Subdirecció General de Formació Permanent
i Recursos Pedagògics

El passat 25 de juny de 2007, un grup de docents vàrem realitzar una sessió de treball i visita informativa per a per als interessats en conèixer el programa educatiu, les instal·lacions, i el seu potencial com a recurs didàctic.

Aquesta era una visita organitzada per L'Aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb El Museu del Traginer. Col·lecció Antoni Ros i l'Associació del Professorat de Tecnologia de Catalunya (APTC) amb el tema:

El Museu del Traginer. Els seus recursos didàctics.

Aquesta sessió es va complementar amb la visita al El Museu de la Pell d'Igualada del sistema del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, realitzada pel mati.

Els traginers van esdevenir durant centúries un dels principals elements dinamitzadors del territori. Feien possible l'intercanvi tant de mercaderies com d'informació entre masos, pobles i ciutats, els habitants dels quals romanien fortament ancorats al seu entorn més immediat. Per tal que els traginers poguessin desenvolupar la seva feina havien de confluir una munió d'oficis en un seguit de productes manufacturats d'àmbit comú.

Podem diferenciar-los en tres sectors o entorns complementaris: El carreter, el baster, el boter.

Aquest Museu explica l'evolució del transport tant de mercaderies com de persones emprant energies de sang, i alhora mostra les relacions entre els diferents oficis que feien possible el desenvolupament del fet traginer a casa nostra. L'àmplia representació d'eines i utensilis que acumulen aquests oficis, juntament amb la presència dels diferents carros, carruatges, selles i guarniments fan un veritable museu de les arts i els oficis aplicats al món del transport a la Catalunya Moderna.

S'empra un sistema museològic integratiu que adapta la Col·lecció perquè qualsevol persona, tingui o no cap mena de discapacitat, pugui gaudir-ne en igualtat de condicions. També utilitzem diverses eines de caire multisensorial, entre les quals destaquen les maquetes de suport volumètric, que reprodueixen a escala ergonòmica les principals modalitats de carros i carruatges exposats.

A partir del desenvolupament tecnològic iniciat arrel de la Revolució Industrial, el segle XX va viure la gradual substitució del cavall de sang pel cavall de vapor, alhora que la figura del traginer evolucionava en el que avui anomenem com a transportista. La rapidesa, l'increment de la capacitat de càrrega i el propi desenvolupament dels conceptes de salut pública a les cada vegada més poblades àrees urbanes van acabar fent desaparèixer de pobles i ciutats als traginers.

Els transports de persones fan referència a tres àmbits determinats: els serveis de diligència, emprats des de finals del segle XVIII fins al primer terç del segle XX per transportar viatgers entre poblacions, els serveis de taxi, emprats des de mitjans del segle XIX fins a mitjans del segle XX tant per apropar als usuaris del ferrocarril fins a les viles, com per realitzar serveis metropolitans, i finalment els serveis privats a càrrec de carruatges particulars, sobretot pertanyents a la burgesia rural o industrial.

Podeu consultar al pàgina web.

Ens van informar sobre:

• Els seus serveis educatius i en especial sobre C.T.S.
  • Com orientar al professorat de l'àrea de tecnologia com usar-lo.
  • Com organitzar, preparar i poder treballar les visites amb alumnes per què puguin gaudir dels seus continguts.
  • Sobre possibles treballs amb alumnes.
  • Possibles treballs amb alumnes.
Vàrem pogué:
  • Conèixer les seves instal·lacions i potencial educatiu.
  • Conèixer aquests recursos didàctics sobre l'evolució en el món del transport.
  • Veure els estris i sistemes de producció en diferents oficis relacionats.
  • Observar instal·lacions i màquines amb un enginy extraordinari.
  • Observar els anteriors sistemes de transport per tal de valorar els canvis tecnològics que han configurat aquest sector.
Lloc de la visita:
Seu del Museu del Traginer
C/ Traginer, 5
08700 Igualada
(Podeu veure plànol aproximat de la situació)

Es pot veure el reportatge fotogràfic de la visita al Museu

Qualsevol comentari podeu adreçar-lo a l'AULATEC

Carrer de les Escoles, 5 i 7
Tel. 936 920 660 / 935 804 876
Fax. 935 808 878
www.xtec.cat/aulatec
e-mail: aulatec@xtec.cat