Formació i Desenvolupament del Personal Docent

El cesire*.aulatec, aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb el sistema del mNACTEC, El Museu de la Tècnica de Manresa, varen organitzar una sessió de treball amb el tema:

El Patrimoni Industrial a la Catalunya Central
Un recurs pedagògic per a conèixer.

Aquesta va ser una sessió per als docents, interessats a conèixer i informar-se del programa educatiu, de formació que ofereix el Museu de la Tècnica de Manresa per programar posteriors visites amb l'alumnat.

Descripció

El Museu de la Tècnica de Manresa ocupa els espais del monumental edifici dels Dipòsits Vells de Manresa. Foren construïts entre 1861 i 1865 pel mestre d'obres Marià Pontó i van servir per proveir la primera xarxa de distribució d'aigua de la ciutat. Consta de tres dipòsits idèntics i independents, amb una superfície de 2.700 metres quadrats. És un dels dipòsits d'aigua més singulars del país.
Al Museu de la Tècnica de Manresa viureu de ben a prop l'experiència de la cinteria, la vida als obradors i a les fàbriques de cintes de principis del segle xx fins a l'actualitat. Es una indústria molt característica i amb molt d'arrelament a Catalunya, ja des del segle XVIII i fins a l'actualitat, com és la cinteria.

Aquesta mostra permet fer-se una idea completa del món de la cinteria, que inclou una gran varietat de productes que s'apliquen a peces de tèxtil: cintes, vetes i tota mena de productes tèxtils anomenats complementaris, com ara galons militars, tapapunts, borles, etc.

La mostra permet veure i comprendre els processos de producció de vetes i cintes. Es pot veure diversos tipus de maquinària tèxtil, tots en funcionament, incloent telers Jacquard, així com altres elements relacionats amb aquest món.

L'exposició mostra més d'una setantena de peces diverses relacionades amb el món de la confecció de les cintes i vetes. Descobrirem la quantitat d'aplicacions que tenen aquests productes tèxtils. La mostra es divideix en cinc àmbits:

• La seda
  • La passamaneria
  • Els trenats
  • La fàbrica de cintes
  • La cinteria al segle XXI
També us apropareu a la Sèquia, el canal construït al segle xiv i que va permetre el desenvolupament agrícola, industrial i urbà de la ciutat.
Espai: La Sèquia i l'Aigua
En aquest espai, hi ha un muntatge expositiu que explica la gran obra de la Sèquia des d'una perspectiva històrica, com a gran obra d'enginyeria medieval, i on es posa de manifest els grans avantatges que va comportar aquesta magna obra per Manresa i el Pla de Bages.
Entre els elements més destacats cal esmentar el mòdul higromètric de 1859 (un mecanisme que servia per regular el cabal d'aigua que passa per la Sèquia), el qual s'exposa en un muntatge força espectacular d'uns 4 metres d'alçada. També són molt representatius els bagants (comportes per al desguàs de la Sèquia) i els ullals (comportes que donen pas a l'aigua cap als recs dels horts).
Un altre element curiós és la trompa (un aparell que utilitzen els pagesos de fora de Manresa per captar aigua de la Sèquia de manera furtiva, ja que només els manresans gaudeixen d'aquest dret). I també és destacable una turbina Francis (de l'any 1875) de grans dimensions, procedent de l'antiga fàbrica Sanmartí, actualment seu d'Aigües de Manresa.
Tallers
MANS A LES EINES! CONSTRUÏM ELS DIPÒSITS D'AIGUA
Taller de construcció que s'estructura en dues parts: una per aprendre com es fa la paret de carreu, com es fa un arc i com s'aguanten els ponts i aqüeductes de la Sèquia de Manresa.
Ens posarem a les mans del mestre d'obres Marià Potó i agafarem les seves eines. I després muntarem unes maquetes per veure la forma d'emmagatzematge i d'abastament d'aigua dels pobles i ciutats. Coneixerem de primera mà la construcció dels Dipòsits Vells de Manresa i aprendrem a valorar les propietats de l'aigua i com l'home ha aconseguit posar-la al seu servei.

LOCALITZA ELS SECRETS DEL PATRIMONI INDUSTRIAL
Joc d'orientació. Amb la tecnologia més innovadora d'orientació i guiatge, el GPS, els grups d'alumnes podran descobrir els diferents secrets del patrimoni industrial de Manresa, tot completant una ruta plena de secrets sorprenents i d'imatges impactants que els portaran a descobrir el passat més amagat de la ciutat.

Més informació sobre tots els tallers

Aquesta sessió va permetre

• Conèixer els recursos didàctics que pot oferir el Museu.
  • Donar i discutir estratègies actives per a la docència dels recursos educatius.
  • Conèixer el funcionament de les màquines i sistemes tècnics que s'ofreixen.
  • Observar enginys tecnològics d'altres temps en funcionament.
  • Informar i orientar al professorat com organitzar, treballar i fer ús d'aquests recursos.
  • Experimentar un taller.
Com es va realitzar
  • En tres parts
    • 1 Part : Visita guiada a la cinteria i experimentació amb les màquines amb funcionament.
        • Presentació del tallers relacionats que ofereix el museu.
    • 2 Part : Visita a l'espai de l'aigua aplicada al servei de la indústria.
        • Experimentar amb els tallers relacionats que ofereix el museu.
    • 3 Part : Tast d'un taller: Joc d'orientació per descobrir el patrimoni industrial.
        • Amb la tecnologia més innovadora d'orientació i guiatge, el GPS...
Lloc: Data:

Sessió el 13 de juliol de 2009 de 9:30 a 19:30

Punt de connexió per realitzar visites amb alumnat:

Museu de la Tècnica de Manresa Núria Matamala  Coordinadora del Museu
nmatamala@parcdelasequia.cat
Tel. 938 772 231

Per a qualsevol consulta podeu enviar un e-mail: aulatec@xtec.net o un FAX  ( 935 808 878) a l'atenció de Joan Busquets indicant la referència “Sessió manresa09".

cesire* aulatec aula de recursos de tecnologia   Carrer de les Escoles, 5    Tel. 936 920 660  Fax. 935 808 878    08290 Cerdanyola del Vallès