Subdirecció General de
Formació i Desenvolupament del Personal Docent

El cesire*.aulatec, aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb Eoliccat, varen organitzar una sessió doble de treball amb el tema:

La força del vent
a Catalunya
Un recurs pedagògic per a conèixer.

Aquesta va ser una sessió doble per als docents, interessats en conèixer i informar-se del programa educatiu, de formació i informació que ofereix eoliccat sobre l'energia eòlica com a instrument de desenvolupament sostenible i de protecció del medi ambient i realitzar una visita a un parc eòlic.

L'home sempre ha aprofitat l'energia del vent. La tecnologia eòlica s'ha anat diversificant i ha permès bombejar aigua, moldre gra i, en l'actualitat, generar electricitat. Els darrers avenços permeten aprofitar millor el vent i, en conseqüència, produir més energia i reduïr-ne el cost. L'energia eòlica és avui el sector energètic amb un creixement més ràpid en tot el món.

Hi ha la necessitat de promoure aquest tipus d'energia renovable per aconseguir millorar el subministrament d'energia i trobar solucions energètiques alternatives que redueixin la contaminació en el procés de generació d'electricitat, i col·laborin en l'acompliment dels objectius en matèria d'aportació de les energies renovables al subministrament d'energia i en la lluita contra el canvi climàtic.

En els propers anys es preveu una important expansió del sector de l'energia eòlica i per això és molt important la cohesió entre tots els actors que hi tenen part.

Les energies renovables són vitals en la nostra lluita contra el canvi climàtic i tecnologies com l'eòlica poden ajudar a construir un sistema de generació d'energia sostenible pel futur.

Per a més informació i contactes sobre eoliccat

Material pedagògic interessant

Aquesta sessió va permetre

• Conèixer els recursos didàctics que pot oferir eoliccat
  • Donar i discutir estratègies actives per a la docència d'aquests recursos.
  • Conèixer l'estat actual de l'energia eòlica al país.
  • Entendre la generació d'electricitat per mitja de l'energia eòlica.
  • Orientar al professorat per fer ús d'aquests recursos pedagògics.
  • Realitzar tallers pràctics sobre energia eòlica.
  • Informar sobre com organitzar i treballar l'energia eòlica amb alumnes.
  • Estratègies per què des dels Centres de Recursos Pedagògics s'en pugui fer difusió entre els centres educatius de la zona i el seu professorat.
Com es va realitzar
  • En dos sessions de divendres tarda:
    • Sessió 1: Formació sobre energia eòlica.

• Objectius:
      • Familiaritzar al professorat amb continguts de l'energia eòlica:
        • Els principis de l'energia eòlica
          Com funciona un aerogenerador?
          La tecnologia de les turbines eòliques
          Els parcs eòlics terrestres i marins
          El seu funcionament i manteniment
      • Donar a conèixer els diversos factors dels que depèn la quantitat d'electricitat produïda a partir d'un aerogenerador:
        • La velocitat del vent.
          El diàmetre del rotor.
          La disponibilitat de l'aerogenerador.
          La forma com estan col·locats els aerogeneradors.
      • Treballar de forma pràctica la construcció i utilització d'aerogeneradors a l'aula de tecnologia
    • Sessió 2: Visita a un parc eòlic.

• Objectiu:
        Entendre el funcionament d'un parc eòlic.
        Es podrà veure en funcionament tots els elements que configuren el parc.
      Es realitzarà una visita tècnica guiada al parc eòlic de Montargull. es va posar en marxa a finals de 2008 (és el més recentment inaugurat!) i consta de 22 aerogeneradors de 2.000 kW de potència unitària, 78 metres d'altura de boixa.
      El rotor estarà constituït per tres pales de 90 metres de diàmetre. Aquesta és una màquina que està equipada amb un generador asíncron de 4 pols, amb una potència nominal de 2.000 kW a una tensió de 690 V.

Sessió 1: Formació sobre energia eòlica.
    Seu del cesire*.aulatec
    c. Escoles 5-7
    08290 Cerdanyola del vallès

Sessió 2: Visita a un parc eòlic.
    Visita tècnica guiada al parc eòlic de Montargull
    Situat als termes de Santa Coloma de Queralt, Talavera, Llorac.

Data:

Sessió 1: divendres 12 de juny de 2009 de 15:30 a 20:30
Sessió 2: divendres 19 de juny de 2009 de 15:30 a 20:30

Per a qualsevol consulta podeu enviar un e-mail: aulatec@xtec.net o un FAX  ( 935 808 878) a l'atenció de Joan Busquets indicant la referència “Sessió eoliccat09".

cesire* aulatec aula de recursos de tecnologia   Carrer de les Escoles, 5    Tel. 936 920 660  Fax. 935 808 878    08290 Cerdanyola del Vallès

Amb la col·laboració de l'Associació del Professorat de Tecnologia de Catalunya