|
El cesire*.aulatec,
Aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament
amb el sistema del mNACTEC Museu del Ciment Asland de Castellar
de N'Hug, els FGC en el Tren del ciment Ferrocarril Turístic
de l'Alt Llobregat, els Jardins Artigas que són a La
Pobla de Lillet, Mina de Petroli de Riurtort de Guardiola de Berguedà,
varen realitzar una sessió de treball amb el tema:
El
Patrimoni Industrial a l'alt Llobregat.
Un
recurs pedagògic per a conèixer.
|
|
|
Aquesta
va ser una sessió per
als docents,
interessats en conèixer i informar-se del programa educatiu, de
formació i informació que ofereixen:
Descripció
La visita està estructurada
en varies parts on cada entitat exposarà el seu programa educatiu
i la informació pertinent per el professorat necessària per
programar posteriors visites amb l'alumnat.
El Museu del
Ciment Asland de Castellar de N'Hug. A finals del segle XIX, el comte
Güell, va encarregar la construcció de la que seria la primera
fàbrica de ciment pòrtland a Catalunya. La va fer construir
a la zona del Clot del Moro del municipi de Castellar de n'Hug, per aprofitar
la pedra calcària de l'indret.
La fàbrica es va
tancar fa uns trenta anys, després de gairebé tres quarts
de segle produint ciment pòrtland i a causa, principalment, dels
elevats costos de producció. Malgrat això i degut al seu
atractiu arquitectònic, hem gaudit d'un monument industrial fantàstic,
fins ara, malauradament mut. Inicia un nou recorregut, convertint-se en
el Museu del Ciment Asland de Castellar de n'Hug que la fa parlar. Ens
explica i apropa al procés de fabricació i descobriment del
ciment Pòrtland, un element destinat a esdevenir el material constructiu
del segle XX i el XXI.
També ens mostra
l'ús del ciment en la construcció amb volta catalana; ens
parla dels promotors visionaris liderats per Eusebi Güell que van
constituir l'empresa Asland; ens presenta l'arquitecte Rafael Guastavino,
recorda els homes i dones que la feien funcionar; i, com no, ens mostra
la construcció èpica d'una fàbrica que és el
testimoni viu de la construcció d'un somni.
Es visitarà la central
Elèctrica La Mola de n'Hug, que aprofita el salt d'aigua.
El tren del ciment,
una pinzellada d'història i de tècnica. A l'estació
de la Pobla de Lillet, a l'inici del recorregut es podrà visitar
l'exposició "Els ferrocarrils secundaris, industrial i turístics
a la vall del Llobregat". També es podrà visitar una exposició
de vehicles de transport.
Els Jardins
Artigas,
un regal arquitectònic d'Antoni Gaudí a
la a La Pobla de Lillet. Es la interrelació i confluència
entre
l'enginy i la natura. També és disposa de material didàctic
per les escoles que ho desitgin.
Més
informació sobre els jardins
Més
informació i fotos dels Jardins
La Mina de Petroli
de Riurtort de Guardiola de Berguedà, s'observarà
com aquesta mina va ser explotada durant els primers anys del segle XX
i, a causa del seu baix rendiment, va estar en funcionament durant poc
temps. El petroli s'extreia de les capes de margues bituminoses que al
principi afloraven a l'exterior i que posteriorment van ser buscades a
través de mineria de galeria per treure'n major benefici. La visita
permet endinsar-se a l'interior de la mina i al seu conjunt de galeries
on, encara avui i després de prop de cent anys d'inactivitat, es
pot observar com en alguns punts regalima el petroli.
Aquesta sessió va permetre
-
Conèixer els recursos
didàctics que poden oferir les entitats participants.
-
Donar i discutir estratègies
actives per a la docència d'aquests diversos recursos educatius.
-
Entendre la generació
de materials partint de les primeres matèries de la zona, las seves
transformacions i els processos industrials necessaris.
-
Conèixer l'estat actual
dels diversos recursos pedagògics que pot oferir la comarca als
visitants.
