i didàctiques per a l'organització d'activitats pràctiques a l'aula tecnologia.
    • Donar elements per integrar en el currículum de l'àrea de tecnologia de cada centre la realització d'experiències de control programable.
    • Promoure, motivar i dinamitzar processos d'aprenentatge de l'alumnat, fomentant noves vocacions científiques i tècniques.
    Lloc:
    Seu del cesire*.aulatec
    c/Escoles 5
    08290 Cerdanyola del Vallès
    Com arribar
    Dates: (Atenció nou calendari)

Sessió 1: dimecres 21 de novembre 2012

• 15:30 a 20:30 h    LEGO Mindstorms. Les seves característiques. La seva programació i funcionament. Exemples pràctics d'aplicació a l'aula.
    Sessió 2: dimecres 28 de novembre de 2012
    • 15:30 a 20:30 h    Arduino. Les seves característiques. La seva programació i funcionament. Exemples pràctics d'aplicació a l'aula.
    Sessió 3: dimecres 5 de desembre de 2012
    • 16:00 a 20:30 h    LabVIEW for Education. Les seves característiques. La seva programació. Exemples pràctics.
    Observació:
    Per obtenir la certificació de participació a la jornada, cal tenir una assistència mínima del 80% de les hores presencials.
    Col·laboren

Observacions i recomanacions dels formadors per realitzar la sessió de formació:

• Portar un ordinador portàtil amb els programaris instal.lats (una vegada confirmada la inscripció es donaran les instruccions per a la descarrega dels programaris).
    • Portar els equips: LegoMindstorm i Arduino (si es tenen)
    Inscripció telemàtica:
    Inscripció oberta del 19.09.2012 al 30.09.2012.
    Recordem que les places són limitades, es farà la reserva per rigorós ordre d'inscripció.