|
El cesire*.aulatec,
aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament
amb GRIMALDI LINES i el Museu Marítim de Barcelona, varen
organitzar el dia 25 de febrer de 2009, i una segona sessió el dia
8 de juny de 2009 amb el tema:
Entorn
al Mar:
Els
nous creuers com a recurs pedagògic.
|
|
|
Va
ser una sessió per
als docents de primària, de secundaria
i tècnics de Serveis Educatius,
interessats en conèixer i informar-se del programa educatiu i de
les visites que ofereix la companyia Grimaldi Lines amb col·laboració
del Museu Marítim de Barcelona, convertint una instal·lació
eminentment tècnica com un vaixell d'última tecnologia (construït
al 2008) en un instrument d'aprenentatge amb infinitat de possibilitats
docents.
La proposta que
engloba en un sol paquet, el món de la navegació més
avançada i l'educació en conceptes bàsics de física
i tecnologia que fan possible el transport marítim.
Per tant, es tracta d'una
proposta innovadora que, des del punt de vista de docent, ofereix una nova
possibilitat d'aprenentatge basada en l'observació i ofereix
un valor social i educatiu.
Els creuers on es realitzaran
aquesta activitat son la motonau Cruise Barcelona i la Cruise Roma. Les
seves característiques: eslora 225,00 m. i manega de 30,40 m. Una
capacitat de càrrega de 215 automòbils i 3.000 m. lineals
per a camions. Una capacitat de 2.300 passatgers en 478 cabina. La velocitat
màxima es de 28 nusos.
|
Més
informació sobre les
naus |
|
|
|
Aquesta sessió va permetre
-
Conèixer els recursos
didàctics que pot oferir la visita al vaixell de Grimaldi Lines
-
Donar i discutir estratègies
actives per a la docència d'aquests recursos.
-
Analitzar les característiques
que ha de tenir que tenir un vaixell.
-
Conèixer un vaixell de
última generació i la seva activitat com a nau de transport
de passatgers i vehicles.
-
Explicar la logística
del transport de mercaderies i de passatgers.
-
Entendre el transport marítim
com una solució al problema mediambiental que suposa el transport
per carretera.
-
Orientar al professorat per
fer ús d'aquests recursos pedagògics.
-
Informar sobre com organitzar
i treballar les visites amb alumnes per què puguin gaudir dels continguts
i molt especialment ja que molts alumnes mai han pujat a bord d'un vaixell
com aquest.
Com es realitza
-
La visita es realitzarà
el dia en que el vaixell està parat al moll.
-
El punt de trobada serà
Estació Marítima "Acciona Transmediterránea", "Moll
de Sant Bertran".
-
Informació sobre el dossier
informatiu per el professorat amb propostes de treball a realitzar a l'aula.
-
Per acabar es farà una
visita a una exposició del Museu Marítim sobre les característiques
de qualsevol vaixell.
|
|
Propostes de visita a realitzar
-
Aquestes son les propostes a
realitzar la visita tècnica, per el professorat i alumnat:
-
Proposta
1: Característiques d'un vaixell.
Objectiu:
Explicar que és un
vaixell des de la perspectiva de màquina complexa, amb diversos
elements i materials, que transforma l'energia en moviment i que és
una solució tècnica de dominar la natura per l'humanitat.
Té cinc característiques
fonamentals:
1- Flotabilitat
2- Estabilitat
3- Autonomia i capacitat
de comandament
4- Capacitat de carrega:
persones i/o de mercaderies
5- Adaptació al medi
físic que l'envolta i on desenvolupa la seva activitat
Aquestes característiques
s'expliquen en les zones de la nau on sigui més fàcil la
seva comprensió.
-
Proposta
2: Ciutat Flotant.
Objectiu:
Un vaixell és una
veritable ciutat flotant que té que avituallar més de 2.000
persones. En aquesta activitat s'analitzà el vaixell des d'un punt
de vista logístic, explicant la funció dels diferents professionals
que treballen en ell i el què suposa –des d'un punt de vista matemàtic-,
el consum de aliments, de combustible, del rentat de roba de llit, el volum
de mercaderies i de passatgers que transporta, etc.
-
En aquesta activitat es treballaran
els aspectes:
-
Visita als cabines per explicar
com son i tota la activitat que es realitza al seu voltant.
-
Visita a les bodegues per a
explicar el tipus de mercaderies que es transporta, com es fa l'embarcament
i el desembarcament d'automòbils i camions, quants hi poden transportar
i l'estalvi energètic global que suposa en el seu equivalent de
transport por les carreteres, etc..
-
Visita al pont de comandament
per explicar com maniobra la nau i d'altres detalls tècnics.
-
Altres aspectes: quants kg de
aliments s'utilitzen en cada viatge: pa, llet, pasta, carn…, com s'organitza
la preparació d'un menú, quants cuiners i cuineres treballen...
quantes persones fan falta per desenvolupar les activitats necessàries,
torns de treball, etc
-
La visita a l'àmbit
"El vaixell" del Museu Marítim de Barcelona:
En un vaixell hi és
tot: la màquina i l'home, la mercaderia i el passatge, la pau i
la guerra, la ciència i l'art. El vaixell evoca la mar, la navegació
i l'aventura.
Un vaixell és una
màquina complexa, que consta de diversos elements i materials, que
transforma l'energia en moviment i que pressuposa sempre un intent de domini
de la natura per part de l'home.
Però no podem anomenar
vaixell a qualsevol cosa. Per tal que un artefacte pugui ser considerat
una embarcació ha de reunir almenys cinc característiques
fonamentals:
1- Flotabilitat: Cal
construir un vas que pugui flotar, combinant l'ús dels materials,
les tècniques constructives i el disseny de les formes adients.
2- Estabilitat: Cal
que l'embarcació pugui suportar a sobre o a dins un mínim
pes i que pugui resistir els embats de la mar en moviment sense bolcar.
3- Autonomia: Cal
que l'embarcació tingui capacitat de govern (és a dir, que
pugui anar allà on es vulgui) i que tingui capacitat de propulsió,
o el que és el mateix, que pugui transformar en moviment una font
d'energia.
4- Capacitat de càrrega:
Cal que el vaixell tingui una mínima capacitat per carregar i transportar
persones i mercaderies, ja que aquesta és la funció principal
d'una embarcació.
5- Adaptació al
medi físic: Cal que l'embarcació s'adapti a la medi físic
on desenvoluparà la seva activitat (rius, aigües interiors
o mar oberta) i als seus condicionants: tipus de costa i de fons, règims
de vents i de marees, tipus de port o fondejador disponible, etc.
Complementa l'exposició
una sèrie d'embarcacions reals exposades.
|
Per organitzar
les visites de les escoles interessades podeu connectar amb el Museu
Marítim: |
Av. de les Drassanes
s/n
08001 Barcelona
Departament d'Educació
del mmb
Telèfon de reserves:
933 429 929 (Dll a Dv de 9:00 h a 14:00 h i de 15:00
h a 18:00 h)
www.mmb.cat |
Lloc:
|
|
|
cesire*aulatec
aula
de recursos de tecnologia Carrer
de
les Escoles, 5 i 7 Tel. 936 920 660 08290 Cerdanyola del Vallès
www.xtec.cat/aulatec
e-mail:
aulatec@xtec.cat |