-
Observar com l'enginy humà
conflueix amb la natura aprofitant els seus recursos i convertint-los amb
art.
-
Informar i orientar al professorat
com organitzar, treballar i fer ús d'aquests recursos.
La seva realització
1 Part :
-
Visita al Museu del Ciment Asland.
-
La fàbrica és
un impressionant edifici modernista per la utilització de les voltes
catalanes i estructures de ferro forjat i espectacular per estar construït
esglaonat de manera que pogués aprofitar la força de la gravetat
en el procés de fabricació del ciment. Eusebi Güell,
el seu fundador, es va embarcar en un disseny agosarat per a la fàbrica.
En la recerca constructiva s'hi va implicar Rafael Guastavino, que va combinar
el nou ciment i la construcció amb maó de pla, portant la
volta catalana a nous horitzons internacionals.
S'havia d'aprofitar al màxim
la potència hidràulica dels salts d'aigua del Llobregat i,
a causa de les condicions inhòspites de l'hivern d'aquesta zona,
la construcció havia de cobrir tot l'espai ocupat per la maquinària.
Es va optar per voltes de maó de pla amb morter de calç que
recolzaven sobre una encavalcada metàl·lica. La singularitat
de la façana és deguda a la forma de les voltes, que recorden
una closca.
Ja l'any 1909 es va posar
en marxa un nou forn danès de la firma F.L.Smidht, amb una capacitat
de producció de 150 tones diàries de pòrtland, i dos
anys més tard va entrar en funcionament un nou forn de la casa americana
Allis Chalmers, amb una capacitat de producció de 120 tones diàries.
També es va afegir una màquina de vapor per complementar
les turbines. La gran xemeneia va ser connectada amb tots els forns i amb
les calderes.
Les restes avui visibles
encara posen de manifest l'espectacularitat d'un dels conjunts fabrils
més increïbles de la industrialització catalana, emmarcat
en un singular entorn natural.
La visita al museu permet
entendre l'impressionant conjunt de les restes d'aquest complex industrial
aixecat per un grup d'industrials que avui consideraríem visionaris
tenint en compte les dificultats tècniques i de transport per bastir-hi
una fàbrica d'aquesta importància, que va subministrar ciment
en moments de fort creixement de la societat industrial, necessitada tant
de noves infraestructures com d'habitatges i nous espais de producció.
-
Visita guiada a la central
Elèctrica La Mola de n'Hug, que aprofita el salt d'aigua.
-
Viatge amb el Tren del ciment
-
El carrilet com el coneixem
popularment va ser el més petit dels Ferrocarrils d'ús públic
que tingué l'Estat Espanyol, doncs la seva amplada de via tenia
60 centímetres. Fou construït per la Companyia General d'Asfalts
i Pòrtland "Asland" pel transport de ciment de la fàbrica
del Clot del Moro.
-
El seu recorregut s'iniciava
a la mateixa fàbrica del Clot del Moro, i anava fins a Guardiola
de Berguedà on enllaçava amb els Ferrocarrils Catalans, on
es feien els transbords tant de ciment com de mercaderies diverses. Els
primers anys el ferrocarril servia només pel transport de la fàbrica,
però a partir de l'1 d'agost de 1914 va començar a prestar
servei públic de viatgers.
-
Els seus primers anys van ser
de servei exclusiu de la fàbrica, durant els anys vint i següents
dècades, el carrilet va prestar un servei inestimable a la comarca
de l'Alt Berguedà fent sortir del seu tradicional aïllament
i oferint-hi una sortida a les seves produccions industrials.
-
El dia 14 d'octubre de 1963
va fer el seu últim viatge, però de totes maneres potser
aquell no serà el darrer del Carrilet, ja que, des de l'1 de juliol
de 2005 s'ha posat en funcionament, reconstruint una part de l'antic traçat
del ferrocarril enmig d'un recorregut d'una singular bellesa de 3,2 quilòmetres,
...
