El cesire*.aulatec, aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb GRIMALDI LINES i el Museu Marítim de Barcelona, varen organitzar el dia 25 de febrer de 2009, i una segona sessió el dia 8 de juny de 2009 amb el tema:
 
 
Entorn al Mar:
Els nous creuers com a recurs pedagògic.
Va ser una sessió per als docents de primària, de secundaria i tècnics de Serveis Educatius, interessats en conèixer i informar-se del programa educatiu i de les visites que ofereix la companyia Grimaldi Lines amb col·laboració del Museu Marítim de Barcelona, convertint una instal·lació eminentment tècnica com un vaixell d'última tecnologia (construït al 2008) en un instrument d'aprenentatge amb infinitat de possibilitats docents.
La proposta que engloba en un sol paquet, el món de la navegació més avançada i l'educació en conceptes bàsics de física i tecnologia que fan possible el transport marítim.

Per tant, es tracta d'una proposta innovadora que, des del punt de vista de docent, ofereix una nova possibilitat d'aprenentatge basada en l'observació i ofereix un valor social i educatiu. 

Els creuers on es realitzaran aquesta activitat son la motonau Cruise Barcelona i la Cruise Roma. Les seves característiques: eslora 225,00 m. i manega de 30,40 m. Una capacitat de càrrega de 215 automòbils i 3.000 m. lineals per a camions. Una capacitat de 2.300 passatgers en 478 cabina. La velocitat màxima es de 28 nusos.

Més informació sobre les naus
 

Detalls gràfics de la visita del dia 8 de juny de 2009
(Realitzat per l'Enric del CRP El Masnou)

 
Aquesta sessió va permetre
  • Conèixer els recursos didàctics que pot oferir la visita al vaixell de Grimaldi Lines
  • Donar i discutir estratègies actives per a la docència d'aquests recursos.
  • Analitzar les característiques que ha de tenir que tenir un vaixell.
  • Conèixer un vaixell de última generació i la seva activitat com a nau de transport de passatgers i vehicles.
  • Explicar la logística del transport de mercaderies i de passatgers. 
  • Entendre el transport marítim com una solució al problema mediambiental que suposa el transport per carretera.
  • Orientar al professorat per fer ús d'aquests recursos pedagògics. 
  • Informar sobre com organitzar i treballar les visites amb alumnes per què puguin gaudir dels continguts i molt especialment ja que molts alumnes mai han pujat a bord d'un vaixell com aquest.
Com es realitza 
  • La visita es realitzarà el dia en que el vaixell està parat al moll.
  • El punt de trobada serà Estació Marítima "Acciona Transmediterránea", "Moll de Sant Bertran".
  • Informació sobre el dossier informatiu per el professorat amb propostes de treball a realitzar a l'aula. 
  • Per acabar es farà una visita a una exposició del Museu Marítim sobre les característiques de qualsevol vaixell.
Propostes de visita a realitzar
  • Aquestes son les propostes a realitzar la visita tècnica, per el professorat i alumnat:

  •  
    • Proposta 1: Característiques d'un vaixell.

    • Objectiu: 
        Explicar que és un vaixell des de la perspectiva de màquina complexa, amb diversos elements i materials, que transforma l'energia en moviment i que és una solució tècnica de dominar la natura per l'humanitat.
        Té cinc característiques fonamentals:
            1- Flotabilitat
            2- Estabilitat
            3- Autonomia i capacitat de comandament 
            4- Capacitat de carrega: persones i/o de mercaderies 
            5- Adaptació al medi físic que l'envolta i on desenvolupa la seva activitat 
      Aquestes característiques s'expliquen en les zones de la nau on sigui més fàcil la seva comprensió.
       
    • Proposta 2: Ciutat Flotant.

    • Objectiu:
        Un vaixell és una veritable ciutat flotant que té que avituallar més de 2.000 persones. En aquesta activitat s'analitzà el vaixell des d'un punt de vista logístic, explicant la funció dels diferents professionals que treballen en ell i el què suposa –des d'un punt de vista matemàtic-, el consum de aliments, de combustible, del rentat de roba de llit, el volum de mercaderies i de passatgers que transporta, etc. 
    • En aquesta activitat es treballaran els aspectes:
      • Visita als cabines per explicar com son i tota la activitat que es realitza al seu voltant.
      • Visita a les bodegues per a explicar el tipus de mercaderies que es transporta, com es fa l'embarcament i el desembarcament d'automòbils i camions, quants hi poden transportar i l'estalvi energètic global que suposa en el seu equivalent de transport por les carreteres, etc.. 
      • Visita al pont de comandament per explicar com maniobra la nau i d'altres detalls tècnics.
      • Altres aspectes: quants kg de aliments s'utilitzen en cada viatge: pa, llet, pasta, carn…, com s'organitza la preparació d'un menú, quants cuiners i cuineres treballen... quantes persones fan falta per desenvolupar les activitats necessàries, torns de treball, etc
  • La visita a l'àmbit "El vaixell" del Museu Marítim de Barcelona:
      En un vaixell hi és tot: la màquina i l'home, la mercaderia i el passatge, la pau i la guerra, la ciència i l'art. El vaixell evoca la mar, la navegació i l'aventura. 

      Un vaixell és una màquina complexa, que consta de diversos elements i materials, que transforma l'energia en moviment i que pressuposa sempre un intent de domini de la natura per part de l'home. 

      Però no podem anomenar vaixell a qualsevol cosa. Per tal que un artefacte pugui ser considerat una embarcació ha de reunir almenys cinc característiques fonamentals: 

      1- Flotabilitat: Cal construir un vas que pugui flotar, combinant l'ús dels materials, les tècniques constructives i el disseny de les formes adients. 

      2- Estabilitat: Cal que l'embarcació pugui suportar a sobre o a dins un mínim pes i que pugui resistir els embats de la mar en moviment sense bolcar.

      3- Autonomia: Cal que l'embarcació tingui capacitat de govern (és a dir, que pugui anar allà on es vulgui) i que tingui capacitat de propulsió, o el que és el mateix, que pugui transformar en moviment una font d'energia. 

      4- Capacitat de càrrega: Cal que el vaixell tingui una mínima capacitat per carregar i transportar persones i mercaderies, ja que aquesta és la funció principal d'una embarcació. 

      5- Adaptació al medi físic: Cal que l'embarcació s'adapti a la medi físic on desenvoluparà la seva activitat (rius, aigües interiors o mar oberta) i als seus condicionants: tipus de costa i de fons, règims de vents i de marees, tipus de port o fondejador disponible, etc. 


    Complementa l'exposició una sèrie d'embarcacions reals exposades.
     

Per organitzar les visites de les escoles interessades podeu connectar amb el Museu Marítim:
Av. de les Drassanes s/n 
08001 Barcelona 

Departament d'Educació del mmb
Telèfon de reserves: 933 429 929 (Dll a Dv de 9:00 h a 14:00 h i de 15:00 h a 18:00 h)
www.mmb.cat


 
 
Detalls gràfics de la visita del dia 25 de febrer de 2009
 












































Lloc:

    Museu Marítim de Barcelona
    Drassanes Reials de Barcelona
    Av. De les Drassanes s/n
    Barcelona

    Lloc de la visita al vaixell:
    Estació Marítima "Acciona Transmediterránea"

cesire*aulatec aula de recursos de tecnologia  Carrer de les Escoles, 5 i 7 Tel. 936 920 660  08290 Cerdanyola del Vallès   www.xtec.cat/aulatec    e-mail: aulatec@xtec.cat