-
Visita guiada als Jardins Artigas
-
Des de 1840 existia prop del
pedregós curs del riu Llobregat, a la Pobla de Lillet, una fàbrica
que a començament de segle es va dedicar a la indústria tèxtil.
El propietari era el senyor Joan Artigas i Alart... Gaudí va ser
invitat a visitar la Pobla. L'arquitecte s'hostatjà a la casa del
senyor Joan Artigas i Alart, situada al costat de la factoria tèxtil,
a la vora del riu.
-
Gaudí romangué
solament dos dies de 1905 a la Pobla de Lillet. El senyor Artigas aprofità
l'avinentesa per demanar a Gaudí que li donés idees per enjardinar
la zona de la font de la Magnèsia. Gaudí va fer uns croquis,
conservats fins a l'incendi de la fàbrica el 1939, per fer un jardí
de tipus naturalista, amb pedres, aigua i vegetació. Més
endavant va enviar a la Pobla, des de Barcelona, uns paletes del Parc Güell,
en plena construcció aleshores, perquè construïssin
el jardí de Ca n'Artigas.
-
Entre 1905 i 1906 es va fer
l'obra que va començar per la gruta de grosses pedres sense tallar,
amb voltes de claus pènsils com en els viaductes del Parc Güell.
-
Als anys 50, la família
Artigas es va traslladar a Barcelona i el jardí va quedar abandonat...
2 Part :
-
Visita a la Mina de Petroli de Riurtort.
-
A la mina de petroli de Riutort,
visitarem una antiga explotació minera de petroli, única
a Catalunya i a l'Estat Espanyol.
-
La visita transcorre al llarg
400 m de les galeries d'aquesta mina, que es caracteritza per semblar-se
a una cova natural, amb la singular particularitat que amaguen les seves
pedres impregnades d'or negre.
-
Durant l'explicació s'apropa
al visitant a tot el que representa el petroli, des de la seva formació,
la seva extracció i utilització, passant per les seves possibilitats,
problemes i incerteses.
-
Riutort representa una molt
bona oportunitat per apropar-se a un recurs que, tot i envoltar-nos en
la nostra vida quotidiana, ens és molt desconegut.
-
En Jules i en Philip, dos
francesos, van ser els encarregats de treure petroli en aquest indret
de la comarca del Berguedà pels volts del primer decenni del segle
XX.
Lloc:
1 Part : El
Tren del Ciment. Viatge
Aparcament
de l'estació de La Pobla de Lillet
Carretera de Guardiola de Berguedà a la Pobla de Lillet, a l'entrada
del poble.
Visita al Museu del Ciment Asland.
Visita a la central Elèctrica La Mola de n'Hug
Paratge del Clot del Moro,
s/n
08696 Castellar de n'Hug
Visita als Jardins Artigas.
2 Part : Visita
a la Mina de Petroli de Riurtort.
Carretera de Guardiola de
Berguedà a La Pobla de Lillet aproximadament punt quilomètric
4,100 (Aparcament per a turismes a 15 m de la Boca mina)
Data de realització: dimecres
8 de juliol de 2009 de 10:00 a 20:00
Punts de connexió
per realitzar visites amb alumnat:
|
|
|
Museu del Ciment Asland: |
Anna Garcia |
Coordinadora del Museu del
Ciment Asland de Castellar de n'Hug |
|
|
museuciment@mnactec.com |
|
|
Tel. 938 257 037 |
|
|
|
Jardins Artigas: |
Gemma Roma |
Responsable de l'oficina
de turisme de La Pobla de Lillet |
|
|
tur.lillet@diba.es |
|
|
Tel: 938 236 146 |
|
|
|
Mina de Petroli de Riurtort: |
|
|
|
Carme Sellés |
Coordinadora de dinamització
del Patrimoni |
|
|
dinapat@dinapat.com |
|
|
Tel. 608 222 525 |
|
|
|
Per a qualsevol consulta
podeu enviar un e-mail: aulatec@xtec.net
o un FAX ( 935 808 878) a l'atenció de Joan Busquets indicant
la referència “Sessió ciment09".
|